Nápady a objevy

6. února 2017

Je to dobrý pocit, sednout si na vlastní lavičku, říká autor šlapanického mobiliáře

Obyvatelé Šlapanic mohou nový mobiliář od podzimu testovat v jednom z parků | Autor: Jaroslav Mareš, Hivision.cz

To, jak by měly v budoucnu vypadat lavičky, koše či třeba celé zastávky ve Šlapanicích u Brna, vymyslel Šimon Kiriakovský z ateliéru produktového designu Fakulty výtvarných umění VUT. Inspirací mu byl charakter Šlapanic, ve kterých se mísí vliv venkova i města. První kusy jím navrženého mobiliáře už jsou umístěny v jednom ze šlapanických parků. Postupně by se měly objevit po celém městě. Kiriakovský by se kultivaci veřejného prostoru rád věnoval i v budoucnu. Věří totiž, že je důležité, aby se lidé obklopovali vkusnými věcmi.

Vloni vypsalo nové vedení města Šlapanice soutěž pro studenty ateliéru produktového designu na FAVU VUT. Chtěli, aby jim mladí designéři navrhli nový moderní mobiliář. Ze všech soutěžících je nejvíce oslovil návrh Šimona Kiriakovského, který tak dostal příležitost podílet se na obnově veřejného prostoru ve městě. „Šlapanická radnice spolu s místním spolkem architektů měla už od začátku poměrně jasnou představu o tom, jak chce veřejný prostor do budoucna rozvíjet. Šlo především o to sladit městský mobiliář, který dosud obsahoval desítky různých typů designu. To, společně s neuchopeným a nezpracovaným prostorem, jako jsou parky nebo odpočinková místa, vytvářelo zmatek,“ vysvětlil Kiriakovský.

Kromě jasného zadání sjednotit prostor a dát mu charakteristický vzhled pracoval Šimon Kiriakovský i s předem definovanými materiály. „Zástupci Šlapanic chtěli, abychom pracovali především s kovem a dřevem. Navrhl jsem proto ocelovou část tvořící pevnou konstrukci, která je neměnná, a doplnil ji o jednoduché prvky z velkoformátového dřeva. Ty se mohou v případě potřeby průběžně obměňovat,“ popsal mladý designér.

Kiriakovského, který sám pochází až z východních Čech, inspiroval především střet venkova a města. Zároveň také ve svém návrhu zohlednil vliv jihomoravské kulturní oblasti. „Navíc jsem dělal i důkladnější rešerše současné tvorby mobiliářů, aby výsledek nepůsobil jako kopie něčeho, co už je k vidění jinde,“ dodal dnes již absolvent FAVU.

Mobiliář byl inspirován jižní Moravou i příměstským charakterem Šlapanic | Autor: archiv Šimona Kiriakovského

Své vítězné návrhy pak musel dopilovat s firmou, která mobiliář pro město na zakázku vyrábí. První kusy laviček či odpadkových košů už ale vedení Šlapanic od podzimu testuje v jednom z parků. „Vím, že to radnice sdílela i na sociálních sítích, ale špatnou zpětnou vazbu jsem zatím nezaznamenal. Sám jsem se už na výsledek byl podívat a samozřejmě je to dobré vidět svou vlastní práci,“ podotkl student. Postupně by se měly kusy nového mobiliáře začít objevovat po celém městě. Pokud půjde vše podle plánu, zvažuje radnice i přidání dosud nepoužívaných prvků mobiliáře a úpravu zastávek.

Sám Kiriakovský by se pak do budoucna rád věnoval podobným projektům. „Celý proces spolupráce byl velmi cenný a je to rozhodně pole, kterému bych se rád dál věnoval. Obecně si totiž myslím, že by se měl design věnovat kultivací veřejného prostoru. Designér tak má větší možnost ovlivňovat společnost a pracovat s lidmi, kteří se s designem moc nesetkávají. Jsme tak schopni měnit prostor kolem nás, aby se nám lépe žilo. Možná to zní nadneseně, ale už jen tím, že se člověk vyhne kýči a špatnému použití materiálů v mobiliáři, může lidi kultivovat,“ uzavřel Šimon Kiriakovský.

(zep)

Témata

Související články:
Výstava Loučení je intimní zpovědí o odchodu člověka
Moravská galerie mění image. Chce přilákat víc lidí
Vetřelci a volavky získali další cenu. Tentokrát na knižním veletrhu v Lipsku
Na rodinu Bauerů i architekta Loose rodné Brno zapomnělo. Snažili jsme se je vrátit domů, říká Kořínková z FAVU
Stojíme u zrodu stejně revoluční novinky, jako byl objev fotografie, říká Michal Gabriel o digitálním sochařství