Aplikace Cool Ticket pošle vstupenky do telefonu. Jde přes ni zaplatit i pivo na festivalech
Lístek do kina či slevový kupón do obchodu, který člověk nemusí tisknout, ale nosí ho ve svém telefonu. To je zjednodušeně nápad, který před šesti lety dostali zakladatelé Cool Ticketu. Byl mezi nimi i Tomáš Jelínek z Fakulty informačních technologií VUT, který se na vývoji aplikace podílí dodnes. Elektronické vstupenky, které se u vstupu jednoduše zneplatní virtuálním odtržením, využívaly zpočátku především kulturní instituce. Dnes si aplikaci oblíbily i obchodní řetězce, které uživatelům Cool Ticketu nabízí různé speciální slevy či jednoduché soutěže, ve kterých může člověk vyhrát produkty zdarma.
Zefektivnit návštěvu kina či divadla. To byl primární záměr společnosti Cool Ticketing, která vznikla v roce 2013. „Samotné nás štvalo, že jsme si museli dělat rezervace na stránkách kina, pak tam jít minimálně o půl hodiny dřív a vystát si frontu na vyzvednutí lístků. Vymysleli jsme proto aplikaci, která se dokáže napojit na stávající systémy, a velmi zjednodušeně řečeno jsme přidali jen tlačítko navíc. Zákazník díky tomu dostal možnost nechat si poslat lístky přímo do mobilu,“ popsal Tomáš Jelínek, který zodpovídá za vývoj aplikace, která funguje na jakémkoliv chytrém telefonu.
V mobilu se tak člověku po objednání objeví zakoupené lístky včetně odkazů na hodnocení filmu, trailerů a dalších podrobností. „S touto vstupenkou pak přijde ke vstupu a obsluha ji odtrhne přímo v telefonu,“ dodal Jelínek. Samotné odtržení spočívá v přejetí vyznačeného pruhu prstem zleva doprava. Tím se stává lístek neaktivní a systém dostane zprávu o uskutečněné návštěvě.
Kromě velkých sítí jako je CineStar, si aplikaci oblíbili i pořadatelé koncertů. Vstupenky v mobilu totiž nevyžadují žádné zvláštní technologie, ani internet. „Mnohdy se festivaly či koncerty konají na zelené louce, kde není potřebné zázemí. Vstupenky s čárovými kódy ale vyžadují čtečky, připojení k internetu a řadu dalších věcí, které je nutné na místo dopravit. Výhoda Cool Ticket je, že si vstupenku stáhnete do telefonu třeba doma a na místě už pak nepotřebujete ani připojení,“ vysvětlil Jelínek s tím, že jsou lístky zároveň důkladně zabezpečeny proti možnosti zneužití, takže si kopii doma jen tak někdo nevyrobí.
Na festivalu Rock for People šli dokonce s využitím mobilní aplikace ještě o krok dál. Kromě samotné vstupenky se totiž přes Cool Ticket dalo rovnou objednávat a platit i veškeré občerstvení. „Návštěvník si například přes telefon zakoupil dvě piva, zaplatil rovnou online a u stánku už jen ukázal kupón, který po vydání pití obsluha deaktivovala,“ popsal mechanismus Tomáš Jelínek. Podle něj si nápad pochvalovali jak návštěvníci, kteří u sebe díky tomu nemuseli nosit žádnou hotovost, tak provozovatelé, kterým se zrychlila a zefektivnila obsluha zákazníků. „Jediný, kdo z toho nebyl příliš nadšený, byla pochopitelně obsluha. Přišla tak totiž o možnost spropitného. Následně jsme proto přidali přímo v aplikaci možnost navýšit strženou částku například o pět či deset korun s tím, že tyto peníze šly právě obsluze,“ dodal Jelínek.
Uplatnění pro aplikaci ale kromě pořadatelů kulturních akcí našli i obchodníci. Zjistili totiž, že stále více lidí papírové letáky vůbec nečte a přiložené slevové kupóny nevyužije. Nebo si naopak pro promo výrobek přijde namísto deseti zákazníků jeden s deseti kupóny. „Místo vstupenek může mít člověk v aplikaci i slevové kupóny a garantujeme prodejcům, že s jedním telefonem si je daný zákazník vyzvedne jen jednou. Při placení pak ukáže poukaz u pokladny a prodavač si ho jednoduše načte. Navíc nám to umožňuje jednotlivé akce propojovat a lépe cílit na konkrétní zákazníky. Člověk, který často chodí do konkrétního kina, může například dostat pizzu zdarma od nové restaurace v blízkosti v rámci propagační akce,“ uvedl Tomáš Jelínek.
Uživatel v aplikaci vidí, které firmy s Cool Ticketem spolupracují. „Navíc je nabídka, která se danému člověku zobrazuje, značně personifikovaná. Některé akce se mu tak objeví jen, když je právě v Praze nebo když něco využil v minulosti. Pořád se snažíme vymýšlet, jak aplikaci přizpůsobit, aby byla zajímavá pro firmy a cílila vhodně na zákazníky, ale zároveň byla uživatelsky příjemná a lidé ji reálně používali,“ uzavřel Jelínek.