Platforma z FaVU umožní tvorbu rozsáhlé hudební knihovny i osobnější sdílení a objevování nové hudby
Tip na nového zpěváka či album dnes při poslechu hudby získáváme většinou na doporučení algoritmu streamovací platformy – ať už jde o Spotify, YouTube nebo SoundCloud. Navrátit do výběru hudby lidský prvek, a poznávat tak nové interprety skrze přátele, emoce či situace, chce Jan Mikač z FaVU VUT. Student pátého ročníku se s projektem nové platformy umístil i v soutěži bakalářských prací 8zVUT.
Jak se zrodil nápad vytvořit vlastní platformu pro přehrávání hudby?
Jsem hudební nerd. Rád poslouchám muziku, věnuju se produkci a DJingu. Mám spoustu hudby, ale špatně se v ní orientuju. Něco poslouchám na SoundCloudu, něco na YouTube a něco na Spotify. Vadilo mi, že nemám písničky pohromadě a musím mezi platformami přeskakovat. To byla jedna z hlavních motivací pro tvorbu vlastní alternativní platformy, která funguje jako agregátor mezi těmi existujícími.
Na to navazují další motivace – chtěl bych navrátit sociální aspekt pro objevování, sdílení a poslouchání hudby, který se podle mě v poslední době vytrácí, a to paradoxně kvůli novým technologiím a čím dál sofistikovanějším algoritmům.
Jakým způsobem chcete sdílení vytvořit?
Jsme dnes navyklí konzumovat hudbu primárně sami. Nechodíme do obchodu s CD a vinyly, nesetkáváme se v kamenných prodejnách a neposloucháme společně rádio. Každý už má svůj telefon, sluchátka a svět poslechu hudby se uzavírá. Cílem streamovacích platforem je jednotlivec. Poslech tak řídí personalizační algoritmy, které mu doporučují hudbu na míru.
A to je špatně?
Určitě ne. Nesnažím se cílit na masy, ale spíše na audiofily a hudební nadšence, jako jsem já. Já rád poznávám hudbu skrze přátele a známé. Moje platforma by měla právě tento sociální aspekt podpořit. Namísto toho, aby vám skladby doporučoval neživý algoritmus, budete objevovat skladby na základě toho, co poslouchají a sdílí přátelé, oblíbení DJs nebo kurátoři. Jak bude platforma technologicky řešena?
Nejsem kodér, ale jsem si vědom, že technologické řešení není úplně jednoduché. Proto spolupracuji s dalšími lidmi. Platforma nemá nahradit existující streamovací služby. Má plnit funkci prostředníka či databáze, ale bez streamovacího charakteru.
Uživatel vloží do platformy URL adresu dané skladby, alba či audiozáznamu, který už existuje na jiné streamovací platformě. Z odkazu se načtou metadata – co je to za písničku, kdo ji udělal, jakou má délku. Metadata poskytovaná platformami se sice liší, ale nějaká základní se většinou dozvíme. Uživatel může skladbu doplnit o vlastní informace – zajímavost ke skladbě nebo osobní komentář, fotku či obrázek.
Vznikne tedy něco jako bibliotéka různých atributů a klíčových slov, pomocí kterých se člověk propojí s dalšími posluchači?
Ano, přesně tak. Jde o vytvoření nějakého dalšího obalu nad samotnou skladbou. A ten už bude mnohem osobnější. Můžu tam třeba připsat, že skladbu jsem poslouchal před 5 lety a zanechalo to ve mně takové a takové emoce. Můžu také přidat navrhované nebo vlastní tagy, které poskytnou další možnost, jak skladbu na platformě objevit nebo podle ní následně filtrovat v osobní databázi. Vznikne rovina větší personalizace a přidané hodnoty. Vytvoří ji uživatel, který skladbu přidává.
Cílem platformy je tedy podpořit osobnější sdílení?
Cíle platformy jsou tři. Za prvé propojování lidí skrze hudbu a objevování nové hudby skrze lidi. Převrácení toho technologického paradigmatu, kdy náš hudební vkus určuje digitální algoritmus a především nás v něm i udržuje. V neposlední řadě je to pak archivace obsahu a tvorba smysluplné databáze s personalizovanými atributy. Vytváření si vlastních knihoven či playlistů podle různých parametrů – tempa, nálady, interpretů. Pokud jste hudební nadšenec nebo producent a máte tisíce skladeb, tak už se v tom hodně špatně vyznává. Zvlášť když je máte roztahané mezi pěti různými platformami.
Když teď pomineme problematiku centrální databáze, tak hudbu přece můžete s lidmi sdílet třeba přes sociální sítě.
Já jako DJ mám potřebu trošku cpát svoji oblíbenou hudbu ostatním. Proto jsem ji sdílel všude možně včetně sociálních sítích. Ale nikdy mi nepřišlo, že je to místo pro to určené.
O Facebooku je asi zbytečné se bavit, tam je spíš generace mých rodičů než kamarádů. Instagram není technologicky vyřešen pro sdílení audiozáznamů. A navíc mám k této aplikaci osobní výhrady. Je vytvořená pro doom scrolling. Zaslechnete-li tam hudbu, věnujete jí 2–3 vteřiny pozornosti. Není to zkrátka místo, které je dělané primárně pro tento typ obsahu.
Existují už sice jiné alternativy, ale nejsou dotažené do takového měřítka, jaké bych si představoval, nebo jim chybí určité funkcionality. Nesnažím se platformu nadesignovat pro co největší množství uživatelů, jak je dnes běžné v designérské praxi (třeba u HCD přístupu). Ale vycházím primárně ze svých potřeb. Místo vidiny úspěšného start-upu se soustředím na to, aby nástroj vyhovoval především mně a mojí filozofii.
Kdy budou posluchači moci platformu vyzkoušet?
Do konce listopadu bychom s kodérem chtěli mít první funkční verzi. Začneme lokální verzí, která bude fungovat pro jednoho uživatele tak, aby si mohl vytvořit vlastní databázi s různými možnostmi řazení, filtrování, propojování.
Aby si vytvořil databázi a oštítkoval si ji sám pro sebe. Technologická náročnost projektu klade nároky i na finanční stránku – získali jsme menší grant, který nám zatím umožní vyvinout alespoň tuto omezenou verzi. Časem bych to ale rád dotáhl do konce.
Váš projekt se objevil v soutěži bakalářských prací 8zVUT. Vy jste tam ale projevil nějaké výhrady.
Moje výhrady jsou osobní. Projekt platformy vzniká z mojí vnitřní motivace. Chci udělat něco prospěšného – jak pro mě, tak pro jiné lidi. Nejdu na to klasickým startupovým způsobem, nedělám si před navržením produktu průzkum trhu. Snažím se vycházet z vnitřních hodnot, které úplně neladí s kapitalistickou mentalitou, na které je soutěž postavena.
Do soutěže jsem byl vybrán a pak jsme absolvovali i kurz prezentačních dovedností, který nám měl pomoci se lépe prodat. Mně osobně tento marketingový přístup není blízký. Už proto, že si nejsem jistý, zda lze objektivně srovnávat bakalářky z naprosto rozdílných fakult. Jsem spíš člověk orientovaný na spolupráci. Byl bych rád, kdyby se na vysokých školách podporovala.
Váš sklon propojovat lidi skrze hudbu se projevuje nejen v digitálním, ale i v reálném světě. Pravidelně organizujete hudební setkání napříč fakultami. Jak to probíhá?
Máme za sebou už sedmou OPEN JAM SESSION, což je několikahodinové společné hraní na jakékoli hudební nástroje. Na základě otevřené výzvy se přidá kdokoli, kdo si chce s ostatními přijít společně zahrát nebo zazpívat. Snažíme se propojovat studenty se zájmem o hudbu, její hraní či poslech napříč fakultami a vytvořit tak komunitu, která se může pravidelně potkávat, navzájem se poznávat a navazovat spolupráci, která přesahuje samotnou akci.
Akce se zatím pořádají v prostorech FaVU, konkrétně v Ateliéru grafického designu 1. Tuto místnost jsme se snažili, v rámci finančních možností, co nejlépe akusticky odhlučnit a interiér nadesignovat tak, aby byl co nejpřívětivější. Na místě je připravena na míru vytvořená vizuální projekce generovaná v reálném čase pomocí kamery a mikrofonu. Snažíme se tak poskytnout celkový audiovizuální zážitek nejen pro hrající, ale také pro diváky. Každou akci komunikujeme skrze plakáty a na sociálních sítích (Instagram – @purefuckingfun).