Interaktivní výuka matematiky i chemické pokusy v obývacím pokoji, to jsou projekty od studentů VUT
Výuka v domácím režimu je v dnešní době často skloňovaným tématem. Efektivně vést své děti ke studiu a správně jim pomoci s pochopením učiva chce snad každý rodič. Čas a pedagogické dovednosti mnohým ale chybí, a právě s tím mohou pomoci výukové projekty studentů VUT.
Za pozornost stojí aplikace Mathman k procvičení středoškolské matematiky. „Slouží pro interaktivní doučení matematiky. Nejprve studenti objevují teorii po jednotlivých krocích a mezi těmi kroky zodpovídají otázky, aby si udrželi pozornost a lépe si to zažili,“ popisuje fungování projektu autor Jan Maloušek, student Teleinformatiky na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT. Jakmile uživatelé projdou teoretickou částí, mohou si nabyté znalosti procvičit na příkladech. Nakonec se dostanou až k virtuálnímu zápornému hrdinovi a ověří si své dovednosti soubojem znalostí.
„Studenti mají možnost si vytvořit vlastní test, který si sami zvolí. Třeba píšou nějakou pololetku na několik témat, naklikají si tam, z jakých okruhů to chtějí, kolik času na to chtějí a jakou složitost. Aplikace jim potom test vygeneruje,“ upřesňuje Maloušek, který na svém projektu pracuje už přes rok a půl. Nyní je v bezplatné verzi pro Android dostupných třináct kurzů, které procvičuje už přes tři a půl tisíce uživatelů. K pokrytí středoškolského učiva, které částečně využijí i žáci druhého stupně základních škol, je pak potřeba kolem stovky témat. Jan se stále snaží o zlepšování aplikace za pomoci vedoucího své diplomové práce Kryštofa Zemana a také konzultacemi se soukromým lektorem matematiky.
Dalším pomocníkem pro zvídavé děti, kterým nyní musí suplovat výuku rodiče, je projekt Matelab, tedy chemický kufřík pro domácí pokusy. Sadu vytvořila dvojice spolužáků z Fakulty chemické VUT. „V kufříku je profesionální chemické vybavení, tedy různé zkumavky, pipety a kádinky. A pak máme vždy tematicky zaměřené sady s pokusy. První vzniklá sada je zaměřená na reakce s plyny, druhá například zkoumá pH a nejnovější je sada elektrotechnik. S tou si děti s rodiči mohou vytvořit malou elektrárnu,“ popisuje Matyáš Horálek, nynější absolvent Fakulty chemické VUT.
Pokusy mají nejen dětem od osmi či dvanácti let přiblížit chemii jako takovou, ale také mohou oživit učivo a lépe ukázat, jak věci kolem nás fungují. „Většinou jsme viděli, že děti chemie baví, ale rodiče si stěžovali, že pokusy předváděné třeba na dnu otevřených dveří, je doma těžké realizovat. Vznikla myšlenka jim to umožnit a převést chemii na domácí pokusy,“ vysvětluje vznik projektu Matelab Tereza Klementová, doktorandka Fakulty chemické VUT.
Tereza a Matyáš píší blog pro zjednodušení a pochopení jak pokusy provádět. Nyní po uzavření škol začali natáčet dokonce i videa, která sdílí na svém kanálu na YouTube. „Obrázky nejde přenést všechno a přišlo nám dobré natočit videa v návaznosti na to, co máme na blogu. Je to proto, aby si rodiče a děti uměli představit výsledek a věděli, co má z pokusů vzniknout. Popřípadě aby si mohli vybrat, jak pokus dopadne,“ přibližuje novou iniciativu Horálek. Už nyní si podle videa žáci vyrobí tajný vzkaz a vzniká i návod na domácí sopku.