Byznys je jeden z nejkreativnějších oborů. Člověk musí umět použít i emoční inteligenci, říká Kachyňa z MND
Absolvent Fakulty podnikatelské VUT René Kachyňa už od vysoké školy věděl, že by se jednou rád věnoval zahraničnímu obchodu. Po zkušenostech z malých firem se dostal do velkého chemického podniku a následně přešel do skupiny MND. Po jedenácti letech je předsedou představenstva a ředitel společnosti MND Drilling & Services. Myslí si, že byznys je velmi kreativní obor a kromě IQ vyžaduje například i empatii a emoční inteligenci. Zároveň tvrdí, že má stále smysl podnikání studovat. Sám plánuje zase do školních lavic usednout, aby kromě praktických zkušeností získal i akademický vhled.
Když René Kachyňa ukončil střední strojírenskou školu, věděl, že tento obor ho příliš nenaplňuje. „Zjistil jsem, že už se tomu věnovat nechci, ačkoliv dnes se mi nakonec strojírenské znalosti velmi hodí,“ uvedl stávající ředitel MND Drilling & Services René Kachyňa. Nejprve odjel do Spojených států, kde rok studoval střední školu, následně se přihlásil na Fakultu podnikatelskou VUT. „Chtěl jsem se věnovat byznysu, a navíc využít jazyky. Nebavila mě čistě ekonomie. Spíše management, marketing, a hlavně zahraniční obchod,“ popsal Kachyňa.
Ještě při studiu si začal přivydělávat jako obchodní zástupce v menších českých firmách. „Buď něco dováželi, nebo vyváželi a hodil se jim někdo, kdo umí jazyk. Mě to upevnilo v tom, že mě komunikace a obchodní vztahy se zahraničím baví,“ dodal Kachyňa.
První zkušenosti z velké společnosti sbíral René Kachyňa ve Fosfě, která je největším zpracovatelem žlutého fosforu v Evropě. Následně přešel do Moravských naftových dolů, kde působí už jedenáct let. Ačkoliv studoval podnikání, rozjet vlastní společnost zatím prý nezvažoval. „Dodnes si nejsem jistý, že by bylo podnikání něco pro mě. Raději budu nabízet své znalosti a zkušenosti v projektech větších společností a korporátů,“ uvedl René Kachyňa, který působí konkrétně v dceřiné společnosti MND, která se zaměřuje na vrtání vrtů na ropu a plyn a následnou těžbu uhlovodíků na povrch. Kromě těžby ropy a plynu se skupina MND věnuje třeba uskladnění zemního plynu, jeho prodeji na mezinárodních trzích i do domácností.
Momentálně René Kachyňa vede čtyři sta třicet zaměstnanců a po krizi v ropném průmyslu teď znovu otvírají nové pozice. Tvrdí, že při výběru kolegů posuzuje komplexnost osobnosti. „Kvalitní vzdělání je dnes už základ. I znalost cizích jazyků. Samozřejmě některé pozice vyžadují specifické vzdělání, spíše než na školy se ale díváme jak na praxi, tak na celkovou osobnost uchazeče,“ upozornil Kachyňa.
Přesto si myslí, že má stále smysl byznys studovat. „Je to jeden z nejkreativnějších oborů vůbec. Člověk musí umět využít přirozené IQ, teoretické znalosti i emoční inteligenci. Musí se umět do zákazníků vcítit, protože stále platí, že zákazník je na prvním místě. Je to možná klišé, ale je to tak. Je samozřejmě dobré, pokud to člověk umí intuitivně, zároveň je ale potřeba tyto schopnosti rozvíjet,“ uvedl Kachyňa. Sám po deseti letech v praxi usedl zpět do školních lavic. „Určitě je dobré ověřovat teorii v praxi. Zároveň ale praxe člověka semílá a směřuje ho do zajetých kolejí. Aby se z toho uměl vymanit a dokázal ještě přivést firmě nějakou hodnotu, musí začít uvažovat jinak. I proto jsem se rozhodl studovat na VUT MBA,“ dodal Kachyňa s tím, že nyní hledá opět další možnosti rozvoje.
V navazujícím studiu se zaměřil především na lidské zdroje. „Z manažerské pozice si uvědomuji, že lidé jsou to nejdůležitější, co firma má. A taky si člověk musí být vědom toho, že nic nezvládne sám. I když to zní jako fráze, potvrdilo se mi, že bych se měl obklopovat lidmi, kteří jsou v daných oblastech lepší než já,“ uzavřel René Kachyňa.