Zájem o kvalitní vybavení roste, Češi se nebojí kupovat nábytek online, říká majitelka DesignVille
Katka Horáková s Michalem Horákem se seznámili při studiích produktového designu na Fakultě výtvarných umění VUT. Mnoho let předtím, než se z nich stali manželé, spolu založili společnost PeckaDesign, která se jako jedna z prvních v Česku pustila do tvorby webových stránek na zakázku a dnes stojí za velkými českými e-shopy. Po Katčině mateřské dovolené, ovlivněni vlastní zkušeností s nedostatkem kvalitního nábytku a doplňků ve skandinávském stylu, založili Horákovi společnost DesignVille. Ta dnes exkluzivně zastupuje řadu prémiových severských značek a snaží se kvalitní zařízení domácností zpřístupnit českým zákazníkům.
Ačkoliv Horákovi vystudovali produktový design, školu dokončovali v období, kdy se v Česku začínal rozvíjet internet. Rozhodli se proto vydat cestou grafického designu a tvorby webových stránek. Začínali sami dva, dnes má společnost PeckaDesign čtyřicet zaměstnanců. „Říkáme, že PeckaDesign je naše už skoro dospělé dítě,“ dodala Katka Horáková.
S narůstajícím počtem zakázek a zaměstnanců se ale Katka vzdalovala od designu a kreativní práce čím dál víc. „Nakonec jsem se věnovala především smlouvám, certifikacím a administrativě,“ podotkla. Když proto na konci druhé mateřské přemýšlela, co dál, rozhodla se využít know-how z PeckaDesign a založit e-shop vlastní. „Chtěla jsem zkusit něco nového a jiného a říkala jsem si, kdy jindy,“ vysvětlila Katka Horáková.
Shodou okolností ve stejné době s manželem zařizovali bydlení a vycítili díru na českém trhu. „Nacházela jsem na internetu krásné inspirační fotky skandinávského stylu bydlení, ale většinu věcí nebylo v Česku vůbec možné koupit. Pokud už je někdo nabízel, tak výhradně v Praze. Neexistovaly důvěryhodné e-shopy se sortimentem, který se nám líbil, ani prodejny například v Brně,“ dodala Horáková. S manželem proto využili znalostí, které měli z PeckaDesign, a pustili se do tvorby e-shopu DesignVille nabízejícího kvalitní skandinávské značky nábytku a doplňků.
Ačkoliv dnes některé produkty v nabídce DesignVille ze severských zemí nepochází, musí vždy zapadat do celkového ladění. „Oslovují nás například i čeští tvůrci, ale většinu musíme odmítat. Vždycky říkám, že námi nabízené produkty musí mít skandinávskou DNA. Je za nimi stejná filozofie a hodí se k sobě. Máme jasnou představu o tom, co chceme v nabídce mít. I proto máme možná užší portfolio a nesnažíme se nabízet všechno. Primárně bychom chtěli být pro zákazníky dobře čitelní a konzistentní v tom, co u nás najdou,“ vysvětlila Katka Horáková. Během tří let si mezi výrobci vybudovali tak dobrou pověst, že získali jako jedni z mála zastoupení top designových značek. „Některé značky máme v nabídce pouze my a jeden další prodejce. I proto chceme držet laťku vysoko a nabízet věci ve srovnatelné kategorii,“ říká Horáková.
Počet zákazníků DesignVille průběžně roste a mnohdy neváhají utratit za nábytek či designové doplňky vysoké částky. „Ze začátku nám řada lidí tvrdila, že nábytek se nedá prodávat online. Obzvlášť v této cenové kategorii. Ale řada lidí objednává rovnou, aniž by předtím nábytek viděla nebo vyzkoušela naživo. V Česku je obecně nakupování online poměrně zažité a říká se, že patříme mezi země s největším počtem e-shopů na hlavu. Lidé se tedy neobávají pořizovat i doplňky a nábytek na internetu,“ dodala Katka Horáková. Přesto má DesignVille i kamenný obchod v brněnském Králově Poli, kde si zákazníci mohou zboží prohlédnout. „Potřeba kamenného obchodu přirozeně vyplynula. Některé prestižní značky to mají dokonce jako podmínku spolupráce, protože mají obavu z čistě onlinových projektů,“ vysvětlila Horáková.
Dnes, když DesignVille jede na plné obrátky, Katka Horáková s úsměvem vzpomíná, že ani pro ně nebyly začátky úplně snadné. „Tohle podnikání jsme rozjížděli doslova z obýváku. Když přišla první várka zboží a zaplnila celou místnost, tak jsem se až trochu ulekla, do čeho jsem se to vlastně pustila. Navíc jsme si představovali, že v momentu, kdy spustíme e-shop, nám lidé takzvaně utrhají ruce. Dneska už víme, že to trvá několik měsíců, než e-shop nebo kamenná prodejna vejde do povědomí zákazníků, než se lidé rozhodnou pro nákup. I teď, pokud představujeme novinku, trvá to v průměru asi tak dva měsíce, než ji lidé začnou kupovat,“ dodala Katka Horáková.
Ačkoliv vystudovala produktový design, k vlastní tvorbě na poli designu se vrátit neplánuje. „Mám radost, že sem můžu přinést designově povedené a kvalitní věci, které stvořil někdo jiný. Baví mě práce se samotným e-shopem a showroomem. Mé kreativní já se realizuje třeba při tvorbě vizuálů, při propagaci nového zboží nebo když ovlivňuji aranžmá showroomu. Ale jít někam do dílny a vytvářet konkrétní kus nábytku mě už neláká,“ uzavřela Horáková.