Jak ovlivní let Cessny C172 nový turbovrtulový motor? Právě to zkoumali odborníci z Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.
Realizací zkoušek základních letových vlastností a výkonů, jejichž provedení je Úřadem pro civilní letectví požadováno pro uvolnění letounu do provozu v kategorii Experimental, byli firmou PBS Velká Bíteš, a.s. pověřeni pracovníci strojní fakulty VUT v Brně. Zkoušky zatím stále probíhají, ale dosavadní výsledky už prokázaly, že pohon letadla je mnohem výkonnější při zachování stejných letových vlastností.
Idea přestavby staršího letounu Cessna F172M na typ Cessna 172T s turbovrtulovým motorem TP100 vznikla u výrobce motoru na Divizi letecké techniky PBS Velká Bíteš, a.s, kde byla také realizována ve spolupráci s LÚ FSI VUT v Brně a Air Jihlava - service s.r.o. kompletní přestavbou motorové části, včetně kapot, návazných systémů a interiéru letounu.
Motor TP 100, který pracovníci Leteckého ústavu prověřují, je nový turbovrtulový motor z PBS Velká Bíteš, a.s., který dosahuje výkonu 180 kW. Nový pohon s pětilistou hydraulicky stavitelnou vrtulí tak nahradil v letounu Cessna 172T původní pístový motor s pevnou dvoulistou vrtulí. Před samotnými testy však pracovníci ústavu museli nejdříve připravit metodické postupy, které schvaluje Úřad pro civilní letectví. „Až poté jsme mohli provést zkoušky přímo ve vzduchu,“ uvedl Robert Popela, který se na testování podílel.
Ještě před tím ale musel letoun projít vážením a instrumentací, teprve pak s ním zkušební pilot Jaromír Hammer vzlétl a testoval, jak se stroj s novým motorem chová. Následně musel tým získaná data vyhodnotit a zpracovat protokoly, které se předkládají Úřadu civilního letectví ke schválení.
„Na Leteckém ústavu jsme prováděli nejen samotné testování s novým motorem, ale také jsme se podíleli na výpočetních analýzách pro instalaci motoru,“ doplnil Popela.
(tuš)