V productboardu definujeme nová pravidla produktového managementu. Klíčové je umět se přizpůsobit, říká absolvent FIT
Do jedné z nejnadějnějších a nejrychleji rostoucích firem u nás se podařilo dostat absolventovi Fakulty informačních technologií VUT Dominiku Plškovi hned po promoci. Společnost productboard nabízející software pro řízení vývoje produktů si během pouhých pár let vydobyla místo mezi nejzajímavějšími českými startupy a podařilo se jí získat investice přes miliardu korun od českých i zahraničních investorů. O práci v raketově rostoucím productboardu sní proto řada studentů i ostřílených expertů. Dominikovi Plškovi podle jeho slov pomohly zkušenosti z Erasmu či vlastního podnikání. Za jeden z klíčových předpokladů práce pro productboard považuje schopnost přizpůsobit se.
Právě schopnost přizpůsobit se byla jednou z věcí, která absolventa FIT VUT Dominika Plška v jeho začátcích ve firmě překvapila. „Technologické prostředí je velmi dynamické, productboard roste a s tím souvisí rychlé tempo i časté změny. Je tedy klíčové být neustále ve střehu a umět se na tyto změny pohotově adaptovat,“ říká Dominik Plšek.
Ve společnosti, která momentálně září na poli českých startupů, pracuje jako produktový vývojář v týmu zaměřeném na růst produktu (anglicky product led growth). „Zatímco v klasickém produktovém týmu je primární důraz na vývoj funkcionality produktu, my řešíme, jak produkt přiblížit více lidem a navýšit počet zákazníků. Naše práce je hodně analytická. Snažíme se pochopit, jak se zákazník v našem softwaru chová, jak ho využívá, co mu překáží či chybí. Na základě datové analýzy, rozhovorů a sledování produkt měníme a optimalizujeme,“ přibližuje Dominik Plšek.
Jejich nástroj využívají ostatní firmy pro řízení vývoje svých produktů. Software má za úkol jim pomoct uvádět produkty na trh rychleji, pracovat efektivněji a více zohledňovat zpětnou vazbu od zákazníků. „Na začátku jsme měli tisíce poznatků o tom, jak produktoví manažeři fungují a co potřebují. Nyní se ale snažíme redefinovat celkový přístup k vývoji. Vytyčujeme novou cestu produktového managementu a je to nesmírně zajímavá práce. Nutí mě to přemýšlet o vývoji úplně jinak. Vymýšlíme různé experimenty, bavíme se o tom a přemýšlíme, kudy se dál vydat,“ dodává Plšek. productboard vydal i vlastní metodiku práce nazvanou Product Excellence, ve které popisuje, jak zkušenosti vlastní, tak i nejrůznějších českých a světových firem s moderním produktovým managementem.
Právě kvůli možnosti být inovátorem v oboru Dominik Plšek výběru productboardu nelituje. Jak je možné, že v takové firmě dostal šanci ihned po škole, vysvětluje vlastní proaktivitou. „Už když jsem nastoupil na FIT, tak jsem pracoval na dálku jako iOS vývojář. Během studia jsem se věnoval i backend vývoji a založil vlastní firmu. Obrovská zkušenost byl pak Erasmus v Oslu. To bylo asi moje nejlepší dosavadní rozhodnutí, protože mi to nesmírně pomohlo ve všech směrech,“ myslí si Plšek. V Norsku se v rámci stáže dostal do startupu využívajícího strojové učení pro zefektivnění práce filmových režisérů a producentů. „Spolupracoval jsem s nimi i po návratu domů. To všechno se mi pak hodilo, když jsem se hlásil do productboardu, protože jsem měl jak akademické vzdělání, tak i řadu zkušeností ze startupů a vlastních projektů,“ říká Dominik Plšek.
Na samotný productboard pak padla volba i díky kamarádovi. „Kamarád pracoval pro productboard jako designér už v začátcích a věděl jsem tak z první ruky, že se jedná o zajímavou firmu. Rozhodl jsem se je tedy kontaktovat, a pak už to šlo rychle. Do pár týdnů jsem se stěhoval z Brna do Prahy,“ dodává Plšek.
Ani současná situace podle něj slibné vyhlídky společnosti nezastavila. „Jednak proto, že jsme zvyklí pracovat na dálku, takže i v karanténě se pro nás zase tolik nemění. Navíc si ale myslím, že pro firmy teď bude důležitější než kdy jindy investovat jen do správných věcí, které uživatelé chtějí. Už nebudou mít peníze, ani čas pracovat na produktech, na kterých zákazníkům nezáleží. Takže productboard bude pro firmy ještě důležitější nástroj než dřív. A pro nás je to zase ještě větší motivace, aby náš nástroj přinášel zákazníkům reálnou hodnotu,“ uzavírá Dominik Plšek.