Jednoválec s výkonem čtyřválce. Právě v tom je Dragon 5 revoluční. Tedy závodní formule, kterou navrhli a sestavili studenti Vysokého učení technického v Brně. Už pátým rokem se účastní mezinárodních závodů Formula Student, která je nejprestižnějším podnikem svého druhu na světě. A letos vyjedou na trať s výrazně vylepšeným vozem. „Zatímco doteď se dalo mluvit o evoluci, letos jsme přišli se skutečnou revolucí. Do formule jsme totiž dali jednoválcový motor přeplňovaný turbodmychadlem, čímž se výrazně přiblížíme výkonu čtyřválce, ale přitom zachováme hmotnost auta s jednoválcem, tedy pod dvě stě kilogramů. V naší soutěži je to ojedinělé. Pokud vím, tak takový motor mají jen Australané, kteří patří mezi světovou špičku,“ uvedl Lukáš Fryšták z týmu TU Racing Brno. S kolegy dokonce uvažovali o tom, že si nechají motor patentovat. „Měli jsme ale tolik práce, že jsme na to zatím nenašli čas,“ vysvětlil manažer týmu Milan Špičák. Motor studenti sami navrhli, na objednávku ho vyrobil jeden ze sponzorů týmu. Od sériově vyráběných se odlišuje tvarem i některými součástkami.
Dragon 5 se letos projede na čtyřech závodních okruzích: v Německu, Maďarsku, České republice a Itálii. Díky navýšení sponzorských příspěvků absolvuje tedy o jeden závod více než v předešlých sezonách. „Německo je takové neoficiální mistrovství světa, je to nejprestižnější závod, na který není lehké se kvalifikovat. Nám se to letos podařilo fantasticky, jdeme tam z pozice druhého týmu na světě,“ zdůraznil manažer podvozkové skupiny Patrik Štipák. Kvalifikace však nevypadají jako v klasických závodech, nerozhoduje rychlost jízdy, ale vědomosti. Studenty čeká test, který musejí zvládnout co nejlépe a nejrychleji. Ostatně s klasickou kvalifikací by to bylo složité, většina týmů dokončí svůj vůz třeba jen měsíc před prvním závodem. Podle pravidel soutěže musí totiž stroj každý rok projít výraznou změnou. Právě včasná výroba je podle Fryštáka klíčová. „Pokud totiž nedojedete závod, přijdete o výrazně více bodů než v dalších šesti disciplínách. Naučit se řídit formuli a pořádně ji otestovat je proto mnohem důležitější, než pilovat technické detaily, abychom snížili hmotnost o pár gramů,“ řekl student s tím, že ve čtyřech disciplínách musí formuli řídit nejméně dva piloti.
Nová sezona proto týmu začíná hned následující den po konci té předchozí. „Loni jsme se vrátili ze závodů v Maďarsku a ještě ten den ověřovali dostupnost nového motoru, další den už jsme ho objednávali. Auto se navrhuje zhruba do Vánoc, ideální je postavit ho do konce května a měsíc–dva testovat. Ne vždy se to ale podaří,“ konstatoval. Občas se proto na závodech stane, že některý vůz kvůli závadě ani nevyjede, jednou prý formuli upadlo i kolo. Kromě technického řešení se brněnský tým hodně věnuje také designu, čímž se odlišuje od ostatních. „Soupeři nás vždy chválí, že máme krásné auto vypilované do detailu. Dáváme si na tom záležet i za cenu delší výroby kapotáže, chceme to mít propracované do detailu. Máme v týmu kamaráda z oboru Průmyslový design, což nám výrazně pomáhá,“ řekl Fryšták, který už se těší, až s kolegy z jiných univerzit podebatuje na závodech. Podle něj tam bývá příjemná atmosféra. „Nikdo se neschovává za plentu, o svých strojích se normálně bavíme,“ podotkl.
Závodní tým čítá přibližně pětatřicet členů, mezi nimiž výrazně dominují studenti Fakulty strojního inženýrství. „Nicméně každý by si určitě našel to své. Třeba někdo z podnikatelské fakulty by nám pomohl po ekonomické stránce, z chemické zase s testováním materiálů. Je parádní, že na takovém praktickém příkladu můžeme dělat diplomové práce. Stejně tak je vynikající, že si vše řídíme od začátku do konce sami,“ upozornil student. Podle něj má členství v týmu dobrý zvuk u potenciálních zaměstnavatelů, trochu nevýhoda je, že studentům vezme každé volné odpoledne a nemají za to žádné peníze. „Nedivím se proto, že dá někdo přednost placené brigádě,“ podotkl Fryšták. Podle něj je ale k nezaplacení fakt, že si studenti v praxi vyrobí to, co si sami navrhnou. „To se nám třeba už nikdy nepoštěstí,“ doplnil ho Štipák. Právě to vyzdvihuje i děkan Fakulty strojního inženýrství Jaroslav Katolický. „Kromě toho, že znalosti z lavic studenti zhmotní v dílnách, tak si vyzkouší i týmovou práci, což je velmi důležité. Myslím, že i díky tomu jsou pak skvěle připraveni pro svá budoucí zaměstnání,“ uvedl Katolický.
Kateřina Konečná