Nápady a objevy

6. září 2019

Videa, která osloví diváka jménem. Absolventi FP VUT navrhli platformu pro tvorbu personalizovaných videí

Zakladatelé Filip Koubek, Jan Sekerka a Radek Pšurný vyhráli regionální kolo V4 soutěže Startup World Cup & Summit | Autor: Archiv Motionhouse

Motionlab na sebe strhl pozornost již loni, kdy čtyřem tisícům návštěvníků Marketing Festivalu vytvořil video na míru. Zakomponovaná v něm byla nejen visačka se jménem, ale divákům se přizpůsobil i obsah celého videa. Za vznikem platformy, která v posledním roce sbírá jedno ocenění za druhým, stojí absolventi Fakulty podnikatelské VUT – Filip Koubek a Jan Sekerka.

Brněnský startup Motionlab funguje necelý rok, jeho zakladatelé – Filip Koubek, Jan Sekerka a Radek Pšurný – však mají jasný cíl. Vyvinout nástroje, které budou pro tvorbu personalizovaných videí používat tvůrci po celém světě. Pár měsíců po spuštění startupu proto trojice vyrazila do New Yorku, kde v rámci programu CzechInvest absolvovala tříměsíční akcelerační program zaměřený na inovativní technologické startupy. Návštěvu mekky světových reklamních agentur chtějí začátkem příštího roku zopakovat.

„Přivezli jsme si nejen cenné kontakty, ale i zakázky. Umožní nám spolu s dalšími získanými klienty vyvíjet řešení, která mohou využívat digitální agentury z celého světa. Přímou konkurenci nemáme, nic takového zatím neexistuje. Některé agentury navrhly nástroje pro tvorbu personalizovaných videí, ale mají je pouze pro vlastní užívání. Ostatní veřejné softwary zase vyžadují od tvůrců videa pokročilé IT znalosti. My nabízíme dostupný nástroj, který může využívat každý bez omezení,“ popsal ideu Motionlabu Filip Koubek.

Potenciál brněnského startupu potvrdila i řada ocenění, která začal sbírat už během prvních měsíců fungování. V mezinárodní soutěži Startup World Cup & Summit získal Motionlab první místo v regionu V4 a postoupil do celosvětového finále v San Franciscu, kde se umístil mezi nejlepší čtyřicítkou startupů z třiceti tisíc přihlášených. Úspěchy slavil i na domácí půdě – v soutěži Fénix Content Marketing vyhrál v kategorii Nejlepší video a v klání Internet Effectiveness Awards získal první místo za inovativní produkt.

Úplnými nováčky v oboru videotvorby však brněnští zakladatelé nejsou. Již v roce 2013 založil Koubek s Pšurným studio pro tvorbu pohyblivých animovaných videí s názvem Motionhouse. Rozšířit videa o technologicky náročnou personalizaci jim umožnil až spolužák z vysoké školy Jan Sekerka, který tou dobou pracoval pro Microsoft. Po roce vývoje platformy přišla práce na kampani pro Marketing Festival, která startup okamžitě dostala do povědomí mnoha marketérů. „Během dvou dní jsme měli asi desítky zajímavých poptávek a hodně nás to ze startu nakoplo,“ zhodnotil jeden z prvních projektů Koubek.

K tvorbě personalizovaného videa využívá Motionlab téměř veškerá data, která má klient o zákazníkovi k dispozici. „Není to nic tajného, jsou to stejná data jako u personalizovaných e-mailů, k jejichž používání dali zákazníci svolení. Pracujeme s tím, odkud zákazník je či jaký produkt si dříve zakoupil. Komunikaci jsme však posunuli z textu do videa, které se poskládá z dat dohromady jako puzzle. Do videa se snažíme zakomponovat nejen jméno zákazníka, ať už ve zvukové či vizuální podobě, ale i další informace,“ nastínil proces Koubek. „Když jsme vytvářeli videa pro Marketing Festival, přizpůsobovali jsme obsah mnoha aspektům. Pokud měl divák videa koupený lístek, pustili jsme mu jednu část videa. Pokud ne, pustili jsme odlišnou. V případě že se na předchozích ročnících zúčastnil specializovaného workshopu, zobrazili jsme mu ve videu přednášejícího, který workshop vedl.“

Účelem platformy Motionlab je poskytnout videoprodukcím, reklamním agenturám a velkým firmám nástroj, díky kterému mohou se zákazníky v online světě osobněji komunikovat. „Chceme v divácích vzbudit pocit, že je o ně zájem a že video bylo vytvořeno právě pro ně. Je mnohem osobnější, když se člověku z Hodonína přehraje reklama, kde je výzva – stav se sem na pobočku, máme dnes otevřeno do šesti –, než když se mu ve videu zobrazí klasické – podívejte se na náš web, kde najdete svou nejbližší pobočku,“ doplnil Koubek.

Personalizace je podle Koubka nezbytným komunikačním trendem a bude postupem času nabírat na síle. „Jsme vystaveni velkému počtu reklam a informací, a tak začínáme být vůči nerelevantnímu obsahu slepí. Proto se snažíme nezahlcovat člověka obecnými informacemi, ale rovnou mu nabídnout obsah, který ho zajímá. Personalizovaná videa jsou vhodná nejen pro reklamy, ale dají se využít i k řešení dotazů v call centrech, jejichž provoz bývá extrémně drahý,“ vysvětlil absolvent FP VUT.

(mar)

Témata

Související články:
Pomocí experimentů zvyšovala absolventka FP VUT efektivitu marketingu Kiwi.com. Za práci získala ocenění
Šéf Siemens Eduard Palíšek: Digitalizace je nevyhnutelný trend, v Česku je průmysl 4.0 zatím na začátku
Absolventi VUT se podílí na revoluci v logistice. Chystají infrastrukturu pro doručování zásilek drony
Zdeněk Brázdil: Doporučuji zůstat v práci alespoň tři čtyři roky a něco ve firmě dokázat
Pasivní dům: stavba je dražší maximálně o patnáct procent