Na začátku byly nesouvisející projekty na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT a Janáčkově akademii múzických umění. Díky nápadu Lubora Přikryla, který se spolu s firmou Audified na projektech podílel, ale vznikla spolupráce vedoucí až k novému studijnímu oboru. Letos tak první studenti získají bakalářský titul v oboru audio inženýrství. Navíc mají zcela unikátní průpravu. Rozumí totiž jak technické, tak i umělecké části své práce.
Před více než pěti lety se Lubor Přikryl s kolegy podíleli na několika výzkumných projektech na FEKTu. „Tyto projekty byly vesměs úspěšné a někteří z těch, kteří s námi na tom tehdy pracovali, jsou dnes naši zaměstnanci, nebo s námi spolupracují jako externisté,“ dodal Přikryl.
Následně technologie, které byly výstupem, zaváděla společnost Audified na Janáčkovu akademii múzických umění v Brně. A tehdy přišel nápad na propojení obou škol, které by mohly ze spolupráce těžit. „Oběhal jsem tehdy lidi z rozhlasu, televizí, nahrávacích studií a divadel a nápad jim představil. Potvrdili, že vzdělaní lidé v tomto oboru chybí, a pomohli mi sestavit profil absolventa. Díky tomu jsem měl seznam věcí, které by měl člověk z tohoto oboru umět, aby byl uplatnitelný. Následně jsem tuto myšlenku představil děkanovi Hudební fakulty JAMU a děkance FEKTu, kterým se okamžitě zalíbila, a mezifakultní obor založili,“ popsal Přikryl.
Studium je organizováno pod VUT a přibližně polovina výuky probíhá zde. Druhou polovinu pak tvoří umělecké předměty na JAMU. Lubor Přikryl se se studenty potkává při výuce akustiky. „Studenty máme velmi dobré. Jsou motivovaní a musím říct, že mnoho z nich je velmi nadějných,“ pochválil úroveň studentů Přikryl. Zájem o studium navíc podle něj dlouhodobě převyšuje kapacitu oboru.
Zatím běželo bakalářské studium, které letos v létě dokončí první absolventi. „Už je otevřené i navazující magisterské studium, kam se mohou přihlásit zájemci i z dalších oborů. Budou ovšem muset složit i talentové zkoušky,“ upozornil Přikryl. Na hudební nástroj zájemci nemusí umět hrát, podle Přikryla je to ovšem vždy výhoda.
Absolventi studia jsou především technici. „Digitální audio dnes vyžaduje poměrně hluboké znalosti zpracování signálu. Absolvent rozumí technologiím i tomu, jak zvuk vypadá matematicky. Zároveň ovšem tihle lidi musí umět poslouchat. Konečné hodnocení zvuku je totiž skoro vždy nakonec sluchem,“ dodal Přikryl.
On sám se setkává se spojením zvukařiny a technologií dnes a denně. Společnost Audified, sídlící v Jihomoravském inovačním centru, které jí zároveň pomáhá rozvíjet podnikání v programu JIC MASTER, totiž vyvíjí hudební software jak pro divadla a nejrůznější instituce, tak pro hudebníky. „Dříve jsme většinu práce dělali pro velké zahraniční firmy. Dnes se ale snažíme soustředit na vlastní produkty. Děláme například zvukové efekty,“ popsal Přikryl. Ty jsou podle něj také jednou z nejžádanějších věcí, kterou Audified nabízí. „Nejpopulárnější jsou simulace zařízení, která už dnes nejsou dostupná. My jsme šli v čase hodně zpět a udělali jsme například simulaci zvuku kompresoru používaného v německých rádií z padesátých a šedesátých let,“ uvedl Přikryl. Podle něj zaměstnanci společnosti patří mezi světovou špičku ve vývoji zvukového softwaru. „Pro nás je to ale z poloviny práce a z poloviny hobby. Člověk musí mít cit pro zvuk a zájem o hudbu. Umělecká složka je proto u nás velmi podstatná,“ uzavřel Přikryl.