Startup studentů z VUT chce dobýt svět airsoftu. Do hry vnáší moderní technologie
Začalo to jako nápad čtyř spolužáků a dnes už čerstvě založená firma Duncal Technologies uvádí na trh první produkt. Startup cílí na organizátory airsoftu, paintballu a laserových her. Mladí podnikatelé sami navrhli, vyrobili a spolu s hráči airsoftu otestovali vlastní konzoli, která díky kvalitní bezdrátové technologii dosáhne i kilometr daleko. Hráčům mají moderní doplňky výrazně zlepšit herní zážitek.
Samuel Lipták měl o produktu od začátku jasno. Jako vášnivý hráč airsoftu věděl, že zážitek ze hry by se dal ještě o dost vylepšit. „S myšlenkou udělat z toho podnikatelský záměr jsem si pohrával už od druhého ročníku na vysoké škole, ale zprvu se mi nedařilo: byl jsem na to sám, chyběla mi podpora a dobrý tým. Až jednou při obědě jsme si se třemi spolužáky z mechatroniky řekli: Jsme šikovní, pojďme něco zkusit! A já je přesvědčil, abychom se vrhli do oblasti airsoftu a paintballu,“ vzpomíná Lipták, který se s byznysovými parťáky potkal na Fakultě strojního inženýrství VUT.
To bylo loni v létě. Od té doby zvládla čtveřice budoucích inženýrů navrhnout, vyrobit, otestovat a vyladit novou herní konzoli, která nemá v oblasti airsoftu obdoby. „Podobná zařízení existovala, ale jednalo se o podomácku vyrobené věci, které řadu funkcí neměly. My děláme zařízení navržené přímo pro akční sport, proto si zakládáme na tom, aby bylo velmi kvalitní jak co do funkce, tak i výdrže. Chceme, aby si nás zákazníci od začátku spojovali s kvalitou,“ říká student biomechaniky a další člen týmu Duncal Technologies Jindřich Šafran.
Herní konzole je první produkt, s nímž teď startup vstupuje na trh. Její největší předností je využití bezdrátové technologie, která hru na obrovském území zpřehlední pro hráče i organizátora a umožní týmům užít si celou akci mnohem intenzivněji. „Airsoft se nehraje vždy stejně, existují takzvané herní módy. Ty nejoblíbenější jsou „na bombu“ a „dominátor“, u obou v zásadě platilo, že hráči dosud neměli v reálném čase přehled o stavu hry a týmy tak nemohly dělat strategická rozhodnutí. Díky naší bezdrátové technologii je to nově možné. Místo zapisování časů na papírky v terénu teď všichni okamžitě vědí, jak si kdo vede,“ vysvětluje Lipták.
Organizátoři turnajů a provozovatelé airsoftových parků dosud neměli možnost si podobné doplňky oficiálně koupit. A právě sem míří podnikatelské aktivity Duncal Technologies. „Začneme s pronájmem našeho zařízení, později bychom chtěli přikročit i k prodeji. Technologie je navržená tak, že prototyp jsme sice vyráběli my – zejména kvůli finanční úspoře – ale komerční kusy už můžeme zadávat do výroby nasmlouvaným firmám, které nám zajistí mechaniku, sestavení, osazení elektroniky i nahrání softwaru, který naprogramovali naši kolegové Ondřej Vodička a Adam Číž,“ popisuje Šafran. A dodává, že ačkoliv je řeč zejména o airsoftu, odkud nápad vzešel, zařízení se hodí také pro paintball nebo hráče laser game.
Využili jsme každou příležitost, která se nabízela.
Na cestě k vlastnímu byznysu pomohla studentům jak jejich dravost, tak i řada projektů, které mají za úkol pomáhat dobrým nápadům na svět. „Využili jsme každou příležitost, která se nabízela. Díky JICu jsme získali grant Prototypuj a ověřuj, přes VUT jsme se přihlásili do soutěže Pojď podnikat, na rektorátu nám pomohli odborníci na transfer technologií. Chodili jsme na akce, mluvili s lidmi, prezentovali se, navazovali kontakty,“ říká Šafran.
Jeden z kontaktů se ukázal být obzvlášť užitečný: setkání s Robertem Zichem, který na Fakultě podnikatelské VUT vede Ústav managementu a také anglický studijní program Entrepreneurship and Small Business Development. „Sešel se s námi na kávu, dal nám spoustu dobrých rad a nakonec říká: „Přijďte do mé hodiny udělat prezentaci a studenti vám dají zpětnou vazbu." Hrozně nám to pomohlo a díky tomu jsme náš tým rozšířili o byznys sekci,“ dodává Šafran.
V létě mladí podnikatelé plánují velkou airsoftovou akci. Tu chtějí využít jak k další propagaci, tak – pokud půjde vývoj dobře – k představení dalšího produktu. Zpětná vazba na herní konzoli, kterou získali od prvních testerů, byla prý dobrá. „Nikdy jsme nedostali vyloženě negativní reakci, jen občas konstruktivní připomínky k drobným detailům, na kterých pracujeme. Z hlediska funkčnosti si náš výrobek všichni strašně chválili,“ říká Šafran. A největší problém? „Nechtěli nám zařízení vrátit, aby s ním mohli dál hrát,“ uzavírá se smíchem Lipták.