Během pár minut dokáže udělat několikahodinovou práci jednoho geodeta. Navíc je schopné posbírat data, která by se jen těžko získávala běžným způsobem. Toto speciální vozidlo, které je vybavené nejmodernějšími technologiemi, mají v centru Fakulty stavební AdMaS.
Na první pohled obyčejný vůz tuzemské automobilky, který má snímací zařízení na střeše. Tak vypadá mapovací vozidlo, které si před necelými třemi lety pořídili vědci ve výzkumném centru, které funguje při Fakultě stavební. Oproti běžným automobilům se však odlišuje svým vybavením. Zařízení na střeše je panoramatická kamera s několika snímači, která je doplněná laserovými skenery. V kufru auta se pak ukrývá řidící počítač, od kterého vede několik kabelů jak na střechu, tak do útrob vozu. Svým vzhledem může někomu připomínat auta, která používá pro sběr dat Google či Seznam. Toto vozidlo je však technologicky vyspělejší a slouží jiným účelům. „U našich snímků nelze rozpoznat, jaké záběry fotil který snímač, a napojení jednotlivých snímků. Kdežto u Googlu a Seznamu jsou vidět švy v místech mezi jednotlivými snímači,“ vysvětlil jeden z rozdílů Jan Kohout, který má v centru vozidlo na starosti.
Nejčastěji vůz odborníci z AdMaS využívají pro sběr dat pro projekční práce, například při rekonstrukci komunikace. „Geodet by pomocí GPS zaměřoval objekty a následně vytvořil mapu. Naše vozidlo to zvládne rychleji a navíc pomocí laserového mračna jsme schopni vykreslit vrstevnice, hloubku příkopů či kvalitu vozovky,“ upozornil Kohout. A co je vlastně laserové mračno? Auto disponuje laserovými skenery a vysílá paprsky, které se odrážejí od pevných objektů až do vzdálenosti 300 metrů. Výzkumníci tak získají miliony bodů v prostoru, tzv. laserové mračno, které je potřeba dále analyzovat pomocí softwaru. Mračno je ideální zejména pro výpočet kubatur. „Například když chceme zjistit stav povrchového lomu před odstřelem a po něm a spočítat úbytek hmoty,“ doplnil Kohout. Dále ho lze využít k vyhodnocování kvality povrchu. Zařízení má totiž vnitřní přesnost +/- 5 mm, takže je schopné zachytit výmoly a hrboly na vozovce. V absolutní poloze lze data zpřesňovat až na jednotky centimetrů právě díky laseru a speciálním kontrolním bodům.
Za běžných podmínek a mnohem rychleji
Velkou výhodou je to, že takovýto sběr dat je velice rychlý a komfortní. Například při mapování dálnice klasickými geodetickými metodami by se musela silnice uzavřít na několik hodin až dnů. Mapovací vozidlo však může provádět svoji práci při běžném provozu. „Většinou sbíráme data při rychlosti kolem 80–90 km/hod., protože chceme eliminovat smaz na snímcích. Rychlost přenosu dat by dovolila i vyšší rychlost vozidla. Dá se říct, že na dálnici držíme tempo tak, aby nás kamiony nepředjížděly, protože pak nám stíní při snímání,“ doplnil Kohout.
Sběr dat je však jen první krok, druhým je jejich zpracování. Data jsou velice objemná a je celkem náročné je zpracovat. „V počítačovém programu můžeme provádět vektorizaci, kdy si v podstatě z jednotlivých bodů vybíráme bodové či liniové objekty, případně tvoříme plochy a modelujeme skutečnost,“ uvedl Kohout. I přesto je tato metoda stále časově méně náročná než práce geodetů a přitom cenově srovnatelná.
(kah)