Před čtyřmi lety se v Jihomoravském inovačním centru potkal absolvent Fakulty podnikatelské VUT Vladimír Šandera s absolventy Fakulty informačních technologií VUT Petrem Janošíkem a Dušanem Kmetěm a rozhodli se společně založit firmu Smartsupp nabízející webový live chat. Dnes jsou lídrem na českém trhu mezi poskytovateli chatu pro e-shopy, který umožňuje firmám komunikovat se zákazníky v reálném čase. Nedávno k tomu navíc přibyla i služba Smartlook umožňující analýzu chování návštěvníků pomocí videa. Deset milionů korun, které firma vloni získala od investorů, hodlají zakladatelé využít jak na rozvoj produktu, tak na marketing a rozšíření týmu.
Jednou z hlavních motivací pro založení Smartsuppu byla podle jednoho ze zakladatelů Vladimíra Šandery možnost dlouhodobě rozvíjet jeden produkt. „Petr s Dušanem měli do té doby agenturu na zakázkový vývoj a došli jsme do bodu, kdy jsme všichni tři chtěli věnovat energii globálnímu projektu s kontinuálním vývojem. Mít možnost postupně produkt zlepšovat a nabízet tím uživatelům vyšší přidanou hodnotu,“ vysvětlil Šandera.
Jejich chytrý chat pomáhá řešit neosobnost internetových obchodů. Umí totiž nahradit pomoc prodavačů v kamenných obchodech. „Když jde člověk nakupovat na klasický e-shop, tak je to jako vejít do obchodu, kde nikdo není. Taky nebudete tři dny čekat, až někdo přijde, abyste se ho mohli zeptat na nějaký produkt. Stejně tak se většině lidí nechce psát email na centrálu a několik dní čekat na odpověď,“ objasnil Šandera. Online chat umožňuje osobní asistenci a podle Šandery je mnohem efektivnější než telefon či e-mail.
Smartsupp nabízí univerzální řešení pro webové stránky. Zároveň si ho ale může každá firma upravit dle svých potřeb. Chatovací okna tak mohou být například ve firemních barvách nebo lze nastavit automatickou zprávu pro oslovení návštěvníka. Samotné pracovníky, kteří na dotazy odpovídají, si ale zajišťuje každá společnost sama.
První rok a půl projekt nevydělával. „Po tomhle období najedou přišel zlom a místo otázky, zda budeme mít vůbec na rohlíky, jsme museli začít řešit nábor a vedení lidí,“ dodal Šandera s tím, že dnes má Smartsupp patnáct zaměstnanců a obrat dva miliony korun měsíčně.
Ačkoliv původně začínali jako český projekt, daří se jim se službou expandovat i na zahraniční trhy. „Momentálně nabízíme Smartsupp v osmi hlavních a osmi vedlejších jazycích. Díky tomu se nám podařilo prorazit na trh jak v západní, tak ve východní Evropě. Po Česku a Slovensku se nám nejvíc daří v Polsku. Celkově zahraniční trhy tvoří už více než padesát procent z našeho obratu,“ upřesnil Šandera. I z tohoto důvodu dnes Smartsupp tým tvoří kromě Čechů například zaměstnanci ze Spojených států, Portugalska či Německa.
Nedávno do portfolia společnosti přibyl i druhý produkt s názvem Smartlook. Ten umožňuje nahrávat videa s chováním návštěvníků na stránkách. Jejich majitel tak přesně ví, co lidé na stránkách dělají a kam klikají. „Například Google Analytics vám dá pouze určitá čísla o návštěvnosti. Z těch ale chování návštěvníků nemáte šanci vyčíst. Díky videu rychle a jednoduše zjistíte, zda nemáte na webu chyby. Dostanete soubor zcela nových informací, které v podstatě nikde jinde nezískáte,“ upozornil Šandera s tím, že nyní se firma plánuje zaměřit především na stabilizaci a rozvoj tohoto produktu. „Plno lidí mi říká, že to, co nabízíme, je velmi jednoduché. Že to člověk za pár měsíců vyvine a má hotovo. Na pozadí jsou to ale velmi komplexní věci. Už jen kvůli tomu, že si například v live chatu nemůžeme dovolit jakékoliv výpadky,“ dodal Šandera. Kromě neustálého vývoje a zdokonalování obou produktů nabízí společnost zákazníkům ještě jeden bonus za spolupráci. Vlastní Smartsupp slivovici.
(zep)