Téměř 20 let strávil Igor Potúček na půdě Vysokého učení technického v Brně. Co se naučil, teď úročí především ve fotbalovém byznysu. Řešení jeho firmy umožňuje pořizovat záznam z utkání a pomáhá týmům lépe nastavovat strategii a taktiku.
Práci na vlastních projektech začal Potúček už během svého působení na akademické půdě. „Na univerzitě je spousta chytrých lidí pracujících na zajímavých řešeních, chybělo mi ale větší propojení s praxí,“ ohlíží se do nedávné minulosti Potúček. Studium a účast na výzkumu mu pomohly získat cenné zkušenosti a znalosti v oboru, rozhodl se však odejít a naplno věnovat svému podnikání.
Spolupráci navázal s prestižním nizozemským fotbalovým klubem Feyenoord Rotterdam, který se stal jedním z jeho prvních zákazníků. „Týmové sporty jsem vlastně nikdy nehrával, ve volném čase si spíš sednu na kolo, podniknu nějaký výlet s rodinou nebo si zajdu do posilovny,“ přiznává informatik. K fotbalu ho přivedlo až studium a akademická práce z oblasti zpracování obrazu z kamerových systémů.
Své zkušenosti využil ve firmě Camvision, která zpracovává obraz nejčastěji právě v oblasti sportu. „Umíme bezobslužně zaznamenat celý fotbalový zápas a zároveň k němu dodat nástroje na jeho grafickou analýzu,“ vysvětluje Potúček. Týmy si tak můžou zpětně přehrát celý zápas a probrat správnost své taktiky v klíčových okamžicích. Pro lepší názornost dodává Potúček trenérům a jejich hráčům tzv. elektronickou tužku. Kromě fotbalu lze jeho řešení uplatnit i v dalších týmových sportech jako je basketbal nebo rugby, ale i mimo oblast sportu. Firma vyvíjela například software pro kamerový systém vozidel železniční dopravy v Litvě a Rusku.
Obratem v podnikatelské dráze byl pro IT specialistu vstup do programu JIC MASTER, který v minulých měsících absolvoval. Jedná se o půlroční program Jihomoravského inovačního centra (JIC) pro rozvoj technologických firem v regionu. Konzultanti JIC mu pomohli utřídit si myšlenky a nasměrovat podnikání správnou cestou. „Dřív jsme se víc orientovali na vývoj a distribuci produktu jsme přenechávali jiným, teď se pokoušíme víc starat o byznys a dostat se blíž k zákazníkům, abychom měli přesnou představu, co potřebují.“
Kromě konzultací s experty JIC jsou účastníkům programu otevřené také semináře a networkingové akce. Na jedné takové potkal Potúček firmu Media4Future, se kterou založili společný projekt lookeeno, který využívá virtuální realitu pro reklamní akce.
V budoucnu by se chtěl Potúček vrhnout do zautomatizovaného vysílání přenosů ze zápasů po internetu, které se obejdou bez nutnosti posílat na místo přenosovou techniku a člověka, co by ji obsluhoval. A také do tzv. videorozhodčí, kteří si v případě nejistoty budou moci prohlížet klíčové momenty zápasu ze širokoúhlých záběrů a situaci si pomocí sofistikovaných nástrojů zanalyzovat. Kromě toho někdejší badatel pošilhává po návratu k výzkumu. „Rád bych časem využil možnosti akademického výzkumu i ve svém vlastním podnikání,“ plánuje Potúček.
Martina Pelcová