Většina českých zaměstnanců je poctivá. Online docházku proto obvykle vítají, říká Gřeš z GIRITONU
Že člověka nakonec může živit něco docela jiného, než původně zamýšlel, dokazuje absolvent Fakulty podnikatelské VUT Jan Gřeš. Ten před několika lety vymyslel systém na řízení výrobních firem. Jednou z mnoha funkcí tohoto systému byla i elektronická docházka. Právě té se ale začalo dožadovat tolik firem, že se Gřeš s kolegy nakonec rozhodli zaměřit pozornost pouze tímto směrem. Online docházka GIRITON umožňuje kromě přehledů o přítomnosti zaměstnanců například i schvalování dovolené, vedení knihy jízd nebo sledování času věnovaného konkrétnímu projektu. Češi jsou prý ve vykazování odpracovaných hodin obvykle poctiví. Manažeři jsou tak zase vstřícnější k práci z domova.
Už při studiu na Fakultě podnikatelské VUT založil Jan Gřeš první firmu. Nabízela výrobním firmám instalaci levných tabletů se čtečkami ke strojům či výrobním linkám a umožnila tak sledovat výrobu v reálném čase. „Ačkoliv se nám projekt dobře rozjel, problém byl, že jsme cílili právě na výrobní firmy. Nasadit něco nového v takové organizaci trvá měsíce. Navíc pak začalo v důsledku softwaru docházet k transformaci celé výroby a firmy potřebovaly systém neustále upravovat a měnit. Spočítali jsme si, že na pět nových klientů bychom potřebovali jednoho nového programátora. A to jsme nechtěli,“ uvedl Gřeš.
Jednou ze součástí systému byla online docházka. Ta zaujala zákazníky i ze zcela odlišných odvětví. „Zatímco každou zakázku do výrobních firem jsme řešili několik měsíců, docházek jsme mezitím prodali deset za měsíc. Volaly nám firmy, že nejsou z výroby a že by chtěly jen docházkový modul. Bez toho, aniž bychom ho někde nabízeli nebo propagovali,“ popsal Jan Gřeš.
Během jedno roku se tak s kolegy rozhodli projekt pro výrobní firmy zcela ukončit a zaměřit se pouze na online docházku. „Po zkušenostech z výroby jsme systém upravili tak, aby byl zcela samoobslužný. Na telefon či tablet si může uživatel stáhnout aplikaci a vše si nastavit sám. Je to celé velmi intuitivní,“ podotkl Gřeš s tím, že klienti mají třicet dní zdarma na vyzkoušení. Následně platí každý měsíc podle toho, kolik lidí daný systém využilo.
Zároveň ale upozorňuje, že cílem služby rozhodně není kontrola či šikana zaměstnanců. „Jde především o to, jak usnadnit zaměstnavatelům evidenci a vykazování věcí, které mají nařízeny zákonem. Navíc tím lze zefektivnit procesy jako žádosti o dovolenou, vykazování cest a podobně, které jsou mnohdy ve firmách zbytečně složité. Vedení tak začne být často benevolentnější a zaměstnancům povolí víc, protože to má určitým způsobem pod kontrolou,“ podotkl Gřeš s tím, že si to většina zaměstnanců uvědomuje a využívání aplikace proto vítají. Zároveň ale přiznává, že už se našlo pár takových, kteří se snažili systém nějak obejít nebo data změnit.
Online docházku využívají firmy ze všech možných oborů. „Například stavbyvedoucí vědí, koho mají na jaké stavbě. Majitelé obchodů či čerpacích stanic vidí, jak se jim střídají směny. U obchodníků v terénu víte, kdy navštívili kterého klienta a kolik u něj strávili času. A jen v Jihomoravském inovačním centru, kde sídlíme, naši službu využívají dvě IT společnosti. Mají hodně lidí pracujících v režimu home office a všichni v aplikaci jednoduše vidí, kdo je právě k dispozici a kdo má volno,“ uvedl Gřeš.
Podle něj aplikace zvládne obsloužit malé firmy i velké korporace. „Máme firmy, které mají více než šestnáct set lidí, a máme týmy o čtyřech lidech. Nejzajímavější jsou pro nás organizace od pěti do tří set lidí. Nad tři sta to totiž často bývají těžkopádnější korporace, kde je obtížné vůbec prosadit změnu docházkového systému,“ vysvětlil Gřeš.
Firma GIRITON, která prošla programem JIC Master, se nyní hodlá zaměřit především na větší expanzi do zahraničí. Systém už využívají společnosti například v Ghaně, Austrálii či ve Finsku.