Unikátní motor na stlačený zemní plyn vyvinuli vědci na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně. Využití najde především v dopravě jako pohon pro lokomotivy, ale i pro velké průmyslové stroje. Jeho vývoj trval necelé čtyři roky a v provozu je už více než rok. Zájem o něj mají například indické dráhy či Gazprom.
Při vývoji se vycházelo z motoru Caterpillar, který funguje jako stacionární pohon v nominálních otáčkách. "Požadavkem bylo, aby motor této velikosti uměl dynamicky měnit produkci výkonu, tedy reagoval podobně jako ten v automobilu. Namísto plynového pedálu je ale řízen požadavkem na produkovaný točivý moment," vysvětlil Marek Bradávka ze strojní fakulty, který se na konstrukci podílel. Bylo tedy potřeba, aby byl schopen v každém okamžiku přizpůsobit svůj chod požadovanému výkonu. Nová pohonná jednotka na stlačený zemní plyn tak umí měnit jak otáčky, tak i zatížení v jednotlivých otáčkách.
Hlavní výhodou takového motoru je, že jeho provoz je ekologičtější. Ročně totiž vyprodukuje několinásobně méně tun zplodin než klasické benzinové nebo naftové jednotky. Jeho provoz je navíc díky zemnímu plynu levnější a využití je tak vhodné zejména pro dopravní prostředky a velké stroje, například stavební nebo recyklační. "Vzhledem k tomu, že podobný motor zatím nebyl vyroben, musel se navrhnout celý prototyp dopravního prostředku, v našem případě lokomotivy, u které se řešilo uložení zásobníků na stlačený plyn. Lokomotiva totiž ke svému provozu potřebuje zásobníky na tisíce litrů plynu," doplnil Bradávka. Na jedno naplnění vydrží stroj jezdit zhruba dvacet hodin.
Na vývoji se kromě VUT v Brně podílely také firmy Vítkovice Machinery Group a MARAT engineering. Po třech letech intenzivní práce mohl být motor uveden do provozu. V současné době už více než rok funguje v lokomotivě ve Vítkovicích, která je využívána především k posouvání těžkého nákladu na kratší vzdálenosti. "Neustále ale pracujeme na vylepšení. Analyzujeme data a pracujeme na snížení spotřeby pohonu," uzavřel Bradávka.
(kah)