„Vyvrtla jsem si kotník a jsem někde v lese poblíž Blanska. Pošlete pro mě prosím doktora.“ Taková volání zaznamenávají operátoři záchranných služeb poměrně často. Velkým oříškem je pro ně ale vypátrat, kde se vlastně zraněný nachází. Pokud volající neposkytne záchranářům důležité záchytné body, mohou ho hledat třeba i několik hodin. A právě tomu má předcházet nová aplikace Záchranka, kterou vyvinul absolvent elektrofakulty VUT Filip Maleňák.
Aplikace dokáže stisknutím jediného tlačítka volat na linku 155, a zároveň odeslat na příslušnou krajskou záchrannou stanici zprávu o poloze volajícího, a to s přesností na několik metrů. Operátor tak ví, kam lékařskou pomoc směrovat a zda na místo vyslat sanitku nebo vrtulník.
Pro přehrávání videa je nutné povolit cookies typu Marketing. Změnu nastavení provedete zde. Video můžete otevřít v novém panelu.
Výhodou aplikace je, že dokáže pacienta lokalizovat pomocí systému GPS. Ten je do značné míry nezávislý na signálu mobilního operátora a polohu pacienta tak lze zjistit i v případech, kdy se nachází v odlehlejší oblasti. Při aktivaci alarmu operátor linky 155 současně s hovorem dostane i přesnou polohu pacienta a ihned zjišťuje od volajícího rozsah zranění a další podrobnosti. „Na obrazovce se mu také zobrazí informace o stavu nabití mobilního telefonu, ze kterého přišla nouzová zpráva, což pro záchranáře může být v případě slabé baterie důležitý fakt, pokud třeba přes telefon radí volajícímu, jak poskytnout první pomoc, a hovor se přeruší,“ vysvětlil Maleňák.
Přidanou hodnotou Záchranky je také to, že uživateli nabídne podle polohy seznam pohotovostí a lékáren v okolí, ale třeba i mapu s rozmístěním defibrilátorů. V dalších verzích bude možné, aby lidé mohli do aplikace přidávat svoje vlastní defibrilátory, například ty, které se nacházejí v ordinacích soukromých lékařů, v továrnách a na jiných místech. Je zde také interaktivní návod první pomoci a metronom resuscitace, který odpočítává, v jakých intervalech masírovat srdce.
Aplikaci si lze zdarma stáhnout na telefony s operačním systém iOS a Android, do budoucna by měla být k dispozici také pro systémy Windows. Po nainstalování je nutné zadat jméno a telefonní číslo, na mobil pak přijde aktivační kód. „Bez tohoto ověření aplikace nefunguje naplno, protože sice volá na linku 155, nedojde však už k lokalizaci polohy. Pro odeslání zprávy je nutné registrovat telefon, abychom dokázali k telefonnímu číslu přiřadit danou nouzovou zprávu. Je to podobné jako u aplikací na chatování,“ upozornil autor.
Během prvního měsíce od spuštění využila aplikaci k přivolání lékaře dvacítka uživatelů. „První případ jsme zaznamenali v Brně hned druhý den po spuštění, kdy se staršímu pánovi udělalo na ulici špatně a omdlel. Kolemjdoucí mu pak díky aplikaci zavolal záchranku,“ uvedl Maleňák.
Vývoj aplikace trval zhruba dva roky. První verze vznikla ještě během studií biomedicíny na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií. Tehdy Filip Maleňák přemýšlel, jaké téma bakalářské práce zvolit. Protože byl v kontaktu se záchrannou službou a věděl, že právě lokalizace zraněného jim dělá největší problém, rozhodl se vyvinout aplikaci, která jim to usnadní. Ta se záchranářům líbila, ale z jejich strany tehdy nebyla snaha posunout projekt dál. Až po roce se ozvali lidé z firmy Alfa Helicopter a začali se o aplikaci více zajímat a následně ji spolu s Českou pojišťovnou a kraji zafinancovali. Než mohla být spuštěna, stál její vývoj dva miliony korun. „Z toho se musel také zaplatit provoz serveru, který sbírá informace, a integrace do jednotlivých informačních systémů záchranných služeb. V Česku je čtrnáct krajských záchranných služeb, které používají tři různé informační systémy. Bylo potřeba, aby aplikace fungovala se všemi, takže jsme do jejich systémů museli instalovat speciální modul,“ dodal Maleňák.
(tuš)