Lidé

7. července 2020

Založili SIGMA MOTOR a představili vlastní dvoumístný sporťák. Absolventi VUT si plní dětský sen

Martin Straka staví vlastní auta a plní si dětský sen | Autor: archiv SIGMA MOTOR
Unikátní sportovní automobil SIGMA TN uvedla před dvěma lety na trh firma SIGMA MOTOR. Stojí za ní spolužáci z Fakulty strojního inženýrství VUT Martin Straka a Jan Hrudík. Auto prošlo během dvou let ještě řadou změn a v letošním roce společnost vyrábí úvodní sérii pěti vozů s motory o výkonu 220 koní pro silniční provoz. V budoucnu pak plánují vyrábět mezi deseti a dvaceti auty ročně. Kromě vlastních aut nabízí SIGMA MOTOR i konstrukční zkušenosti a podílí se na projektech v letectví, vlakové dopravě či zbrojařském průmyslu.

O vlastním autě snil Martin Straka od dětství. Nesnil ale o tom, že si jednou nějaké koupil. On věřil, že si jednou sám nějaké postaví. „Tento sen jsem měl od chvíle, kdy jsem se dozvěděl, že Porsche se jmenuje podle Ferdinanda Porsche, Ferrari podle Enza Ferrariho. Vždycky jsem miloval auta a chtěl jsem je i vymýšlet,“ říká Straka.

I proto po střední škole padla volba na Fakultu strojního inženýrství VUT a obor automobilní a dopravní inženýrství. „VUT mi dalo skvělý základ do profesní kariéry a tyto základy využívám denně. Škola vám ukáže směr. Musíte ale také neustále pracovat, zdokonalovat se, dělat chyby a učit se z nich,“ myslí si Martin Straka. Jeho specializací jsou podvozky. „Na Ústavu automobilního a dopravního inženýrství FSI jsem se s celou problematikou mohl seznámit do větší hloubky. Dodnes jsou podvozky moje srdcová záležitost,“ podotýká Straka, který dnes sám několik absolventů VUT zaměstnává.

Autor: archiv SIGMA MOTOR
Zároveň ale upozorňuje i na to, co mu při studiích chybělo. „Možná bych jednu věc studiu vytknul. A to minimální ekonomické vzdělávání. Strojírenský průmysl je v první řadě byznys a konstruktér je podstatnou součástí velkého soukolí. Bohužel ale absolventi nemají mnohdy o základních principech ekonomiky a tvorbě produktu od myšlenky po prodej ani potuchy,“ říká Straka. On sám se musel tyto věci doučit za pochodu. „Bohužel jsem ale kvůli tomu viděl i zcela zbytečné spory ve velkých korporacích,“ dodává.

Poté, co nasbíral zkušenosti ve velkých firmách zvučných jmen, se před třemi lety rozhodl Martin Straka založit vlastní společnost. Liberecká SIGMA MOTOR se dělí na dvě divize – SIGMA Cars a SIGMA Engineering. Zatímco Engineering nabízí znalosti a zkušenosti odborníků v oblasti konstruování, prototypování či optimalizace softwaru pro výpočet mechanismů, SIGMA Cars vyvíjí a vyrábí vlastní automobily. „Vývoj a stavba vlastního sportovního vozidla je velmi časově a finančně náročná. Musíme si proto na to někde vydělat. Hlavním byznysem firmy SIGMA MOTOR jsou proto inženýrské služby v oblasti vývoje produktů, konstrukce přípravků a jednoúčelových strojů pro výrobu. Dodáváme konstrukční služby a mnohdy i prototypy či malosériovou výrobu. Jedná se o projekty od oblasti automotiv přes komponenty pro letecký nebo vlakový průmysl po střelné zbraně. Hodně mě baví, když se inspirujeme s řešením z jednoho odvětví a vhodně ho použijeme v úplně jiném oboru,“ říká Straka. Mezi jejich zákazníky patří firmy jako Škoda Auto, IDEA AIR, Bobcat či OnSemiconductor.

V divizi SIGMA Cars si pak Martin Straka plní sny o konstrukci vlastních aut. Jejich SIGMA TN je dvousedadlový sportovní automobil bez střechy. Motor je umístěn uprostřed a pohon před zadní nápravou. „Naše vozidlo spadá do kategorie light weigt cars. Jedná se o velmi lehká auta s extrémními jízdními vlastnosti a nízkými provozními náklady. Je to tedy opravdové sportovní auto,“ přibližuje Martin Straka.

V automobilu SIGMA může zákazník ale vyjet i na běžné české silnice. „Sám ho občas využívám jako služební auto při cestě na jednání u zákazníků. Vždy je ta cesta mnohem zajímavější,“ dodává se smíchem Straka. Zároveň upozorňuje, že se jízda SIGMOU nedá srovnat s jízdou běžným autem. „Zaprvé se sedí venku bez čelního skla a střechy. Za druhé vozidlo okamžitě reaguje na pohyby volantu, plynu a brzd. Musíte se tak více soustředit, protože je to sportovní nástroj. Pocit z jízdy je někdy mezi autem a motorkou. Moc to nejde popsat. To chce zažít,“ popisuje Straka.

Podle něj jsou auta SIGMA určena především nadšeným fanouškům sportovní jízdy. Rozhodně to tedy nemají být sběratelské kousky, na které bude v garáži sedat prach. „Chceme, aby naše auta jezdila co nejčastěji a dělala majitelům radost. Do této vize sběratelství moc nezapadá,“ potvrzuje Straka.

SIGMA MOTOR nyní vyrábí úvodní sérii pěti vozů s motory o výkonu 220 koní pro silniční provoz. V budoucnu by pak chtěli vyrábět mezi deseti a dvaceti auty ročně. „V první řadě chceme stabilizovat sériovost tohoto modulu, který prošel velkým vývojem. Dále budou následovat doplňkové příslušenství k vozidlu, jako je odnímatelný kufr, vysoká míra individualizace, eventy pro firemní zákazníky. Byli bychom rádi, kdyby se kolem našich aut vytvořila správná parta nadšených lidí,“ říká Martin Straka.

Nyní ale především doufá, že se na fungování firmy nepodepíše koronavirová pandemie. „Doufám, že to celý náš team SIGMA MOTOR přečká ve zdraví. A že se opět pořádně nastartuje ekonomika, abychom mohli dál pokračovat v naší práci. Doufám, že jsem s mým spolužákem z VUT, společníkem a kamarádem Honzou Hrudíkem stále na začátku naší kariéry a ještě toho hodně vymyslíme,“ uzavírá Martin Straka.

Témata

Související články:
Tak trochu jiná točená – zmrzlinová frančíza absolventa FP VUT staví na vlastních technologiích i receptuře z dětství
Člověk nikdy nebude mít při rozhodování všechny informace. Inženýring je vlastně řízení rizik, říká Jiří Koutník z Voith
80 procent času stráví kurýr hledáním vchodu a čekáním, řešením rozvozu balíků jsou podle absolventů VUT autonomní auta
Nikdy jsem se nenechal nikým přinutit, abych něco posunul nebo ovlivnil v něčí prospěch, říká Miloslav Kala
Jako jeden z dvanácti pilotů na světě přistával na nebezpečném letišti Paro. Byla to krásná práce, tvrdí Slavomír Pískatý