V novém Ateliéru herních médií tvoří studenti digitální i deskové hry
Z Ateliéru multimédií se na FaVU VUT před třemi lety zrodil nový Ateliér herních médií. Studenti zde tvoří digitální, deskové a karetní hry či virtuální instalace. Během studia se naučí pracovat s 3D technologiemi a ovládnou řadu praktických softwarových nástrojů určených k navrhování designu, digitalizaci či vývoji her. Současně zde získávají i umělecké řemeslné vzdělání.
Jedním z důvodů vzniku Ateliéru herních médií byla potřeba přesnějšího zacílení oboru. „Používat původní termín multimédia bylo problematické, protože zahrnuje velmi širokou oblast. Uchazeči se k nám hlásili, aniž by tušili, co přesně je čeká. Nyní je to srozumitelnější, většina naší výuky směřuje k herní tematice,“ vysvětlil vedoucí ateliéru Vojtěch Vaněk. „Neomezujeme se pouze na digitální sféru – studenti mohou navrhovat včetně počítačových her také karetní i klasické deskové hry. Nebo třeba gamebooky,“ dodal.
Součástí výuky je standardní umělecké vzdělání, jako je tvůrčí psaní, klasická malba, figurální kreslení, ilustrace i digitální sochařství. Studenti se však učí programovat a navrhovat herní design, character design i design herních prostředí. „Během studia si osvojí standardní produkční proces, který by absolvovali v jakémkoliv herním studiu. Jakožto výtvarníci však mohou víc experimentovat. Snažíme se v nich podpořit schopnost vytvářet vlastní vizuální jazyky, aby nevycházeli z učebnic a zažitých postupů, protože tak by vznikly jen deriváty již existujících her,“ vysvětlil vyučující Tomáš Hrůza.
„Vítáme hry, které dokáží být designově zajímavé bez zabíjení. Ne proto, že bychom byli v herním kontextu pacifisti, ale proto, že to považujeme za příliš jednoduchý herní princip. Existuje velké množství klasických fantasy her založených na historických archetypech, které se nikdy příliš nemění – válečník, který má určitý počet životů, a tak podobně. U nás však vznikají i velmi specifické hry reagující na různé kulturní fenomény,“ popsal Vaněk.
Deskovým hrám se v současnosti nadprůměrně daří a vzniká jich široké spektrum. „Je to i díky novému přístupu k jejich tvorbě. Tematicky otevřely svůj svět běžným lidem a už to není fantasy geekovská záležitost,“ dodal Vaněk a upozornil, že právě Brno je jedním z míst průmyslové herní produkce. „Sídlí zde zahraniční firmy orientované na herní vývoj a ročně je zde zapotřebí 100–150 pracovních pozic. My zatím takovou poptávku uspokojit nedokážeme, aktuálně máme pouze 17 studentů v 6 ročnících. Někteří z nich však už pracují nebo jsou na stážích třeba v brněnské pobočce firmy Hangar 13 (2k).“
Ateliér herních médií spolupracuje na výuce s Game Studies na Masarykově univerzitě a Janáčkovou akademií múzických umění, studenti si mohou zapisovat meziuniverzitní kurzy a získávat za ně kredity. „My se na FaVU zabýváme vizualitou, takže jim suplujeme tuto část herního vzdělávání. Oni zase mají dobře zpracované a etablované herní procesy, které se týkají vývoje digitálních her,“ doplnil Vaněk. Společně s Masarykovou univerzitou organizuje ateliér také Game Jamy, soutěže, ve kterých mají studenti na vývoj zcela nové hry pouze 72 hodin.
V ateliéru během posledních let vznikla i samostatná tvůrčí skupina nazvaná Ateliér Duchů, kde zájemci pracují na potenciálně úspěšných projektech, pro které už není ve školních předmětech vzhledem k plynoucí výuce prostor ani využití.