Na FIT VUT vyvinuli automaticky kalibrovatelnou dohledovou kameru. Spoluautor systému získal prestižní ocenění
Měření rychlosti pomocí dohledových kamer, automatické rozpoznávání aut a odhad jejich dojezdových dob či analýza počtu volných parkovacích míst. To jsou jen některé z projektů, na kterých se podílel Jakub Sochor z Fakulty informačních technologií VUT, který v loňském roce za svou výzkumnou činnost převzal Cenu Josepha Fouriera za počítačové vědy a informatiku. Na francouzské ambasádě si tuto prestižní cenu převzal z rukou nositele Nobelovy ceny.
Díky výzkumu, na kterém se podílel Jakub Sochor z FIT VUT, by v budoucnu mohla stačit na křižovatkách a na silnicích jediná dohledová kamera pro všechny pruhy. Odborníci z FITu totiž vyvinuli systém, který umožňuje automatickou kalibraci jakékoliv kamery. „Je možné použít obyčejnou kameru, která se upevní například na most. Sama se zkalibruje, zjistí si vše o dané silnici. Navíc může být odzoomována. Najednou tak můžeme snímat z jediné kamery třeba tři pruhy,“ popsal Sochor s tím, že momentálně musí být nad vícepruhovými silnicemi dohledová kamera pro každý pruh a směr zvlášť.
Při výzkumu testovali výzkumníci také možnosti měření rychlosti pomocí dohledové kamery. „Vyšly nám data s průměrnou chybou 1,10 kilometru na hodinu, což je velmi dobrý výsledek. Měření jsme také porovnávali s radary a výsledky jsou velmi podobné,“ dodal Sochor. Řidiči se podle něj ale obávat nemusí. Naměřené hodnoty se nikam neposílaly. Do budoucna by ale policisté podobných zařízení využívat mohli. Zároveň lze data použít i pro statistické účely a zjišťovat, jakou průměrnou rychlostí jezdí řidiči v daném úseku. „Momentálně jednáme o spolupráci a možné aplikaci výzkumu s jednou brněnskou firmou. Zatím je to ale v úplných začátcích,“ podotkl Jakub Sochor.
Ve výzkumu dohledu dopravy navíc na Fakultě informačních technologií VUT pokračují dál. Jedním z dalších projektů, na kterých Jakub Sochor spolupracoval, je reidentifikace automobilů. „Jedná se o automatické rozpoznávání automobilů. Momentálně se to dělá pomocí rozeznávání a zaznamenávání SPZ. Náš systém je anonymní a je založen na počítání příznakových vektorů pro jednotlivé automobily,“ vysvětlil Sochor. Konkrétně umí systém detektovat projíždějící auto a spočítat takzvaný příznakový vektor, což je sada čísel. V momentu, kdy auto projede pod další dohledovou kamerou, systém znovu spočítá příznakový vektor a porovná ho s těmi dříve zaznamenanými. „S poměrně velkou přesností je pak schopen vyhodnotit, zda se jedná o stále stejné auto,“ dodal Jakub Sochor.
Momentálně je úspěšnost na krátkých úsecích přes šedesát procent. Problém ale nastává, když jedou v blízkosti dva stejné modely aut v totožné barvě. „Pak se může stát, že si je systém splete,“ potvrdil Sochor. Detekce aut může být využita při odhadu dojezdových dob. Například provozovatelé kamionové dopravy by tak věděli, jak rychle lze zvolené trasy projet. Od letošního ledna se Jakub Sochor podílí i na projektu Technologické agentury ČR, který řeší využití kamer při monitorování parkovacích míst. „Vymýšlíme systém, který by automaticky analyzoval a vyhodnocoval počet volných parkovacích míst, aby se parkování zrychlilo a zefektivnilo,“ dodal Sochor.
Za svou výzkumnou činnost byl mladý výzkumník v loňském roce oceněn Cenou Josepha Fouriera za počítačové vědy a informatiku. Do soutěže byl nominován fakultou a s prezentací své práce obsadil třetí místo. Cenu pak na francouzské ambasádě převzal od nositele Nobelovy ceny za chemii Jeana-Marie Lehna.