Otázky ohledně stipendií, sociálních dávek, pracovních smluv a mnoho dalších témat mohou studenti a zaměstnanci VUT řešit s odborníky přímo na univerzitě. Poradenské centrum Alfons totiž spustilo inovovanou službu S-kompas. Ta je bezplatná a nově dostupná formou konzultace přes e-mail.
Dovršila věku 26 let, což pro ni znamenalo, že i když dále studuje, už nebude mít status studentky a bude si muset začít platit zdravotní pojištění sama. Navíc přišla i o finanční příspěvek, který dostávala od státu jako sirotek. Obrátila se tedy na úřady, ale úředníci ji většinou jen odbyli. „Kontaktovala jsem proto poradenské centrum Alfons. Vše jsem řešila přes e-mail s pracovnicí, která se seznámila se situací a konzultovala vše s mojí fakultou. Výsledkem bylo podání žádosti o mimořádné stipendium,“ popsala svůj příběh studentka VUT, která chtěla zůstat v anonymitě. Fakulta jí stipendium přiznala, což pro ni znamená, že bude mít finance na pokrytí nákladů na zdravotní pojištění. „Největším přínosem této služby byla rychlost vyřízení a především přístup samotné pracovnice. Věděla jsem, že pro mě v dané věci dělá maximum,“ shrnula studentka.
To je jeden z mnoha případů, které se podařilo pracovnicím služby S-kompas vyřešit. O radu či pomoc mohou studenti a zaměstnanci požádat prostřednictvím e-mailu. Obracet se mohou na centrum Alfons s otázkami sociálními, ale i právními. Pracovnice se snaží od klienta zjistit co nejvíce podrobností, které s jeho problémem souvisí, a poté hledají řešení, právní otázky konzultují s externí právničkou. „Nejčastějším tématem je řešení finanční situace studenta a jeho rodiny pomocí stipendií, mimořádných stipendií a sociálních dávek. V právních tématech je to výživné, majetkové vyrovnání, pracovní a kupní smlouvy, koupě nemovitosti a další,“ vyjmenovala Jana Pačinková, pracovnice centra.
Služba sociálního a právního poradenství funguje v poradenském centru Alfons už od roku 2013, v roce 2016 ale dostala služba nový název, a to S-kompas, a ustálila se také její nabídka i způsob poskytování. Nyní se mohou na pracovnice obrátit studenti a zaměstnanci prostřednictvím elektronické pošty. Pokud si však klient přeje osobní schůzku, po předchozí domluvě je to možné. „Pro studenty pořádáme také pravidelně kurzy s právní a sociálně-právní tématikou. V posledním roce jsme řešily okolo třiceti zakázek a každý půlrok proběhne kurz, kterého se zúčastní kolem dvaceti studentů napříč fakultami,“ doplnila Pačinková.
(kah)