Lidé

14. prosince 2017

Zájem o kvalitní vybavení roste, Češi se nebojí kupovat nábytek online, říká majitelka DesignVille

Manželé Horákovi spolu vystudovali a založili dvě úspěšné společnosti | Autor: archiv Katky Horákové
Katka Horáková s Michalem Horákem se seznámili při studiích produktového designu na Fakultě výtvarných umění VUT. Mnoho let předtím, než se z nich stali manželé, spolu založili společnost PeckaDesign, která se jako jedna z prvních v Česku pustila do tvorby webových stránek na zakázku a dnes stojí za velkými českými e-shopy. Po Katčině mateřské dovolené, ovlivněni vlastní zkušeností s nedostatkem kvalitního nábytku a doplňků ve skandinávském stylu, založili Horákovi společnost DesignVille. Ta dnes exkluzivně zastupuje řadu prémiových severských značek a snaží se kvalitní zařízení domácností zpřístupnit českým zákazníkům.

Ačkoliv Horákovi vystudovali produktový design, školu dokončovali v období, kdy se v Česku začínal rozvíjet internet. Rozhodli se proto vydat cestou grafického designu a tvorby webových stránek. Začínali sami dva, dnes má společnost PeckaDesign čtyřicet zaměstnanců. „Říkáme, že PeckaDesign je naše už skoro dospělé dítě,“ dodala Katka Horáková.

Katka Horáková vystudovala FAVU. Dnes se věnuje prodeji nábytku a doplňků | Autor: archiv Katky Horákové
S narůstajícím počtem zakázek a zaměstnanců se ale Katka vzdalovala od designu a kreativní práce čím dál víc. „Nakonec jsem se věnovala především smlouvám, certifikacím a administrativě,“ podotkla. Když proto na konci druhé mateřské přemýšlela, co dál, rozhodla se využít know-how z PeckaDesign a založit e-shop vlastní. „Chtěla jsem zkusit něco nového a jiného a říkala jsem si, kdy jindy,“ vysvětlila Katka Horáková.

Shodou okolností ve stejné době s manželem zařizovali bydlení a vycítili díru na českém trhu. „Nacházela jsem na internetu krásné inspirační fotky skandinávského stylu bydlení, ale většinu věcí nebylo v Česku vůbec možné koupit. Pokud už je někdo nabízel, tak výhradně v Praze. Neexistovaly důvěryhodné e-shopy se sortimentem, který se nám líbil, ani prodejny například v Brně,“ dodala Horáková. S manželem proto využili znalostí, které měli z PeckaDesign, a pustili se do tvorby e-shopu DesignVille nabízejícího kvalitní skandinávské značky nábytku a doplňků.

Ačkoliv dnes některé produkty v nabídce DesignVille ze severských zemí nepochází, musí vždy zapadat do celkového ladění. „Oslovují nás například i čeští tvůrci, ale většinu musíme odmítat. Vždycky říkám, že námi nabízené produkty musí mít skandinávskou DNA. Je za nimi stejná filozofie a hodí se k sobě. Máme jasnou představu o tom, co chceme v nabídce mít. I proto máme možná užší portfolio a nesnažíme se nabízet všechno. Primárně bychom chtěli být pro zákazníky dobře čitelní a konzistentní v tom, co u nás najdou,“ vysvětlila Katka Horáková. Během tří let si mezi výrobci vybudovali tak dobrou pověst, že získali jako jedni z mála zastoupení top designových značek. „Některé značky máme v nabídce pouze my a jeden další prodejce. I proto chceme držet laťku vysoko a nabízet věci ve srovnatelné kategorii,“ říká Horáková.

Češi prodeji na internetu důvěřují. Mnohdy vybavují online celou domácnost | Autor: archiv Katky Horákové
Počet zákazníků DesignVille průběžně roste a mnohdy neváhají utratit za nábytek či designové doplňky vysoké částky. „Ze začátku nám řada lidí tvrdila, že nábytek se nedá prodávat online. Obzvlášť v této cenové kategorii. Ale řada lidí objednává rovnou, aniž by předtím nábytek viděla nebo vyzkoušela naživo. V Česku je obecně nakupování online poměrně zažité a říká se, že patříme mezi země s největším počtem e-shopů na hlavu. Lidé se tedy neobávají pořizovat i doplňky a nábytek na internetu,“ dodala Katka Horáková. Přesto má DesignVille i kamenný obchod v brněnském Králově Poli, kde si zákazníci mohou zboží prohlédnout. „Potřeba kamenného obchodu přirozeně vyplynula. Některé prestižní značky to mají dokonce jako podmínku spolupráce, protože mají obavu z čistě onlinových projektů,“ vysvětlila Horáková.

DesignVille nabízí pouze produkty, které zapadají do skandinávského stylu | Autor: archiv Katky Horákové
Dnes, když DesignVille jede na plné obrátky, Katka Horáková s úsměvem vzpomíná, že ani pro ně nebyly začátky úplně snadné. „Tohle podnikání jsme rozjížděli doslova z obýváku. Když přišla první várka zboží a zaplnila celou místnost, tak jsem se až trochu ulekla, do čeho jsem se to vlastně pustila. Navíc jsme si představovali, že v momentu, kdy spustíme e-shop, nám lidé takzvaně utrhají ruce. Dneska už víme, že to trvá několik měsíců, než e-shop nebo kamenná prodejna vejde do povědomí zákazníků, než se lidé rozhodnou pro nákup. I teď, pokud představujeme novinku, trvá to v průměru asi tak dva měsíce, než ji lidé začnou kupovat,“ dodala Katka Horáková.

Ačkoliv vystudovala produktový design, k vlastní tvorbě na poli designu se vrátit neplánuje. „Mám radost, že sem můžu přinést designově povedené a kvalitní věci, které stvořil někdo jiný. Baví mě práce se samotným e-shopem a showroomem. Mé kreativní já se realizuje třeba při tvorbě vizuálů, při propagaci nového zboží nebo když ovlivňuji aranžmá showroomu. Ale jít někam do dílny a vytvářet konkrétní kus nábytku mě už neláká,“ uzavřela Horáková.

(zep)

TémataFakulta výtvarných umění absolventi

Související články:
Důležité je znát prostředí, pro které produkt navrhuji, říká držitel Red Dot Award 2017
Nečekala jsem, že se uměním budu živit, říká jedna z nejvýraznějších současných umělkyň Vendula Chalánková
Designér vodních dýmek: Zákazníky baví, když mohou pozorovat, co se děje uvnitř
Diplomanti z FAVU se loučí závěrečnou výstavou. Většinu děl lze koupit
Brněnský Videoflot propojuje tvůrce videí a firmy. Po prázdninách ho čekají změny