Oboustranné oblečení od Flipky lze nosit do města i do hor. Šetří životní prostředí i peněženku
Proti trendu takzvané fast fashion se rozhodli bojovat Šimon Lipták a David Maroši, absolventi programu Entrepreneurship and Small Business Development na Fakultě podnikatelské VUT. Už na škole založili firmu Flipky a nabízí funkční oblečení, které je oboustranné a má více možností využití. Zatím míří pouze na slovenský trh, do budoucna ale plánují prorazit i na tom českém.
Hned v prvním semestru museli Šimon Lipták a David Maroši vymyslet vlastní podnikání. Na tom totiž podle nich stojí princip výuky programu Entrepreneurship and Small Business Development na FP VUT. „Celá myšlenka je založena na tom, že studenti začnou rozvíjet podnikatelský nápad a na tom se postupně vše učí. Během tří let bakalářského studia se tak snaží rozběhnout nějaký byznys,” popisuje Šimon Lipták.
Zpočátku se jim nedařilo najít ten správný produkt či službu, které by chtěli nabízet. „Zkoušeli jsme různé věci, ale nic nebylo ono. Postupně jsme ale došli k tomu, co je dnes firma Flipky. Původně jsme vymysleli oboustranné trenky. Měl to být dárkový produkt, který by se prodával na Vánoce a k narozeninám. A lidé by si ho dávali ze srandy,” přibližuje Lipták. Jakmile ale celou myšlenku rozpracovali podrobněji, zjistili, že by se finančně nevyplatila. „Byznysově to moc nedávalo smysl, protože by to vycházelo velmi draho na to, aby to lidé kupovali jen tak z legrace,” podotýká.
Méně oblečení v šatníku i méně časté praní
Na celé věci je nicméně zaujala myšlenka oboustrannosti oblečení, které se rozhodli držet. „Zjistili jsme, že má mnoho pozitiv. Například umí snížit dopad produktu na životní prostředí až o 50 procent,” upozorňuje Šimon Lipták s tím, že celou věc posunuli na další úroveň i volbou materiálu. „Šijeme z recyklovaného polyesteru,” dodává.
Školní projekt přetavili v reálnou firmu a vznikla značka Flipky. „Naší vizí je udržitelná outdoorová značka,” říká druhý ze zakladatelů David Maroši. Podle něj je oblečení navržené tak, aby se hodilo jak do města, tak do hor. „Je pěkné a funkční,” podotýká s tím, že ani to není náhoda. Podle zakladatelů Flipky se tím totiž snižuje počet kusů oblečení, které člověk musí vlastnit.
Oboustranné oblečení výrobcům navzdory
Ačkoliv rozjezd jejich podnikání vypadá velmi hladce, Lipták s Marošim vzpomínají na to, jak nemohli například najít nikoho, kdo by jim byl schopen a ochoten oboustranné věci vyrobit. „Zejména kvůli potisku nám všichni tvrdili, že se to nedá. Jako správní podnikatelé jsme si ale řekli, že to půjde,” směje se Maroši. Oslovili desítky firem, které je odmítly. „Z jedné firmy nám pak takový starší pán řekl, ať přijedeme. Že nám ukáže, proč to nejde. Tak jsme přijeli a zjistili, že to jde,” říká Maroši.
Prvním produktem byl oboustranný šátek. „Bylo to to nejjednodušší, s čím jsme mohli začít. A poradil nám to i náš garant docent Zich. Za dva týdny jsme postavili celý produkt, vyrobili asi sto kusů šátků a přes Google formulář je začali prodávat. Bylo to před Vánocemi a prodalo se jich během chvíle asi šedesát. To byl pro nás klíčový moment, kdy jsme se rozhodli jít do podnikání naplno,” popisuje David Maroši.
Ačkoliv je samotné podnikání podle Šimona Liptáka a Davida Marošiho výzva, škola je dobře připravila. „Stále nejsme tam, kde bychom chtěli být. Je mnoho možností, jak bychom mohli postavit produkt, udělat střih. Je náročné vybrat střihy, které se budou lidem líbit a budou se prodávat. Na škole nás ale učili správné nastavení mysli. Že je to hlavně o tom chtít. Zbytek už se člověk naučí. Umíme řešit problémy. Víme, jak se dívat na byznys. I to, že se nesmíme bát testovat nápady a podobně,” říká Šimon Lipták.
David Maroši přitakává a dodává, že díky tomu ani nepocítili rozdíl mezi školním projektem a reálným podnikáním. „Děláme to samé, co jsme dělali ve škole. Jediný rozdíl je, že teď neprezentujeme učitelům, ale investorům,” podotýká s úsměvem.
Právě získání investice je největší úkol, před kterým nyní zakladatelé Flipky stojí. Kromě toho by chtěli postupně rozšířit sortiment o další legíny a trička a výhledově plánuje slovenská značka i expanzi na český trh. Se svou alma mater pak diskutují možnosti spolupráce. „Náš program nám v začátcích velmi pomohl. Bavíme se proto o možnostech spolupráce, abychom zase mohli něco vrátit zpět a předat například nějaké naše zkušenosti stávajícím studentům,” uzavírá David Maroši.