Jednoduchými betonovými šperky dobývá módní trh mladá česká firma Industry Jewels. Za náušnicemi spojujícími lehkou a odolnou betonovou směs s geometrickými tvary a hravými barvami stojí mimo jiné i student Fakulty výtvarných umění VUT Tibor Mužík. Kromě rozšíření kolekce plánuje Mužík se svými kolegy navrhovat i betonové doplňky a nábytek a hledat zákazníky v zahraničí. Český trh totiž podle něj na uživení dlouhodobě nestačí.
Netradiční start-up zaměřující se na využití betonu v módních doplňcích a dekoracích do domácnosti vznikl v podstatě náhodou. Za jeho vznikem stáli Štěpán Švec, který s betonem pracuje už více než deset let a používá ho na lité podlahy či betonová schodiště, a jeho bratranec Václav Ptáčník. Ten si přivezl inspiraci na další možnosti využití betonu mimo stavebnictví ze stáže ve Francii. „Já jsem se k nim dostal asi po půl roce fungování, kdy teprve začínali a o nápadu ještě nikdo moc nevěděl,“ uvedl Tibor Mužík, který nyní zodpovídá za celou vizuální část značky.
Postupným zkoušením betonových směsí namíchali tu ideální pro šperkařství. „Zpočátku nám beton praskal nebo takzvaně zprašoval. Nyní používáme třetí nebo čtvrtou verzi betonové směsi. Hledání toho nejlepšího složení nám zabralo asi rok,“ dodal Mužík s tím, že jejich beton neobsahuje na rozdíl od toho běžného kamenivo. Šperky tak váží jen pár gramů.
Všechny výrobky získávají základní tvar litím do forem. Následně je zakladatelé Industry Jewels upravují do finální podoby. „Kolega Štěpán Švec nám vozí z výrobny v Moutnicích polotovary, které následně brousíme, lepíme a chystáme na prodej,“ vysvětlil Mužík, který nyní kromě práce ve firmě dodělává i poslední ročník magisterského studia na FAVU.
Za rok a půl fungování vznikla kolekce minimalistických geometrických náušnic. „Myslím si, že beton a minimalismus jdou dobře dohromady. Podle mě by tomu větší zdobnost neslušela,“ vysvětlil Mužík. Kromě tvarů mladý designér experimentuje i s barvami a potiskem betonu. „Barevná verze náušnic se před Vánocemi stala obrovským hitem, takže jsme je dva týdny před Štědrým dnem vyprodali. Nakonec jsme museli dokonce zavřít e-shop, protože už jsme neměli na skladě vůbec nic,“ dodal Mužík. Netradiční kolekce vznikla i ve spolupráci se známou iniciativou Czechitas, kdy autoři zkusili na beton natisknout panenku, kterou mají mladé IT odbornice v logu.
Nyní Tibor Mužík pracuje na rozšíření kolekce šperků o náhrdelníky či například brož. „Jde to ale poměrně pomalu. Máme už nějaké návrhy. Teď budeme zkoušet tisknout prototypy na 3D tiskárně a uvidíme,“ dodal. Kromě toho však spolu s kolegy rozšířili záběr a od šperků se posunuli i k dalším betonovým výrobkům. „Čím dál víc lidí u nás poptávalo i jiné věci, než šperky. Založili jsme proto nedávno druhou značku a pod jménem NAÏF pracujeme na doplňcích do domácností a na nábytku. Plánujeme vyrábět například betonové stolky,“ uvedl Tibor Mužík.
Kromě nových produktů chce společnost postupně zapojit i další materiály. „Začali jsme s betonem, protože ho známe a umíme s ním pracovat. Do budoucna bychom ale určitě rádi přidali dřevo, sklo či recykláty. V plánu je i pokusit se skloubit beton s kovem,“ popsal Mužík s tím, že kromě rozšíření portfolia pracuje firma i na expanzi do zahraničí. „Český trh je poměrně malý. Ať už se jedná o šperky nebo o nábytek, počet lidí, kteří si je v Česku mohou nebo chtějí koupit, je omezený. Spousta lidí nás poplácá po ramenech a pochválí, ale ve finále si stolek za pětadvacet tisíc nekoupí,“ uzavřel Mužík.
(zep)