Vymysleli web na procvičování chemie. Dnes Názvosloví.cz využívá i tisíc studentů denně
Jak pomoci spolužákům se studiem chemie, napadlo před čtyřmi lety Martina Sýkoru a Michaelu Janskou. Ještě na střední škole vytvořili portál Názvosloví.cz. Za stránky umožňující procvičovat anorganickou chemii získali první místo v soutěži Středoškolská odborná činnost a jen v loňském školním roce zaznamenalo Názvosloví.cz čtvrt milionů návštěv a 165 tisíc provedených testů. Ačkoliv dnes Michaela Janská studuje farmacii a Martin Sýkora Fakultu strojního inženýrství VUT, portál neustále vylepšují a hledají způsoby, jak ho dostat do povědomí žáků i učitelů.
Před pěti lety přišla tehdejší studentka Moravského gymnázia v Brně Michaela Janská s nápadem, jak pomoct žákům základních a středních škol se zvládnutím chemického názvosloví. „V té době v podstatě nebyla možnost si názvosloví někde jednoduše procvičovat. Mě oslovila, protože věděla, že se věnuju tvorbě webu. Původní záměr byl, že uděláme stránky obsahující teorii a případně pár jednoduchých testů na procvičení. Postupně jsme ale přišli na to, že bude potřeba celé testovací prostředí dobře vymyslet a vytvořit,“ popsal Martin Sýkora, který tehdy studoval Střední průmyslovou školu Sokolská v Brně.
Webové stránky postavil Sýkora na svém vlastním redakčním systému Websy. Michaela Janská dodala teorii a databázi sloučenin. Momentálně umožňuje Názvosloví.cz procvičovat pouze anorganické sloučeniny. „Organickou chemii máme také v plánu, ale zatím to není na pořadu dne, protože tam je problematika názvosloví o něco složitější,“ dodal Martin Sýkora.
Student si může zvolit, co přesně chce procvičit. Stanovuje si sám také obtížnost a počet otázek. Systém mu podle parametrů sestaví test. „Otázek máme opravdu hodně, takže se stává velmi málo, že by člověk dostával ty stejné,“ podotkl Sýkora. Ihned po odeslání výsledků pak student ví, jak dopadl. Systém mu totiž odpovědi automaticky opraví.
Vysoké návštěvnosti, která jen v loňském školním roce přesahovala dvě stě padesát tisíc, se podle Martina Sýkory stránky těší i z toho důvodu, že je už před čtyřmi lety optimalizovali pro mobilní telefony. „V té době začínalo mít čím dál víc žáků a studentů chytré telefony s připojením. I analýzy návštěvnosti ukazují, že hodně lidí k testování používá telefon. Jedou do školy a v tramvaji si před písemkou jednoduše procvičí, co potřebují,“ uvedl.
Netradiční učební pomůcky si všimli i pedagogové a odborníci. Projekt tak získal první místo v soutěži Středoškolská odborná činnost. „Neměli jsme vysoké ambice, ale poté, co jsme vyhráli okresní kolo, jsme si řekli, že má náš projekt asi nějaký význam. Takže jsme ho vylepšovali a přidávali další nové věci. Taky jsem se zavázal, že kdybychom náhodou vyhráli i krajské kolo, tak přidám možnost testování pouze na prvky,“ popsal Sýkora. Krajské kolo tehdy vyhráli a podařilo se jim zvítězit i na celostátní úrovni. „Povzbuzeni tímto úspěchem jsme se rozhodli, že bychom měli dostat Názvosloví do povědomí učitelů. Od Jihomoravského centra pro mezinárodní mobilitu jsme sehnali kontakty na ředitele základních a středních škol a v přípravném týdnu jsme poslali e-maily napříč celou republikou, že naše stránky existují a učitelé i studenti je mohou zadarmo využívat. Pak už jsme jen čekali, co se bude dít,“ vzpomínal na začátky projektu Sýkora.
Že měl jejich e-mail praktickou odezvu, poznali podle počtu provedených testů. „Do té doby jsme měli okolo tisíce testů za půl roku, po našem e-mailu to bylo tisíc za měsíc a nyní je to klidně tisíc provedených testů za jeden den,“ uvedl Martin Sýkora.
I přes úspěch Názvosloví.cz prý ale další vzdělávací pomůcky vytvářet neplánují. Martin Sýkora, který nyní studuje Aplikovanou informatiku a řízení na FSI VUT, se nyní více soustředí na vývoj redakčního systému Websy, který začal vytvářet právě pro Názvosloví.cz. „Lidem se líbilo, jak naše stránky běží, takže mě začali oslovovat i s žádostmi o spolupráci na jejich webových stránkách. Od té doby jsem tak vytvořil více než 20 webů a aplikací, například nové stránky Střední průmyslové školy Sokolská, cukrárny, penzionu, brněnské taxislužby či interní firemní aplikaci. Nepovažuju se ale za programátora. Rád dělám weby od začátku do konce, takže řeším kromě samotné stránky i celkový vzhled, analytiku či propagaci,“ dodal Sýkora s tím, že projekt Názvosloví.cz byl náročný, ale užitečný odrazový můstek, který ho výborně připravil do života. I s projektem Websy totiž získal první místo ve Středoškolské odborné činnosti a druhé místo v soutěži České hlavičky.