Od návrhu, přes konstrukci a výrobu až po mezinárodní závody. To vše dokáží vlastními silami studenti z týmu Chicken Wings. Jejich vášní jsou letadla, kterých od roku 2014, kdy na Fakultě strojního inženýrství tým vznikl, zkonstruovali osm. Nejnovější model se jmenuje ORCA a studenti se s ním v září utkají v mezinárodní konkurenci na New Flying Competition v německém Hamburku.
K rozhovoru se setkáváme během prázdnin v dílně Chicken Wings na strojní fakultě. Půlka týmu trávila léto v Brně, aby mohli pracovat na výrobě nového letounu. „Byl to pro nás poměrně náročný rok. Covid všechno zbrzdil, ale hlavně máme v letošní sezoně dva závody, což znamená stavbu dvou letadel,“ vysvětluje vedoucí týmu Adam Pilát.
S modelem Black Swan se zúčastnili soutěže Air Cargo Challenge, kde v konkurenci 26 týmů z různých koutů světa skončili na pátém místě. „Pro nás je to úspěch, když jsme viděli kvalitu ostatních modelů, báli jsme se, že si nepovedeme tak dobře. Viděli jsme řadu zajímavých konstrukcí, nápady naprosto odlišené od našeho. Bylo to inspirativní, některé konstrukční prvky možná v budoucnu využijeme i pro naše letadla,“ hodnotí Pilát, který je členem týmu sice už tři roky, ale kvůli pandemii pro něj bylo letošní klání v Mnichově první příležitostí zažít mezinárodní závody.
Pro každou soutěž přitom tým staví nové letadlo. Konstrukci navrhují tak, aby letoun co nejlépe splnil zadaný soutěžní úkol. Každé letadlo je proto unikát a taky výzva. Na blížící se New Flying Competition mají studenti za úkol zvládnout vedle klasického letu vpřed i vertikální start a přistání. Ve vytyčeném soutěžním poli pak bude letadlo hledat a snímkovat pozemní cíle, které musí co nejpřesněji zaměřit. Jak to udělají, je jen na nich. Neotřelé nápady nepomáhají rozvíjet jen studenty, ne nadarmo je jedním ze sponzorů New Flying Competition i technická divize firmy Lufthansa.
„Model se schopností kolmého startu a přistání jsme ještě nikdy nedělali. Znamená to zcela nové požadavky na návrh pohonné soustavy, protože letoun kombinuje klasické letadlo s některými operačními schopnostmi kvadrokoptéry. Nejkritičtější fází je přechod z vertikálního do horizontálního letu, tato fáze bude elektronicky asistovaná pomocí autopilota. I v tomto je model ORCA nový, zatím žádné z našich letadel nebylo schopno autonomního letu,“ popisuje Pilát.
Kromě klasického letu vpřed musí letoun zvládnout i vertikální start a přistání.
ORCA, jak studenti letadlo nazvali, má rozpětí křídel tři metry a relativně vysokou vzletovou hmotnost přes dvanáct kilogramů. Minimální dolet je v soutěži stanoven na deset kilometrů. „Neznamená to, že by od nás bylo letadlo vzdálené deset kilometrů, to by bylo i proti předpisům, ale musí mít minimálně tuto výdrž. Naším úkolem bude nasnímkovat území o rozměrech 1200 na 400 metrů, kde se bude nacházet určitý počet cílů. Porota pak hodnotí, jak přesně jsme cíle zaměřili, jakou má naše letadlo spotřebu energie a budeme také prezentovat jak samotný letoun, tak i byznys plán, tedy efektivitu toho, jak jsme při návrhu a výrobě postupovali,“ upřesňuje Pilát.
Model ORCA bude bez nadsázky jedním z nejkomplexnějších letounů Chicken Wings. I proto by tým, aktuálně tvořený dvanácti studenty strojní fakulty, uvítal v příští sezoně nové posily, a to i z jiných fakult a oborů. „Máme velké štěstí, že máme v týmu mechatroniky, kteří kompletně vyvíjejí snímkovací jednotku, bez nich by ORCA vůbec nemohla vzniknout. Ale oceníme i studenty odjinud, třeba byznys plán není úplně naše parketa, tady bychom určitě využili třeba někoho z podnikatelky. Na oplátku můžeme nabídnout možnost získat neocenitelné zkušenosti,“ říká Pilát.
I Adama Piláta členství v týmu Chicken Wings v dobrém slova smyslu poznamenalo. Na strojárně studoval bakalářský obor Základy strojního inženýrství. Zájem o letectví měl odjakživa a byla to práce v týmu Chicken Wings, která ho díky možnosti „osahat“ si jejich konstrukci už na bakaláři utvrdila v tom, že se chce věnovat právě letadlům. Od září proto začíná magisterské studium zaměřené na stavbu letadel.
Stavba letadla ORCA už úspěšně skončila a vzdušnou kosatku teď čekají testovací lety. Už teď ale plánují neponechat nic náhodě. „Protože fáze přechodu z vertikálního do horizontálního letu je kritická, vyrábíme ještě prototyp, na kterém budeme testovat řídicí jednotku. Vyrobit celé letadlo zabere dost času a neradi bychom si při prvním pokusu rozbili soutěžní kus,“ dodává s úsměvem Pilát. Jak si ORCA nakonec ve vzduchu povede, zjistí už pár dnů po začátku semestru.