Sednout si pohodlně i na místech, kde se posadit nedá. To byla základní myšlenka, na které postavili rodinné podnikání Hudečkovi. Světu před několika lety představili speciální batohy BAGOBAGO, které obsahují i rozkládací stoličku. Nyní se chtějí zaměřit především na expanzi. Podle marketingového ředitele společnosti a absolventa Fakulty podnikatelské VUT Petra Hudečka totiž většina zákazníků zatím pochází ze zahraničí.
Za batohem, na který se dá bez problémů posadit, stojí otec Petra Hudečka. V období rehabilitace po těžké zlomenině nebyl schopen ujít některé vzdálenosti naráz. Zjistil ale, že si na řadě míst nemá kde odpočinout. Proto s sebou nosil stoličku, která byla ale velmi nepraktická. Začal tak spolu se svými syny vymýšlet batoh, jehož součástí by byla rovnou i židlička. Že by o něco podobného zákazníci stáli, pak dokázala crowdfundingová kampaň. V té se před dvěma lety vybralo téměř jednou tolik peněz, než kolik byla původní stanovená částka potřebná pro realizaci nápadu.
Podle Petra Hudečka si batohy nejčastěji pořizují lidé mezi dvaceti a třiceti lety. „Účely nákupu jsou ale různorodé a nemáme žádnou dominantní skupinu zákazníků,“ uvedl Hudeček. Přesto ale přiznává, že jedna skupina zákazníků je přeci jen překvapila. „Naše batohy začali lidé používat na sport, o kterém jsme do té doby nikdy neslyšeli. Konkrétně se jedná o discgolf. Po několika schůzkách s profesionálními hráči tohoto sportu jsme se rozhodli vytvořit speciálně upravenou verzi BAGOBAGO pro discgolf, která bude brzy v prodeji,“ dodal Hudeček.
Na trhu budou brzy také dvě nové verze batohu, které by měly nahradit stávající produkt. „Vylepšili jsme design, použili lepší materiály, zlepšili pohodlnost sezení a zvětšili obsah úložného prostoru,“ popsal změny Hudeček. Společnost se podle něj nyní plánuje zaměřit především na expanzi do zahraničí. „BAGOBAGO má v cizině zatím očekávaně větší úspěch než u nás,“ vysvětlil Hudeček.
Podle něj je dosažení úspěchu na českém trhu stejně těžké jako v zahraničí. „Vždy záleží na nabízeném produktu, stavu trhu a dalších okolnostech. Obecně bych ale neřekl, že je v České republice těžší prorazit, než kdekoliv jinde. Všude to chce mít dobrý nápad, být jiný a hlavně mít silnou vůli a odhodlání to dokázat,“ popsal Hudeček.
Sám se zapojil do rodinného podnikání už na škole. Podnikat se ale učil od dětství. „Náš otec podniká přes dvacet let a vždy s námi rád sdílel své zkušenosti,“ dodal Hudeček. I proto je pro něj těžké určit, do jaké míry ho ovlivnilo studium na Fakultě podnikatelské VUT. „Čím víc jsem se toho naučil, tím víc se mi propojovaly souvislosti. Těžko se tak určuje, kde jsem k nim vlastně přišel. Školy ale nemají pouze znalostní vliv. Z mého pohledu je jejich sociální nebo výchovná část mnohem důležitější. Vidím to i na uchazečích o práci v naší firmě,“ uvedl Hudeček. Podle něj je totiž pro zaměstnavatele mnohem důležitější, zda je člověk zodpovědný, samostatný, ochotný se učit a schopný používat logické myšlení. Samotné znalosti pak hrají často méně podstatnou roli.
S bratry a otcem si práci v rodinné firmě rozdělili podle toho, v čem kdo vyniká. „Otec má cenné zkušenosti z obchodu a výroby, takže řeší tuto část. Nejstarší bratr dlouhodobě podniká na internetu, takže se stará o veškerou internetovou prezentaci a sociální sítě. Druhý bratr je režisér, který za svou práci získal i prestižní ocenění na festivalu Sundance. Ve firmě tak řeší videa, fotky, design a grafiku,“ popsal rozdělení práce Hudeček. On sám pak podnikání koordinuje a zodpovídá za komunikaci.
(zep)