Nápady a objevy

4. prosince 2020

Road-Trace pomůže dopravním policistům odhalit i neviditelnou brzdnou dráhu

První prototyp Road-Trace společnost již představila, neustále jej ale zlepšuje | Autor: archiv AtomTrace
Kdo způsobil dopravní nehodu? A kdy začal řidič ve skutečnosti brzdit? Na tyto otázky by mohlo pomoci odpovědět zařízení Road-Trace, na jehož vývoji se podílí i odborníci z VUT. Dopravní policie by tak získala cenného pomocníka při ohledání místa nehody. Přístroj díky laserové spektroskopii dokáže odhalit na povrchu vozovky stopy zinku z pneumatik, a napoví tak, kdy řidič zareagoval a dupnul na brzdu. A to i když není brzdná dráha okem viditelná. Společnost AtomTrace chce přístroj uvést na trh v červnu příštího roku. Na vývoji i testování spolupracují s Ústavem soudního inženýrství VUT.

„Policie dnes kontroluje brzdné stopy na místě nehody jen vizuálně, jinou metodu bohužel nemá. Navíc hojně užívané ABS omezuje prokluz kol, takže se čím dál tím častěji jako znalci setkáváme s tím, že stopy pneumatik nejsou na místě vůbec viditelné, přestože řidiči uvádí, že brzdili. Zjištění, zda a kdy řidič začal brzdit, přitom může rozhodnout o samotném zavinění nehody,“ popsal současnou situaci Albert Bradáč z Ústavu soudního inženýrství VUT. I proto se firma AtomTrace, která vznikla před šesti lety jako start-up CEITEC VUT, rozhodla přijít jako první na světě s přístrojem, který by detekoval brzdnou dráhu a pomohl tak při šetření nehody.

„Na povrchu vozovky hledáme zinek, jenž je běžně obsažen v pneumatikách. Policistům stačí jednoduše nastavit velikost prostoru, který potřebují prozkoumat, a Road-Trace se sám pohybuje a hledá neviditelné zinkové stopy. Přístroj má na podvozku umístěný laser, který pomocí impulsů analyzuje povrch vozovky a hledá daný chemický prvek,“ vysvětlil fungování přístroje technický ředitel společnosti a absolvent VUT Tomáš Janeček. Přestože Road-Trace bude určený především pro policii, mezi klienty by se mohly zařadit také pojišťovny, které často musí řešit vzniklou škodu u vážných dopravních nehod.

Podívejte se na video od AtomTrace popisující fungování přístroje Road-Trace:
Pro přehrávání videa je nutné povolit cookies typu Marketing. Změnu nastavení provedete zde. Video můžete otevřít v novém panelu.
Jak upozorňují znalci z Ústavu soudního inženýrství VUT, i když je na místě nehody viditelná brzdná dráha, její neviditelná část může být i násobně delší. Přitom délka dráhy napovídá, kdy řidič zareagoval, případně jakou rychlostí původně jel, tudíž jde o klíčovou informaci při hledání viníka nehody. Zařízení AtomTrace by tak mohlo pomoci znalcům i policii, navíc jeho obsluha má být velmi jednoduchá –policista by mohl vše dálkově ovládat, podobně jako modelář autíčko či letadlo.

„Nově jsme na zařízení přidali průmyslové kartáče, které po nafocení z místa nehody vyčistí odpad z aut a jiné mechanické nečistoty, aby byl povrch pro samotné měření čistý. Rozhodně chceme, aby zařízení bylo co nejuniverzálnější, aby umělo číst co nejvíc informací a bylo použitelné u většiny dopravních nehod,“ naznačil Janeček s tím, že přístroj má nyní na délku něco přes metr, ale v budoucnu je možné, že se jej podaří zmenšit, třeba až na velikost zahradní sekačky.
Road-Trace dokáže detekovat brzdnou dráhu a může pomoci při šetření dopravní nehody | Autor: archiv AtomTrace
Cena Road-Trace by se měla v létě příštího roku při vstupu na trh prohybovat na hranici 100 000 eur. „Chtěli jsme mít hotovo už letos, ale jako většinu firem i nás postihl koronavirus, takže jsme museli část testování, zpracování dat a měření posunout až do roku 2021. Ještě budeme řešit například vliv hasící pěny či různých granulátů, aby v případě zásahu hasičů dodávalo naše zařízení správná data,“ okomentoval aktuální témata Janeček. Ústav soudního inženýrství VUT se podílí na vývoji už od počátku, kdy pomohl definovat, co přesně by mělo zařízení umět a zapojí se i do testování, protože dokáže nasimulovat dopravní nehodu, případně prudké brždění, které může přístroj Road-Trace následně měřit. Na vývoji pracuje mj. i Jiří Kouřil, který působí na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT: „Vývoj takového světově unikátního zařízení není nikdy u konce, i v budoucnu jej chceme vylepšovat na základě reakcí od zákazníků.“

(rdk)

Témata

Související články:
Jak ovlivňuje stáří pneumatik bezpečnost silničního provozu? Odpověď nabídne výzkum z ÚSI
​​Stoletý vodovod i chybějící kanalizace. Kamenka je přesto jednou z nejdražších brněnských čtvrtí
Češi rizika podceňují. V práci i v životě, myslí si oceněný Lacko z FSI
Crashtesty pomáhají odhalit důvod nehody i pojistné podvody
Historický odkaz ovlivňuje hodnotu kulturních památek. Vliv má například i vzdálenost od zastávky