Ze závodů v italském Varano de' Melegari odjížděli ještě s tím, že jsou třetí. I tak to pro členy týmu TU Brno Racing představovalo historický úspěch, na stupních vítězů stáli za pět let účasti v prestižní mezinárodní soutěži poprvé. Po návratu je však čekalo příjemné překvapení: pořadatelé dodatečně započítali chybějící body za Skid Pad. Brněnští studenti se tak nakonec mohou radovat z druhého místa.
Před každou sezonou přitom musejí formuli výrazně inovovat. „Letos jsme to vzali opravdu od podlahy. Pro Dragon 5 jsme navrhli a vyrobili revoluční motor, jednoválec přeplňovaný turbodmychadlem. Tím se výrazně přiblížíme výkonu čtyřválce, ale přitom zachováme hmotnost auta s jednoválcem, tedy pod dvě stě kilogramů. V naší soutěži je to ojedinělé,“ uvedl Lukáš Fryšták ze závodního týmu TU Racing Brno. S kolegy dokonce uvažovali o tom, že si nechají motor patentovat, ale zatím na to nenašli čas.
Studenti mají za sebou čtyři závody. První, v německém Hockenheimringu, jim příliš nevyšel, kvůli unikajícímu oleji totiž nedokončili hlavní disciplínu. Z maďarského Györu přivezli druhé místo za akceleraci. Při zářijových závodech v Mostě tým výrazně zabodoval, zvítězil v kategorii Design. A úspěšnou sezonu korunoval v Itálii premiérou na stupních vítězů. „Je to fantastické, výrazně jsme poskočili dopředu v celkovém hodnocení všech 650 týmů,“ upozornil Špičák.
O tom, že letošní sezonu bude výjimečná, měl tým jasno už po prvních závodech v Německu. „Letos o nás byl zatím jednoznačně největší zájem za pět let, co se závodů účastníme. Dělali jsme i rozhovor pro německá média a chválili nás kolegové z ostatních týmů, jednak za motor, ale i za vzhled formule,“ doplnil Špičák. Při všech čtyřech kláních tým vždy končil na předních místech v kategorii Nejinovativnější pohonná jednotka a také v ocenění designu.
Kromě unikátního motoru prošel výraznými změnami i zbytek vozu. Studenti se při konstruování řídili stejnými postupy jako při návrhu aerodynamiky ve Formuli 1. Použili pokročilé konstrukční materiály, například uhlíkové kompozity, titanové a hořčíkové slitiny, které doplňují chrom-molybdenovou vysokolegovanou ocel, a nejkvalitnější letecké slitiny hliníku. „Také jsme lehce změnili těžiště, aby nám formule dobře držela v zatáčkách,“ podotkl šéf týmu.
Závodní tým čítá přibližně pětatřicet členů, mezi nimiž výrazně dominují studenti Fakulty strojního inženýrství. „Členství v týmu má dobrý zvuk u potenciálních zaměstnavatelů, trochu nevýhoda je, že nám vezme každé volné odpoledne. Nedivím se proto, že dá někdo přednost placené brigádě,“ podotkl Fryšták. Podle něj je ale k nezaplacení fakt, že si studenti v praxi vyrobí to, co si sami navrhnou. „To se nám třeba už nikdy nepoštěstí,“ doplnil Fryšták. Právě to vyzdvihuje i děkan Fakulty strojního inženýrství Jaroslav Katolický. „Kromě toho, že znalosti z lavic studenti zhmotní v dílnách, tak si vyzkouší i týmovou práci, což je velmi důležité. Myslím, že i díky tomu jsou pak skvěle připraveni pro své budoucí zaměstnání,“ uvedl Katolický.
Kateřina Konečná