Káva má být příjemný zážitek. Mléko či cukr nevadí, říká Aleš Pospíšil z European Coffee Trip
Od elektrotechniky k výběrové kávě. Tak by se zkráceně dala popsat cesta absolventa Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT Aleše Pospíšila, který opustil svět softwaru, aby se s kolegou Radkem Nožičkou z Fakulty strojního inženýrství VUT vydal hledat po Evropě ty nejlepší pražírny a nejkvalitnější kávu. Své zkušenosti a objevy začali zaznamenávat na webu European Coffee Trip, ze kterého se postupně stal ojedinělý magazín pro milovníky kávy z celého světa. Nyní připravují dokument fenoménu AeroPressu a chystají k prodeji vlastní edici kávy.
Aleš Pospíšil a Radek Nožička se potkali už při studiích, kdy oba působili ve studentské organizaci BEST Brno. Následně se jejich cesty rozešly a Aleš Pospíšil zamířil do Švýcarska pracovat pro technologické firmy. Když se následně vrátil zpět do České republiky, rozhodl se věnovat vlastnímu podnikání. Volba nakonec padla na kávu. „Vždycky, když jsem někam jel, bral jsem si s sebou mlýnek a AeroPress. Připravoval jsem přátelům kávu a lidem se to velmi líbilo. V určitý moment pak přišel nápad na European Coffee Trip. V Evropě totiž bylo v té době velmi málo kvalitních kaváren. A když už byly a někdo o nich psal, tak pouze v národních jazycích, takže se o nich zájemci a turisté z jiných zemí ani nedozvěděli,“ nastínil Pospíšil. Webový portál European Coffee Trip psaný v angličtině měl být proto platformou pro milovníky kávy napříč celou Evropou.
Podle Pospíšila ale nelze zkušenosti a zážitky předávat pouze slovně. „Káva je velmi vizuální zážitek. Velkou roli hraje i prostředí, kde ji pijete. Jak na vás působí interiér kavárny. Věděl jsem proto od začátku, že budu potřebovat i někoho, kdo dokáže předat zajímavě ten obrazový zážitek. A na to byl Radek ideální člověk,“ vysvětlil Pospíšil, jak se jejich cesty s Radkem Nožičkou opět sešly.
Před třemi lety spolu oba procestovali Evropu a při tříměsíčním putování zjišťovali, zda téma kvalitní výběrové kávy a její přípravy lidi zajímá. Navázali také kontakty s předními evropskými baristy, pražírnami a kavárnami. „Následně jsme vytvořili magazín, který sdílí příběhy a novinky ze světa výběrové kávy v Evropě. Čtenáři jsou z padesáti procent profesionálové v daném oboru a z padesáti procent milovníci dobré kávy. Není to ale zaměřeno úplně na všechny lidi, kteří pijí kávu. Spíše na ty, kteří se o kávu zajímají, chtějí si ji doma připravovat dobře nebo chtějí chodit do kvalitních podniků,“ upozornil Aleš Pospíšil.
Online magazín je na webu přístupný zdarma. Živí ho především reklama a spolupráce s firmami. Samotné články a recenze kaváren pak dodávají přispěvatelé napříč Evropou. „Zpočátku jsme hodně jezdili sami a opravdu jsme se snažili poznat majitele podniků, osobní příběhy. A to je asi i největší přidaná hodnota European Coffee Trip. Že většinu lidí, o kterých píšeme nebo kteří nás sledují, jsme v nějaký moment osobně potkali,“ podotkl Pospíšil s tím, že nyní už by nešlo stíhat neustále zjišťovat, jaké nové kavárny či pražírny po Evropě vznikly či zavřely. „Píšou pro nás proto jak lidé z daných měst, tak cestovatelé. Jsou to taková naše tykadla ve světě,“ dodal. Oni sami se s Radkem Nožičkou nyní věnují kromě řízení celého projektu především tvorbě videí a chystají uvedení dokumentu o fenoménu, kterým se stalo používání AeroPressu při přípravě kávy.
Podle Pospíšila jsou kavárny s nabídkou výběrových káv vzrůstajícím trendem. „Stále více lidí uvažuje nad kvalitou toho, co nabízejí. A když mluvím o kvalitě, mám na mysli podobný pohled jako na víno. Znalci také nestačí vědět, zda je to bílé či červené víno. U kávy zase nestačí vědět, zda je to robusta či arabica. Jedná se o dohledatelnost zdrojů, kdy byla vypěstována, kdy byla sklizena, kdy a jak byla pražena. Kavárna musí mít vhodné vybavení i lidi, kteří rozumí tomu, jak s daným zrnem pracovat,“ upozornil Pospíšil. Ještě před třemi lety měli problém kavárníky s takovým uvažováním najít. Dnes už i v Česku mluví Aleš Pospíšil o desítkách podniků. A právě české kavárny se prý řadí spolu s londýnskými, berlínskými či amsterdamskými mezi evropskou špičku.
Dobrou kávu v kavárně podle Pospíšila laik pozná tak, že má příjemnou vyváženou chuť. „Neměla by být hořká ani kyselá. Dominantní chuť by měla být sladkost, protože káva je ovoce,“ popsal Pospíšil s tím, že ani na mléko či cukr v kávě se dnes už nepohlíží jako na amatérskou chybu. „Pití kávy má být především příjemný zážitek. Pokud tuto příjemnost navodí to, že si přilejete trochu mléka nebo přisladíte, pak je to čistě na vás. Já se vždy snažím jen o to, aby člověk nejprve ochutnal samotnou kávu a až následně si ji případně naředil či dosladil,“ dodal.
Oni sami se s Radkem Nožičkou rozhodli letos nabízet vlastní limitovanou edici kávy. Spolupracovat budou s vybranou farmou v Brazílii a spřátelenými pražírnami. Zákazníci si pak zrna budou moct objednat online. Vlastní kavárnu prý ale neplánují. „Člověk nikdy neví a vždycky jsme plánovali mít ke kanceláři i studio, které bychom mohli využívat pro natáčení či školení. Teoreticky bychom ho mohli otevřít veřejnosti i jako kavárnu, ale věříme, že komunitě pomáháme víc tím, co děláme teď,“ uzavřel Aleš Pospíšil.