Jako osvětu pro sebe i vrstevníky vymýšlí studenti VUT marketingové kampaně Národního divadla Brno nebo hospicu
Organizace pomáhající obětem domácího násilí, hendikepovaným nebo hospic – to je jen výběr z partnerů, se kterými spolupracuje Lucie Kaňovská z Fakulty podnikatelské VUT. Při učitelském výměnném pobytu v Portugalsku ji nadchly prakticky orientované marketingové projekty pro neziskový sektor a po návratu do Brna se rozhodla zkusit semestrální projekty i se svými studenty. Každoročně předmětem projde kolem 500 studentů, a to nejen z FP, ale také z FIT nebo Ústavu soudního inženýrství.
Klient si přeje marketingovou kampaň premiéry činoherního představení. Rozpočet a deadline je daný. Takové zadání dostali letos na jaře studenti předmětu Marketing a ocitli se na jeden semestr v roli marketingových odborníků.
„Před semestrem doladíme zadání, co daná organizace právě řeší, nebo je pro ni důležité. Jejich zástupci pak přijdou na přednášku odprezentovat dané téma a jsou studentům k dispozici i během semestru. Když jsme spolupracovali s Hospicem sv. Alžběty, šli studenti i na exkurzi. Vloni jsme zase byli na prohlídce v Mahenově divadle,“ vyzdvihuje propojení s praxí Lucie Kaňovská, která předmět vede. Zároveň je pro ni důležitý aspekt jakési osvěty. „Neziskovky jsou rády, že můžou svou činnost přiblížit studentům, kteří o nich často ani neví. Spolupracujeme třeba s organizací Persefona, která se věnuje obětem domácího a sexuálního násilí. Člověk nikdy neví, kdy bude takovou pomoc potřebovat.“
V loňském roce se studenti věnovali například online kampani projektu Jinej svět pomáhajícímu dětem, kterým umřeli rodiče nebo blízcí. Některé ze skupin zase dostaly zadání týkající se tématiky týrání seniorů. Zároveň se také studenti v minulosti snažili zpropagovat služby, které nabízely pomoc násilníkům, kteří na sobě chtěli pracovat. Mezi další patřila zadání pro Tyflocentrum Brno orientující se na pomoc nevidomým a slabozrakým, projekt pro Maltézskou pomoc, kde je cílem pomáhat trpícím různých skupin nebo zadání pro organizaci Klára pomáhá, která pečuje o pečující pozůstalé.
Od minulého roku doplňuje portfolio organizací také Národní divadlo Brno, konkrétně činohra Mahenova divadla. Studenti tak třeba před rokem zpracovávali atraktivní téma – marketingovou kampaň divadelního představení Hanapodle předlohy populární české autorky Aleny Mornštajnové. Se zaujetím sledovala práci studentů Gabriela Kodysová, která působí jako PR činohry ND Brno. „Letos jsme spolupracovali na premiéře hry Slaměný klobouk, ale ta musela být posunuta kvůli koronaviru. Bylo fajn sledovat, že některé projekty počítaly v marketingovém plánu i s karanténou a přesouvaly kampaň na podzim. Líbilo se mi, že se studenti dokázali srovnat se situací, která zrovna zavládla.“
Zadání bylo kompletní zpracování kampaně. Kodysová totiž chtěla vidět, jak se projeví kreativita mladých, kteří ještě nejsou omezeni střetem s tvrdou realitou. „Největší rozpor mezi návrhy a možnostmi jsou finance. Když třeba udělají rozpočet na radiový spot, tak často až překvapeně koukám, protože vím, že reálné částky jsou mnohem vyšší. Plány jsou krásné, ale měla bych peníze třeba na půlku nápadů,“ smutně hodnotí Kodysová. Přesto podle ní nápady rozhodně nekončí v šuplíku a dají se použít v některé z budoucích kampaní. „Loni jedna skupina pracovala s krátkými výňatky z knížky Hana a graficky je zpracovala. Studenti vymysleli, že by texty mohly být na madlech v tramvaji. To se nezrealizovalo, protože v reálu na to nebyly peníze, ale výňatky textů se nakonec použily na sociálních sítích.“
Kodysovou mrzí, že studenti sami do divadla příliš nechodí, i když můžou využívat studentské slevy. Že to není jen její dojem potvrzuje i Lucie Kremserová, která studuje na FP Účetnictví a daně. „Moc do divadla nechodím, i když jsem sama divadlo hrála. Přiznám se, že když mám peníze, jdu radši do kina.“ Se spolužáky pracovala na jaře na kampani Slaměného klobouku ND Brno. „Naši skupinu hned samozřejmě napadly sociální sítě a krátké video na YouTube, které by natočil přímo herci. Samozřejmostí byla placená reklama na sociálních sítích a také soutěže. Dělali jsme i grafický návrh plakátu s tím, že kdo si koupí vstupenky v předprodeji, dostane slaměný klobouk zdarma.“
I když nakonec většina nápadů ztroskotá na nedostatku peněz, pro Gabrielu Kodysovou z divadla má spolupráce se studenty ještě další rozměr. „Všímám si, že třeba tramvaj se ve studentských projektech objevuje opakovaně. Vím, že kdybych ty peníze měla, tak ji nechám polepit, protože mladí si toho evidentně všímají. A my potřebujeme do divadla nahnat mladé, potřebujeme si vychovat nové diváky,“ uzavírá.
Spokojení jsou podle Lucie Kaňovské, která předmět vede, i studenti. „Někteří mi pak říkají, že je to třeba jejich první praktický a reálný projekt za bakalářské studium. Kouzlo marketingu je navíc podle mě v tom, že neexistuje jednoznačně správné a špatné řešení. Předem nevíte, jak to dopadne, ale musíte do toho jít. Cílem taky není jen něco vymyslet, ale obhájit si to.“ Tím, že Kaňovská učí marketing na více fakultách, vidí i rozdíly v přístupu jednotlivých skupin. „Jedním ze zadání bylo zpropagovat soukromou školku Agapa, což je organizace, která pomáhá lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Na Fakultě informačních technologií byli na projektu skoro samí kluci. Líbilo se mi, že někteří jeli osobně do školky a bavili se s paní učitelkou.“
V aktuálním zimním semestru je pro studenty Marketingu připravena spolupráce s organizací Anabell pro lidi s poruchami příjmu potravy. V plánu je také na fakultě a rektorátě uspořádat menší výstavu studentských návrhů.