Téma

13. června 2023

Díky stáži se student FAST VUT podílí na stavbě mostu v Norsku

Štěpán Kapsa se v Norsku podílí na stavbě mostu | Autor: archiv Štěpána Kapsy
Stavět most se do Norska na začátku letošního roku vydal Štěpán Kapsa z FAST VUT. Když přišla možnost vycestovat přes program Erasmus na pracovní stáž do zahraničí, neváhal. A i když jsou pracovní podmínky náročnější, rozhodnutí nelituje. Oceňuje zejména úzký kontakt s dělníky na stavbě i dobrý tým a možnost cestovat.

Když student FAST VUT Štěpán Kapsa zahédl na Facebooku výzvu k přihlášení na pracovní stáž přes Erasmus, odhodlal se a o místo zažádal. Tak dva roky zpět jsem viděl nějaké fotky a věděl o tom, že od nás ze školy už někdo na této stáži v Norsku byl. Velmi mě to zaujalo, ale v té době pro mě bylo nepředstavitelné, že bych sám jel. Když jsem to ale viděl teď, řekl jsem si, proč ne. Třeba to vyjde,” popisuje.

A skutečně to vyšlo. Na stáž do dceřinné firmy stavební firmy Metrostav byl přijat a v únoru letošního roku za prací do zahraničí vycestoval. Momentálně se nachází na norském ostrově Nerlandsøya, kde probíhá stavba přibližně šesti set metrového komorového mostu. Ten bude propojovat ostrovy Nerlandsøya a Bergsøya. Je to tady trochu náročnější, co se týče dopravy a počasí. Nám se tu ale žije dobře,” říká Kapsa. Ten sice nedostává na rozdíl od kolegů výplatu, ale má od zaměstnavatele hrazené ubytování a dostává i příspěvek na stravu. Zároveň ale přiznává, že se těší, až se v nadcházejících měsících ostrovy více zalidní a ožijí. Zatím je tu docela prázdno, protože sem lidé jezdí až v létě,” potvrzuje.

Štěpán Kapsa stíhá při práci i poznávat Norsko | Autor: archiv Štěpána Kapsy
Kancelář má přímo u stavby a sdílí ji s dalšími asi deseti kolegy. Jsou to technici, kteří mají na starosti objednávky materiálu, jejich kontrolu při převzetí, řešení konstrukčních problémů při jednotlivých fázích výstavby mostu. Ono to může vypadat celkem jednoduše, ale stavba se neustále komplikuje a musíme řešit problémy, se kterými původní návrh nepočítal,” přibližuje Štěpán Kapsa. On vypomáhá s tím, co je zrovna třeba. Jsem tu k ruce ostatním technikům. Velká výhoda je, že si můžu v rámci takové velké stavby vyzkoušet různé profese. Líbí se mi, že to není stereotypní práce. Navíc člověk na takovém velkém projektu cítí i zodpovědnost za vše, co udělá,” dodává.

Říká, že na začátku se toho musel hodně naučit. Je to velká stavba, navíc na moři, což má svá specifika. Ze začátku jsem tak musel věci rychle vstřebávat. A byl to docela šok,” přiznává. Zejména pak nezvyklá pracovní doba a prostředí. V Norsku bývá v zimě pořád tma, takže jsem neměl moc energie. A směny byly náročné, než jsem si zvyknul,” popisuje Štěpán Kapsa. Pracuje od pondělí do soboty. Od pondělí do pátku je to od sedmi ráno do sedmi do večera. V sobotu je to pak od sedmi do tří odpoledne. Pracujeme vždy tři týdny a týden máme volno,” přibližuje. Díky tomuto rytmu má prý ale prostor Norsko i trochu procestovat. Ve volném týdnu se tak s kolegy vydává na výlety a zemi se snaží co nejvíc poznat.

Stáž bych doporučil všem lidem z mého oboru, říká student

Výhodou je, že z jazykové bariéry nemusel mít obavy. V naší firmě pracují jen Češi a Slováci,” vysvětluje, proč se nemusel učit norštinu. Při kontaktu s dodavateli a institucemi si prý vystačí s angličtinou, takže ho zatím nic nenutilo se místní jazyk naučit.

Být blízko stavby by doporučil student FAST VUT všem projektantům | Autor: archiv Štěpána Kapsy
Ačkoliv Štěpán Kapsa při studiu pracoval v projekční kanceláři, možnost být blízko samotné stavby mu přijde zásadní. Při každodenním sledování postupu výstavby člověku dochází hodně věcí, na které pouze teoretické pochopení problému nestačí. Myslím si, že tato stáž mi dává do studia nový pohled na věc a schopnost nad dalšími návrhy přemýšlet jinak. Díky tomu, že se teď pohybuji mezi stavbou a kanceláří, jsem se toho hodně naučil,” podotýká. I proto by pracovní stáž podle svých slov doporučil všem, kteří studují obor Konstrukce a dopravní stavby. To je obor, který studuju já. A jak už název napovídá, jsou to velké stavby. Pro správný a spolehlivý návrh mi přijde opravdu důležité si stavby podobných měřítek zažít a vidět je zblízka,” vysvětluje, proč by spolužákům podobnou stáž doporučil.

Zda se po dokončení studia do Norska vrátí, ještě neví. Samozřejmě nad tím přemýšlím, ale zatím to nechávám otevřené. Nejvíc by záleželo na týmu, se kterým bych pracoval,” zamýšlí se Štěpán Kapsa. Nyní se podle svých slov ale především soustředí na zdárné dokončení stáže, která je zhruba ve své polovině.

(zeh)

Témata

Související články:
Ve Vídni jsem si začala mnohem víc vážit naší fakulty, říká juniorská mistryně světa v horolezení
Student VUT zhodnotí efektivnost solárního vytápění v Himálaji
Juniorstav 2020: simulace povodňové vlny i vyšší bezpečnost železničních výhybek
Plasty v Antarktidě stárnou jinak. Unikátní výzkum zjišťuje proč
Studenti VUT a Mendelu navrhli novou podobu odkaliště Hády