Díky dlouhodobému testování získali už výzkumníci rozsáhlou datovou sadu zaznamenaných průjezdů vlaků. Umělá inteligence hledá parametry trati, pomocí kterých nyní algoritmy sledují stav trati a porovnávají data, aby bylo možno čas zasáhnout, například v případě změny stavu podloží, hrozící závady či velkého opotřebení. „Jde o takzvanou prediktivní údržbu, pro kterou jsme systém původně navrhovali. Pomocí speciálních senzorů umíme obyčejnou kolejnici změnit na chytrou,“ říká Pavel Stachiv z firmy Drážní revize.
„Prostřednictvím další elektroniky odesíláme skrze internet věcí do cloudového úložiště data, která se následně zpracovávají. Máme vyzkoušeno, že systém funguje bez problémů, v zimě i v létě. Funkční je i odesílání dat z Tchaj-wanu, údaje z tamní trati máme v cloudu za zlomek sekundy,“ dodává Michal Růžička z firmy ALIS Tech.
Během vývoje český tým narazil na další možnost, jak systém využít, a to pro monitoring projíždějících kolejových vozidel. Senzory jsou velmi citlivé, takže umí rozpoznat i pokud se některý z vlaků odklání od běžného technického standardu. Cílem je nyní vytvořit řešení, který diagnostiku zautomatizuje. Využití takovéto diagnostiky má svůj význam nejen pro vlaky, ale i ve městech pro tramvaje, protože poškozená kolejová vozidla ničí trať a naopak, poškozená trať zase ničí kolejová vozidla.
Senzory mohou mít řadu dalších využití a výzkumný tým věří, že o tento světově ojedinělý systém bude velký zájem. Další vývoj a testování algoritmu bude trvat ještě dva až tři roky. V současnosti hledají nové partnery, kteří by měli zájem se na vývoji senzorického systému podílet. V rámci březnové mise, vedené předsedkyní Poslanecké sněmovny na Tchaj-Wan, byl projekt například prezentován i tam, protože nasazování high-tech řešení do praxe je na Tchaj-Wanu na mnohem vyšší úrovni než v Evropě. V současnosti se tým uchází o výzkumný projekt u Technologické agentury ČR, který by jim s vývojem pomohl.
Autor: Fakulta strojního inženýrství VUT
Projekt s názvem Cenově dostupný chytrý snímací systém pro železnice 4.0, číslo projektu TM01000016 byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací DELTA 2.