Miroslav Vořechovský
Věk: 40 let
Fakulta: Fakulta stavební
Věk, kdy byl jmenován profesorem: 38
Zájmy: kytara, klavír, zpěv, volejbal, fotbal, tenis, atletika, cyklistika
Co Vás vedlo k získání titulu profesora?
Dlouhodobě to k tomu spělo a můj šéf mě v tom podporoval, neboť jsem měl výsledky. Takže jsem neměl důvod, proč to nezvážit. Profesura pro mě nebyla rozhodně cíl, spíš milník na mé profesní cestě.
Jak složitá cesta vedla k získání titulu? Co jste musel absolvovat?
Kromě samotné pedagogické a vědecké práce, která na jmenování zakládá, je nejpracnější vyplnit žádost, kde jsou vyčísleny body za jednotlivé výkony. Hodnotí se vědecká výkonnost (články ve vědeckých časopisech, jejich citace, účast na projektech a další) a pak pedagogická (odučené roky, individuální vedení studentů a jejich závěrečných prací, zavedení nových předmětů aj.). U profesorů tvoří poměrně významnou složku počet úspěšně vedených doktorandů. Já měl štěstí na skvělé doktorandy.
Jak získání titulu ovlivnilo Vaši práci?
Mám pocit, že mám nyní lepší pozici při získávání projektů, ale také mám větší vliv na to, co a jak učit. Ale samozřejmě to s sebou nese i ty méně příjemné záležitosti, jako je zasedání v různých komisích, která bývají někdy náročná. Profesura také může otevírat dveře k různým funkcím, ale v tomto ohledu se držím zpátky. Celkově se mi trochu změnila práce – předtím jsem více dělal na svých vlastních projektech, nyní jsem více zapojen do větších výzkumných skupin a také sloužím komunitě při oponování, recenzování a u obhajob prací jiných.
Co všechno zahrnuje Vaše práce na fakultě?
Zahrnuje především pedagogiku a vědu. Nesmírně mě baví učení a konzultace se studenty, u kterých je vidět zájem. V tomto ohledu mě méně naplňuje výuka základních předmětů v nižších ročnících, které nebývají u studentů příliš oblíbené. Naopak věda je trochu o něčem jiném a je to pro mě zpříjemnění mé práce. Kombinace obojího je pak ideální a obě části se vzájemně vyvažují.
Jakému směru stavařiny se věnujete?
Zaměřuji se na lomovou mechaniku, takže řešíme problémy, jako je inicializace a šíření trhlin v kvazi-křehkých kompozitech, např. v betonu. Zabýváme se třeba otázkami týkajícími se přerozdělení napětí v materiálech nebo zjišťujeme únosnost materiálů. Kombinujeme to ještě se statistikou a pravděpodobností. Jde často o různé propočty a modelování na počítači. Hledáme vysvětlení pro některé vlastnosti a chování známých stavebních materiálů, ale účastníme se i vývoje a optimalizace nových, jako je například beton vyztužený textiliemi ze svazků skelných či uhlíkových vláken.
Máte možnost si své propočty a teorie ověřit testy?
Podařilo se mi na fakultě zřídit laboratoř a vybavit ji několika přístroji právě na různé zkoušky materiálů. Díky nim lze naše teorie a výpočty ověřit v praxi.
Na jakém zajímavém projektu momentálně pracujete?
Nejvíce času momentálně věnuji základnímu výzkumu, kde řešíme dosti obecný problém, a to rozmístění bodů do hyperkrychle tak, aby bylo co nejrovnoměrnější. Lze to přiblížit na čtvercovém záhonu, kam je potřeba rozmístit květiny tak, aby se rovnoměrně podělily o vodu. Květiny reprezentují body a záhon obsazovanou hyperkrychli. Řada kritérií rovnoměrnosti, která se standardně používají, trpí problémem souvisejícím s ohraničeností oblasti. Známá kritéria a optimalizovaná rozmístění bodů nejsou u okrajů oblasti statisticky stejná jako uprostřed. My jsme tento problém vyřešili a navrhli kritéria a nové způsoby, jak tyto body rozmisťovat. Aplikací je celá řada, například při numerické integraci.
Jak hodnotíte dnešní studenty oproti těm, které jste učil na začátku své pedagogické kariéry?
Určitě tam je rozdíl. Studentů přibylo navzdory demografickému vývoji. To se podepisuje na schopnostech typického studenta. Navíc studenti jsou často méně motivovaní, přibývá těch, kteří chodí na školu jen kvůli titulu nebo statusu studenta. Pro řadu z nich nebyla stavební fakulta první volbou a netouží být stavebními inženýry. Navíc kapacity jiných technických i netechnických škol narostly. S nárůstem možností studentům ubývá koncentrace na studium. Někdy mám bohužel pocit, že si studenti myslí, že pro studium nemusí nic dělat. Ovšem vysoká škola není vzdělávací agentura. Naštěstí ale neubývá těch studentů, kteří mají o obor zájem a jsou šikovní a pracovití.
Co se týká vystudovaných stavebních inženýrů, přijde mi, že dnešní absolventi mají v průměru méně znalostí a méně teoretických základů než třeba před dvaceti lety. Také mě udivuje, že spousta našich prváků nemá maturitu z matematiky, která je na našem oboru tolik potřebná.
Zde je potřeba zdůraznit, že úroveň pedagogické práce má také vliv. Studenti mohou působit tím, že by využili možnost anonymně hodnotit úroveň, postoje, připravenost a zapálenost pedagogů. V činnosti pedagogů jsou určitě také rezervy. A řadu studentů jistě mate, že někteří učitelé se snaží celkově držet úroveň a trvají na dodržování pravidel, časů a požadovaných znalostí a pro jiné je pedagogická práce spíše okrajová záležitost.
Jak se stavíte k tomu, když studenti během studia pracují?
Určitě to má své výhody i nevýhody. Dobré je, pokud pracují v oboru, neboť profesně rostou a získávají praxi. Práce v zaměstnání nejspíš posiluje jejich pocit odpovědnosti a samostatnosti. Na druhou stranu to odpoutává jejich pozornost od školy.
(kah)