Nový web za jeden den? Pro Digitální express žádný problém
Do finále čtvrtého ročníku soutěže Cena podnikavosti studenta VUT se probojoval i projekt Tomáše Martiníka z FEKT VUT. Ten s pomocí umělé inteligence vyvinul generátor webových stránek a systém pro správu obsahu. Míří především na malé a střední podniky, které si často nemohou dovolit platit velké částky za vývoj nových webových stránek a mnohdy ani neví, jak na to. Díky Digitálnímu expressu by si do pár let mohli zájemci vytvořit nový web na pár kliknutí.
Přivydělávat si tvorbou webových stránek pro firmy začal Tomáš Martiník už na střední škole. Všímal si, že řada menších lokálních podniků má stránky zastaralé a nejsou například optimalizované pro mobilní telefony. Společnosti ale často příliš nezajímalo, jak jejich web vypadá. „Zajímal je především administrační systém, aby si mohli spravovat obsah webu. Potřebovali tak především programátora. Nevěděli ale, jak ho sehnat, bylo to pro ně drahé. Pak někoho našli, ten mnohdy nerozuměl kódu, ve kterém byl web nebo administrační systém napsaný, protože už byl třeba deset patnáct let starý,” popisuje těžkosti řady podniků Martiník a dodává, že firmy se často obávají i toho, že bude modernizace webu trvat dlouho a bude drahá. A tak se do ní raději nepustí.
Přemýšlel nad tím, jak usnadnit práci sobě i firmám a celou tvorbu automatizovat. „Zvažoval jsem, jak kombinovat tvorbu webů rovnou i s administračním systémem. Jak vygenerovat oboje zaráz. Abych mohl moderní webové stránky nabízet ve větší míře,” říká Martiník.
Pustil se do vývoje vlastního CMS systému (pozn. autora - systém pro správu obsahu) a vytvořil generátor, který do pár minut nabídne jak nový web, tak i systém pro jeho správu. „Zatím to slouží jako náhrada mé práce. Místo šedesáti hodin strávím nad tvorbou nového webu pár hodin. Opravdu je to nyní naprostý zlomek času. A samozřejmě to zákazníka vyjde levněji,” přibližuje Tomáš Martiník.
V budoucnu by ale rád svůj generátor zpřístupnil i zákazníkům. „Tak, aby si mohli web naklikat sami,” dodává. Proto se od začátku snaží o co nejjednodušší ovládání. „Chci, aby zákazníkům nabízel to základní, co budou potřebovat, a mohli si web snadno obstarávat s minimem starostí,” říká Martiník s tím, že půjde pravděpodobně cestou přednastavených šablon, které budou zájemci plnit svými daty. „Moje vize je, že se jejich starý web na jedno kliknutí přetransformuje do moderního designu,” dodává.
Do jeho práce vloni zasáhly AI nástroje, které se s nečekanou razancí vyrojily. „Musel jsem samozřejmě přemýšlet, zda pro mě představují nějakou konkurenci a ohrožení, nebo zda jich můžu naopak při práci využít,” potvrzuje Tomáš Martiník. Po průzkumu ale došel podle svých slov k závěru, že drtivá většina nástrojů, které jsou v nabídce, ohrožení jeho byznysu v tuto chvíli nepředstavuje. „Soustředí se totiž primárně pouze na design. Zadám, pro jaký byznys chci web vytvořit, a něco mi to vygeneruje. Někdy to vyjde hezky, ale někdy se to příliš netrefí. Já se zaměřuju na to, aby měl můj systém 99% úspěšnost. Abych web mohl rovnou prodat nebo ho mohl zákazník ihned použít a nemuseli jsme trávit hodiny nad jeho úpravami a dolaďováním,” vysvětluje.
Zároveň upozorňuje na druhý častý problém AI nástrojů. „Člověk si musí nový web obvykle vygenerovat u dané společnosti na serveru a je nucen tam mít i hosting, měsíčně za to platit a často má omezené možnosti následných úprav. Já chci web předat. Když zákazník bude chtít, samozřejmě mu ho rád na server nasadím, ale následnou správu bude mít zcela ve své režii. Nebude na mě nijak závislý,” podotýká Martiník s tím, že s tímto problémem se ve firmách setkává i nyní.
Se svým generátorem webových stránek a systémem pro správu obsahu s využitím umělé inteligence pro malé a střední firmy se Tomáš Martiník přihlásil i do studentské soutěže Cena podnikavosti studenta VUT a probojoval se až do finálové desítky projektů. „Přišla mi to skvělá příležitost, jak získat upřímnou zpětnou vazbu. Ta je sice mnohdy nepříjemná, ale umožňuje člověku posunout se dál. Nakonec mi účast dodala hlavně odvahu, protože jsem od zkušených a úspěšných lidí dostal povzbuzení, ať do toho jdu,” říká student.
Odborná porota také Tomášovi Martiníkovi prý poradila, aby neztrácel čas a své podnikání rozjel co nejrychleji kvůli přibývající konkurenci. I proto plánuje produkt dokončit do letošního léta. „Do prázdnin bych rád nachystal všechno tak, abych mohla začít služby nabízet prvním firmám. A systém, který by mohli zákazníci ovládat sami, bych pak měl rád do jednoho roku. Snad se to podaří, i když přece jen stále studuju, takže to někdy nejde úplně přesně podle plánu,” říká na závěr.