Lidé

20. listopadu 2023

Kam se dívá motocyklista během jízdy? Odpověď nabídne výzkum z ÚSI

„Každý motorkářův pohled může být poslední – hlavně pokud je příliš krátký nebo vede špatným směrem,“ vysvětluje motorkářka a doktorandka Denisa Vaňková z Ústavu soudního inženýrství VUT. Auta a motorky patří k jejím celoživotním koníčkům. Letos proto rozjela výzkum, kde bude pomocí eye-trackingových brýlí a kamer zaznamenávat, kam se řidiči při jízdě na motocyklu dívají. Výsledky by měly pomoci zlepšit analytiku dopravních nehod.

V mezinárodním srovnání 19 evropských zemí si čeští motocyklisté nevedou dobře – v počtu usmrcených motorkářů na milion obyvatel obsadili v roce 2021 dokonce 7. nejhorší příčku. Motorkářů přitom vyráží na české silnice každým rokem stále víc – jen za poslední dva roky přibylo 48 tisíc nově registrovaných motocyklů, celkový počet registrovaných motorek v Česku pak dosahuje k milionu a čtvrt.

Přesnější analytiku dopravních nehod motorkářů má nabídnout čtyřletý výzkum, kterému se v rámci své doktorandské práce bude věnovat absolventka Ústavu soudního inženýrství Denisa Vaňková. Studium na ÚSI ji zaujalo z osobních důvodů, auta i motorky jsou jejím celoživotním koníčkem, sama na motocyklu jezdí od svých 15 let.

„Výzkum bude monitorovat směřování pohledu motocyklisty k ostatním účastníkům dopravy, dopravnímu značení a všemu, co může řidič během cesty vnímat. A to včetně rozptylujících faktorů. Část výzkumu bude zaznamenávat také směřování pohledu a bezpečnost při průjezdu zatáčkou,“ vysvětluje studentka. Zaměřit se chce i na vnímání překážek, fixování zraku na vozovku či sledování dopravy ve zpětných zrcátkách.

Data bude Vaňková sbírat s pomocí několika jezdců – do výzkumu chce zařadit začátečníky, zkušené motocyklisty i profesionální okruhové jezdce. Všichni budou vybaveni eye-trackingovými brýlemi, které snímají čočku oka a její pohyby. Projížděný terén a dopravní situace pak bude natáčet GoPro kamera umístěná na helmě jezdce a 360stupňová kamera na jeho řídítkách.

Data získaná z brýlí a kamery pak bude studentka porovnávat v programu Tobii Pro Lab. „Zpětně tak budeme schopni vyhodnotit každou milisekundu a dozvíme se, kam přesně se řidič podíval a z jakého důvodu.“

Kontrolovat chce i navazování očního kontaktu mezi řidiči. Právě nedání přednosti v jízdě z důvodu přehlédnutí motocyklu totiž patří k častým příčinám dopravních nehod.

„Sama ze zkušenosti vím, že je užitečné navázat pohled s řidičem automobilu, který mi má dát v křižovatce přednost. Ověřím si tak, že o mně ví a plánuje přednost dodržet,“ dodává studentka s upozorněním, že takový výzkum u řidičů motocyklů – na rozdíl od těch automobilových – zatím stále nebyl podrobně proveden.

(mar)

Témata

Související články:
Historický odkaz ovlivňuje hodnotu kulturních památek. Vliv má například i vzdálenost od zastávky
​​Stoletý vodovod i chybějící kanalizace. Kamenka je přesto jednou z nejdražších brněnských čtvrtí
Cíl? Viník, který se vcítí do naší verze, říká expert na nehody Aleš Vémola
Absolvent ÚSI vymyslel, jak zlevnit figuríny pro crash testy
Naše spokojenost nás může přiblížit k závažným problémům rychleji, než si myslíme, říká Vladimír Adamec z ÚSI