Téma

24. února 2017

Od cyklistiky po Lamborghini: Firma absolventa VUT zásobuje světové automobilky lankovými systémy

Věština škodovek má v sobě díly, které se vyrobí v Kyjově | Autor: archiv Project Controls

Ročně dodává milióny lanek pro automobilky jako je Lamborghini, Jaguar nebo Škoda Auto. Řeč je o podniku, který vede bývalý absolvent Fakulty strojního inženýrství VUT Jaroslav Mrnka. Do dveří a pod sedačky nejznámějších automobilových značek se mu podařilo dostat z Kyjova na Hodonínsku.

Z firmy nadšeného cyklisty se stal během dvaceti let třetí největší zaměstnavatel v Kyjově. Ještě zkraje 90. let, kdy bývalý absolvent strojírenské technologie Jaroslav Mrkna zakládal svou firmu, se mu o nynější úzké spolupráci s koncerenem Volkswagem ani nesnilo. Začínal totiž jako dodavatel komponentů pro cyklistiku. „V mládí jsem závodně lyžoval a v létě jsem se věnoval doplňkově cyklistice. Když byla přiležitost, tak jsem zkusil i nějaký závod. Na kole jsem trávil téměř veškerý svůj volný čas,“ vzpomíná na studentská léta podnikatel. „Po vysoké šklole už nebyl čas věnovat se výkonostnímu lyžování, ale kolo bylo po ruce vždycky. Jako strojař jsem rád vymýšlel nové věci a už v 80. letech jsem byl známý tím, že dokážu vyrobit kola, která cyklističští fandové znali jen ze zahraničních katalogů. I proto jsem se rozhodl podnikat v oblasti veloprůmyslu,“ ohlíží se do minulosti Mrnka, který postupně přešel až k výrobě mechanických ovládacích táhel pro ovládání uzamykacích systémů.

Jaroslav Mrnka firmu vybudoval původně z cyklobyznysu | Autor: archiv Project Controls
„Vyráběli jsme lanka a bowdeny pro české výrobce jízdních kol, ale kolem roku 1996 došlo k postupnému zprivatizování českého veloprůmyslu a následným krachům a my jsme přišli o všechny zákazníky. Nezbylo nám nic jiného než hledat uplatnění jinde. A tak jsme se dostali k automobilovému průmyslu,“ vysvětlil Mrnka. Prorazit v oblasti automotive ale nebylo snadné. Sám podnikatel přiznává, že kdyby tehdy věděl, co ho čeká, asi by do toho nešel. Dnes ale dodává lankové ovládací systémy do nejznámějších světových značek jako je Audi, Volkswagen, Škoda Auto, Bentley, Lamborghini, Jaguar nebo Aston Martin. V současnosti používá alespoň jeden výrobek vyrobený v Project Controls každá evropská automobilka. Od roku 2015 má zákazníky i na americkém kontinentu a v Číně.

Firma Project Controls je totiž aktuálně jedním z největších evropských dodavatelů bowdenových táhel, ovládacích a řídících lanek do mezinárodního automobilového průmyslu, vlaků a letadel. Produkty firmy pomáhají ovládat uzamykací systémy vík motorů, řazení, systémů oken, pojezdů sedadel nebo dokonce otevírání vík palivových nádrží. Kromě pohodlí řidiče a spolujezdců jde především o jejich bezpečnost. Selže-li elektronika, řídicí lanka pomáhají zabránit, aby se dveře auta otevřely v situaci, kdy to jezdce ohrožuje, nebo je naopak umožňují otevřít tehdy, když se jezdec potřebuje dostat z automobilu ven.

Dynamický růst firmy v posledních letech s sebou přinesl kromě rostoucího obratu i fluktuaci zaměstnanců a neudžitelnou pracovní zátěž pro ředitele firmy. Firma se rozhodla spolupracovat s Jihomoravským inovačním centrem, které se kromě startupů věnuje i zavedeným jihomoravským technologickým firmám. Vstoupila do programu JIC PLATINN. Ten pomáhá rozvíjet inovační příležitosti v malých a středních podnicích. Výsledkem bylo zřízení personálního oddělení a snížení fluktuace zaměstnanců o více než padesát procent. V další fázi se pak zaměřili na reogranizaci oddělení logistiky a výroby. Aktuálně proto shání šikové absolventy technických oborů jako své vývojové pracovníky. Firma s novou strukturou míří k cíli posunout se svým obratem mezi největší světové hráče na poli automotive.

Firma hledá absolventy technických oborů | Autor: archiv Project Controls

Že k tomu má společnost dobře nakročeno, potvrzuje její současný 35procentní meziroční růst a čtvrtmiliardový roční obrat v korunách. V rámci Evopy má firma ideální polohu, díky které může obsloužit všechny zdejší velké automobilky do dvou dnů. Výrobky od Project Controls díky tomu využívají značky Seat, Bentley, Porshe, Lamborghini, Aston Martin, Škoda Auto nebo Audi. Pro koncern Volkswagen je Project Controls navíc jedním ze dvou vývojových dodavatelů ovládání zámkových systémů, což znamená, že se firma podílí na nových modelech automobilů od samého začátku jejich vývoje, což jí dává konkurenční výhodu. „Je to hodně zajímavá práce, být jako první u projektů, které se poprvé objeví někdy za dva roky po tom, co začnou vznikat u nás ve vývoji. Jsou to pro nás výzvy, ale i závazky. Ta práce nás prostě baví,“ uzavírá Jaroslav Mrnka.

(map)

Témata

Související články:
Přes den nebe a země. Společně se setkávají pod hladinou
Nový princip umělého srdce? Je na tom ještě mnoho práce, říká výherkyně Ceny Edwards Ludmila Čápová
Založili SIGMA MOTOR a představili vlastní dvoumístný sporťák. Absolventi VUT si plní dětský sen
Jakub Pončík: Dakar je pro tatrováky každoroční svátek
Tak trochu jiná točená – zmrzlinová frančíza absolventa FP VUT staví na vlastních technologiích i receptuře z dětství