E-mobilita a udržitelnost – nový studijní program připraví absolventy na dopravu budoucnosti
Určovat trendy v dopravě a získat zaměstnání v high-tech firmách a vývojových centrech – to nabízí nový mezioborový studijní program, který se od podzimního semestru otevírá na FEKT VUT. Absolventi se mohou stát odborníky na elektrifikaci letecké, pozemní či železniční dopravy. Nebo třeba experty na energetický management a inteligentní dopravní systémy. Nabízený okruh znalostí je výjimečně široký – výuka bude probíhat napříč 6 pracovišti VUT.
„Česko je stále jednou z nejprůmyslovějších zemí v EU a poptávka po technicích je velká,“ upozorňuje garant nového studijního programu Jan Bárta z FEKT VUT. „Velké americké firmy zde chtějí stavět vývojová centra – třeba automotive společnost Garrett Motion nebo výrobce polovodičů Onsemi. Jestli sem budou směřovat své investice, ale závisí na tom, zda u nás najdou odborníky.“
Právě uplatnění ve špičkových vývojových centrech a nadnárodních firmách je tím, co by měl bakalářský studijní program nabídnout. Studenti zde získají přehled v technologiích souvisejících s elektrifikací dopravy – ať už letecké, pozemní či železniční. Proniknou do základů elektrotechniky, pohonných systémů a baterií. Součástí studia bude i energetický management a dobíjecí infrastruktura či výroba energie z obnovitelných zdrojů. Ve výuce nebudou chybět ani předměty zaměřené na inteligentní mobilitu a digitalizaci, která se uplatňuje v autonomním řízení.
Zatímco standardní studijní programy jsou spíše úzce zaměřené, program E-mobilita a udržitelnost nabídne širokou škálu znalostí napříč několika specializacemi. „Na trhu práce je pro uplatnění stále výhodnější mít širší přehled. Technologie se dnes vyvíjejí překotnou rychlostí a člověk neví, jaké zaměstnání bude za několik let vykonávat. Je lepší mít široké povědomí a poté se vzdělávat v takové specializaci, která se ukáže jako výhodná,“ dodává Bárta a upozorňuje, že podobně zaměřený obor všeobecnějšího technického vzdělávání mají na finské univerzitě LUT a je velmi úspěšný.
Unikátní je propojení výuky s Ústavem životního prostředí na Fakultě chemické VUT. „Studenti se nebudou detailně učit chemické prvky, pořád to budou v jádru především elektrotechnici. Ale už dnes vidíme, že je velmi důležité, aby se při navrhování nových produktů brala v potaz jejich rozložitelnost a demontovatelnost na jednotlivé prvky. Je to zásadní pro udržitelnost a fungování cirkulární ekonomiky,“ doplňuje Bárta.
Do výuky byly zařazeny i unikátní kurzy – příkladem je Tepelný management a Vodíkové hospodářství, které se jinde než na VUT nevyučují. Studenti budou navštěvovat nové specializované laboratoře, které na FEKT VUT právě vznikají.
Například na Ústavu radioelektroniky se staví fotonická laboratoř, kde si studující budou moci vyzkoušet vývoj osvětlovacích zařízení pro automobily. Na Ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky budou v laboratoři e-mobility pro studenty připraveny automobily včetně nového vozu Enyaq. „Výuková místnost bude vybavena trakčním pohonem, měniči, motory, nejmodernějšími pohony pro e-turba a připraveno bude i celé hnací ústrojí,“ vyjmenovává Bárta.
Širší zaměření bakalářského studia nebude pro studenty překážkou při výběru navazujících magisterských oborů. „Pohlídali jsme si, aby studenti získali dostatek znalostí a mohli bez problémů vybírat mezi dalšími 4 specializovanými magisterskými programy a 2 všeobecnými.“
Absolventi oboru pak mohou pracovat v automotive průmyslu, energetice, dopravní infrastruktuře nebo v inteligentní dopravě. Anebo v projektech a iniciativách, které se týkají ekologického designu, recyklace či environmentálních standardů v sektoru čisté mobility. Pracovat však mohou i jako konzultanti ve vládních institucích či soukromých společnostech a pomáhat firmám při implementaci udržitelných opatření.
O uplatnění absolventů nemá Bárta, který k výuce předmětů přizval i experty ze zahraničních technologických firem, pochybnosti. A zdůrazňuje, že poptávka po komplexně vzdělaných poroste – jsou totiž klíčoví pro českou ekonomiku.
„Čína technologicky předhání Evropu a důvodem je, že zde chybí technicky vzdělaní lidé. Odhaduje se, že příští rok bude polovina prodaných aut v Číně elektrická. Mají tam i přísnější emisní normy, než je EURO 7. Čína je velký konkurent a ztráta konkurenceschopnosti v průmyslu by mohla mít negativní dopad na českou ekonomiku,“ uzavírá.
Studijní program E-mobilita a udržitelnost vznikl díky programu Národní plán obnovy v rámci projektu č. NPO_VUT_MSMT-16609_2022