Někdejšího studenta Fakulty informačních technologií Borise Bošiaka napadlo vyvinout nástroj na tvorbu mobilních aplikací. Hledal na internetu možnosti, jak ze svého nápadu udělat byznys a narazil přitom na web JIC STARCUBE. S kolegou Františkem Mazuchem se do akcelerátoru přihlásili a o několik měsíců později ho vyhráli. Ovšem s jiným projektem.
“Do akcelerátoru jsme vstoupili hlavně kvůli mentorům. Předem jsme si vytipovali dva nebo tři, kteří by nám mohli pomoct. Nakonec bylo ale všechno jinak,” popsal začátky v roce 2012 Bošiak. Díky přednáškám si totiž dvojice už během prvního měsíce uvědomila, že jejich nápad nemá dostatečný podnikatelský potenciál. Bošiak poté s mentory probral další nápady a rozhodl se rozpracovat myšlenku rezervačního systému.
Technologickým partnerem Reservia se stala společnost Webnode a mentorem Vít Vrba. Vztah s ním byl zpočátku stejný jako s ostatními mentory, kteří mladým absolventům radili v různých otázkách týkajících se podnikání. Postupně si ale budovali důvěru a Webnode jim poskytl cenné rady při tvorbě produktu, zázemí pro vstup na globální trh a nakonec i investici. S Vítem Vrbou jsou v kontaktu dodnes. “Díky podpoře Webnode jsme měli odvahu i prostředky k tomu, abychom náš byznys opravdu rozjeli. Bez ní bychom nejspíš neopustili školu a nevěnovali se podnikání naplno.”
Bošiak před vstupem do akcelerátoru uměl programovat, o podnikání ale nic nevěděl. Vstupoval tedy do neznámého prostředí, nejistotu ale záhy vystřídalo příjemné překvapení z vysoké úrovně znalostí technologických partnerů. Akcelerátor je podle něj skvělý způsob jak nejen vypilovat produkt, ale i nasbírat užitečné kontakty. Na JIC, kde mělo Reservio chvíli kanceláře, se kvůli networkingovým akcím stále vrací. Na Brno také nedá dopustit: “Díky množství technologických firem tu není nouze o zkušené zaměstnance, včetně těch z cizích zemí. Na univerzitách se zase neustále objevují nové technické talenty,” tvrdí Bošiak.
Nejdéle fungující český akcelerátor opět spustil přihlašování. Letošní, už osmý běh, se zaměřuje na rozšířenou a virtuální realitu, analýzu big data, senzory a kyberbezpečnost. Týmy z celého světa se můžou přihlásit do 7. srpna a během podzimu projít třemi intenzivními měsíci plnými seminářů a konzultací s mezinárodními experty.
Přihlášku může vyplnit začínající startup s týmem o minimálně dvou lidech. Kromě projektů ze čtyř zmíněných technologických oblastí hledá JIC STARCUBE 2016 začínající podnikatele přinášející řešení z pěti aplikačních oblastí, kterými jsou Industry 4.0, Retail 2.0, Paperless office, Smart city/home/office a Secured home/family.
Podopobně jako Borisovi pomohl Webnode, můžou letošním finalistům akcelerátoru podat ruku jeho technologičtí partneři. Jejich odborníci jsou připraveni pomoci týmům s rozvojem po technologické i byznysové stránce nebo s napojením na vlastní globální obchodní a marketingovou síť. Např. Microsoft je dlouholetým partnerem akcelerátoru, Honeywell a Konica Minolta mají v Brně svá R&D centra, společnostem AVG i Y Soft se podařilo z Brna rozjet globálně úspěšný byznys. Právě v jejich šlépějích by se mohlo vydat až deset týmů, které podle kvality vyberou do začátku září zástupci JIC a průmyslových partnerů.
„Stojíme o týmy, které mají globální ambice a chtějí budovat udržitelný byznys,“ uvádí manažerka Hana Šudáková, která akcelerátor vede. Týmy budou moci využít také pracoviště zaměřené na internet věcí, které JIC vybavil ve spolupráci s Honeywellem. Jedná se o prototypovací laboratoř s vývojovými kity Arduino, Raspberry PI, 3D tiskárnami nebo třeba dronem a Arduino robotem.
(map)