Na střední škole propadla výrobě kosmetiky. Nyní obsadila druhé místo v podnikatelské soutěži a chystá nové produkty
S vlastní značkou kosmetiky Wikarska obsadila Monika Wikarská z Fakulty chemické VUT druhé místo v soutěži Pojď podnikat. Ačkoliv si doktorská studentka vyrábí krémy či deodoranty už od střední školy, podnikání se dlouho bránila. Soutěž i zájem okolí jí ale dodaly potřebné sebevědomí. Založila firmu a letos se chystá uvést na trh hned několik nových produktů.
Monika Wikarská se jako vědkyně narodila. Už od útlého věku ji prý fascinovalo zkoumat věci a zjišťovat, jak svět okolo funguje. Už od dětství to mám tak, že když objevím něco nového, chci to do hloubky prozkoumat. Snažila jsem se vždycky si všechno vyrobit sama,” říká s úsměvem a vzpomíná například na snahu o vyrobení vlastního magnézia.
Jinak tomu nebylo ani na střední škole, kdy se začala zajímat o kosmetické produkty. „Ještě než jsem si něco vůbec koupila, chtěla jsem porozumět složení, abych si mohla vybrat kosmetiku vhodnou pro mě. Zjistila jsem ale, že na obalech moc informací není. Takže jsem si začala podrobnosti dohledávat a zjistila, že jsou někdy informace dost protichůdné. Řekla jsem si proto, že si nastuduju chemii a zkusím něco vyrobit sama,” popisuje začátky své kosmetické značky Wikarská. K mýdlu a pleťovému krému postupně přibyl například i deodorant a také množství spokojených zákazníků z řad kamarádů a známých. „Podle zpětné vazby jsem zjistila, že moje kosmetika funguje mnohem lépe než komerční produkty,” dodává.
Žiju přítomností. Soutěž mě naučila plánovat, říká mladá vědkyně
Když se na konci střední školy Monika Wikarská rozhodovala, kterou cestou se vydá, zvolila kvůli zájmu o kosmetiku právě chemii. Po inženýrském studiu se přihlásila na doktorské studium a myslela si, že se vydá na dráhu vědkyně. „Říkala jsem si, že nechci být podnikatelka, protože mě víc baví věda,” vysvětluje. Ani při studiu ale s výrobou kosmetiky nepřestala. „Lidé okolo mně ji používali, vraceli se k ní, takže jsem zjistila, že je to něco, co asi trh chce. Založila jsem živnost a začala prodávat Sněhový deodorant, který je mým nejvíc žádaným produktem,” popisuje Wikarská. A když zahlédla soutěž Pojď podnikat, řekla si, že by to mohla zkusit. „Díky soutěži jsem si uvědomila, jak na tom jsem a kam chci jít. Právě ta část týkající se plánů je pro mě velmi mystická. Žiju dost přítomností a tím, co se děje teď. Nepřemýšlím nad tím, jak velké by mělo mé podnikání jednou být, kolik chci mít zaměstnanců, kolik chci vyrábět a prodávat kosmetiky,” říká a dodává: „Právě tato soutěž mi ale ukázala, jak je důležité to z nějaké části podchytit, ukotvit a ujasnit si, kam kráčím.”
K tomu jí prý nejvíce pomohly formuláře, které musela v první a třetím kole vypisovat. „Musela jsem dát dohromady v podstatě byznys plán. Vyplňování mi hodně pomohlo si uspořádat myšlenky. Když to člověk dělá jen pro sebe, tak si kolikrát řekne, že to vlastně ani nepotřebuje. Tady jsem to ale chtěla mít udělané dobře, takže jsem si nad tím skutečně musela sednout,” přibližuje Monika Wikarská. Velmi prý uvítala i dotazy komise. „Sešli se tam lidé z byznysu, kteří mi kladli zapeklité otázky. Ty otvíraly diskuzi a nutily mě zamyslet se,” vysvětluje. Největší přínos své účasti ale vidí v podpoře, která se jí dostala. „Dodali mi odvahu. Já jsem do té doby přemýšlela v malých číslech. Člověk, který o podnikání moc neví, si nevěří. Kolikrát mi tak měnili částky v korunách na eura,” směje se Monika Wikarská a dodává, že se po soutěži přestala podnikání bát. „Vnímám teď, že mám za sebou celou komunitu."
Nové produkty i výzkumné projekty
Momentálně se Monika Wikarská věnuje především zajištění stabilní výroby v kvalitě, kterou požaduje. „Výroba je stále palčivá otázka. Nyní komunikuji s několika firmami, které by mohly kosmetiku vyrábět,” potvrzuje a dodává, že až díky tomu si uvědomila, že složení produktů je poměrně složité. “Nikdy mi to nepřišlo, když jsem si je vyráběla sama,” dodává s úsměvem. Jakmile se podaří zajistit výrobu, ráda by uvedla na trh čtyři nové produkty. „Budou to produkty pleťové řady. Za ty roky jsem vyzkoušela stovky formulací a tyhle čtyři svou funkčností výrazně vyčnívaly,” vysvětluje, proč padl výběr právě na ně.
Věří, že kombinace vědeckých zkušeností a podnikání jí přináší do budoucna velké možnosti. „Otvírá to dveře například psaní společných projektů. Kdyby byla kosmetika jediným důvodem, proč zakládat firmu, tak bych to asi neudělala. Protože kosmetiky je na trhu dost. To, co mě motivovalo založit firmu, byla právě možnost přinášet lidem inovace z vědeckého světa. Okolo mě je množství vědců, kteří mají zajímavé a už aplikovatelné výzkumy, ale propojovat oba světy je v praxi náročné,” říká Monika Wikarská, která už první takovou spolupráci navázala. „Říkala jsem kolegovi Jurajovi Vodičkovi, že bych chtěla biodegradabilní obal na svou kosmetiku, ale nemůžu žádný vyhovující najít. On se mi za týden ozval s tím, zda bychom spolu nenapsali projekt na SIGMA TAČR, protože jeho nejlepší kamarád Andrej Baco z firmy Panara takový materiál už má. Jen zatím nebyl aplikovaný v kosmetice. Projekt už máme napsaný a teď čekáme, jak to dopadne,” říká na závěr podnikatelka a vědkyně Monika Wikarská.