Nápady a objevy

9. ledna 2017

Služba nahradí tisíce hodin ručního testování. Člověka ale nenahradíme, tvrdí autoři

Zakladatelé Tesabot sami začínali jako testeři a vývojáři | Autor: archiv společnosti Tesabot

Svým nápadem chtějí usnadnit zakladatelé společnosti Tesabot práci testerům a vývojářům. Jejich služba totiž řadu postupů automatizuje. Přesto je podle nich lidská zkušenost nenahraditelná. Jejich produkt má tak testerům ve firmách pouze rozvázat ruce a oprostit je od stereotypní práce, aby měli čas věnovat se komplexnějším a kreativnějším úkolům.

Když se dva spolužáci ze střední školy a později i z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT Martin Králík a Michal Koch dostali po škole do firem na pozice testerů a vývojářů, začali si všímat, kolik zbytečné práce musí lidé odvádět. „Zjistili jsme, že s vývojem je spojené obrovské množství práce v rámci testování. Tisíce hodin, které se protestují,“ uvedl Martin Králík.

Postupně tak začali oba absolventi, kteří jsou dnes zakladateli a partnery ve společnosti Tesabot sídlící v Jihomoravském inovačním centru, vymýšlet nástroj, který by firmy osvobodil od nutnosti testovat všechny eventuální situace. „Když má firma několik e-shopů, některé kroky se neustále opakují. Člověk musí být schopen přidat zboží do košíku, v košíku ho najít, musí mu sedět finální částka s počtem položek. To jsou všechno kroky, které platí pro každý e-shop, takže lze vymyslet stejný testovací scénář,“ popsal Králík.

Služba Tesabot umí sama upravit testovací scénáře | Autor: archiv společnosti Tesabot

Nástrojů automatizujících testování je ovšem na trhu už řada. To, čím se chce Tesabot odlišit, je schopnost reagovat na změny. „K dispozici je řada nástrojů a služeb, které si ale člověk musí nainstalovat do počítače a pracovat s nimi tak, jak mu dovolují. Vytvoří si scénář, který se ovšem při jakékoliv změně obvykle stává neplatný. To znamená, že když někdo přesune panel z levé na pravou stranu, tak mám jako tester problém, protože mám test pro panel na levé straně. Naše služba ovšem umožňuje to, že se testy do značné míry umí upravit automaticky a není nutné testovací scénáře neustále předělávat s jakoukoliv změnou,“ vysvětlil Martin Králík. Podle něj by to mělo přinést firmám především určitou míru stability.

Tester by měl mít technické znalosti i cit pro design 

Jejich software tak má testerům usnadňovat každodenní práci. Nemusí se ovšem bát, že by je nahradil. Podle Martina Králíka je totiž lidský faktor v současné době nenahraditelný. „Řada lidí testerskou práci podceňuje. Člověk ale dokáže aplikace testovat jedinečným způsobem, protože má velké množství zkušeností. Zná systém a ví, jak by se měl chovat. Zároveň má ovšem i uživatelskou zkušenost, takže ví, že stránka by se neměla načítat deset minut. Měl by mít i vizuální cit, díky kterému upozorní na to, že texty jsou na tmavém pozadí těžko čitelné a podobně. Měl by to být tedy velmi interdisciplinární člověk, a pokud bych ho chtěl nahradit technologií, musel bych pokrýt velmi široké spektrum znalostí a dovedností,“ upozornil Králík.

Momentálně služba běží v pilotní verzi ve čtyřech firmách. Od března by pak měla být k dispozici na trhu. Martin Králík věří, že o jejich nástroj bude ve firmách zájem. „Dnes už firmy potřebují kapacitu lidí na složitější věci než na to, aby hodiny proklikávali scénář a zjišťovali, jestli vůbec funguje. Místo toho mohou dělat výkonnostní testy a řešit, co udělají, když se jim do e-shopu přihlásí dva miliony lidí naráz, nebo mohou řešit například zabezpečení a specializované testování,“ podotkl Králík.

(zep)

TémataFakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Jihomoravské inovační centrum Software Testování