Lidé

12. ledna 2022

3D grafiku začal student FP VUT dělat jako hobby. Dnes vede nadějné české studio

Studio Jana Štancla se zaměřuje čistě na 3D grafiku | Autor: archiv QubiCone
Zálibu v 3D grafice přetavil Jan Štancl z Fakulty podnikatelské VUT v úspěšný byznys. Původně pracoval pro kamarády a známé, dnes spolupracuje s řadou českých firem a studií, kterým pomáhá digitalizovat realitu a propagovat své služby a produkty pomocí 3D. Ačkoliv jeho společnost QubiCone existuje teprve rok, už zaměstnává tři lidi a řadu externistů a v letošním roce plánuje dál růst. Za úspěšné přetavení nápadu v prosperující byznys získal Jan Štancl i třetí místo v Ceně podnikavosti studenta VUT.

Ke grafice se Jan Štancl dostal v podstatě náhodou před čtyřmi lety. „S pár lidmi jsme se tehdy snažili podnikat v oblasti hardwaru a softwaru. A kluci mě oslovili, jestli bych nechtěl zkusit udělat nějakou grafiku na naše webové stránky. Já jsem na to kývnul a něco vytvořil, což viděl náš známý a ptal se, zda bych pro něj za peníze taky něco neudělal,” popisuje úplné začátky svého podnikání v oblasti 3D grafiky Jan Štancl a dodává: „Tehdy mi tam naskočila myšlenka na vlastní projekt. A protože mě ta práce hrozně bavila, tak jsem myšlenku začal rozvíjet. Postupně jsem do toho zapojil pár lidí. No, a dnes je to QubiCone, který má za sebou už docela dost zajímavých zakázek a taky spolupráci se softwarovým studiem.”

Právě název QubiCone složením anglických slov cube a cone, tedy krychle a kužel, odkazuje k jádru zaměření Štanclovy firmy. Místo klasické grafiky v podobě log, plakátů či vizitek, se soustředí pouze na 3D grafiku. „Většina českých grafických studií se snaží dělat všechno a 3D grafiku mají jen jako jednu ze služeb. My se snažíme pozornost netříštit a budovat tým, který je specializovaný pouze na to. Navíc je každý v týmu ještě dále specializovaný na konkrétní oblast v rámci 3D grafiky,” upozorňuje Štancl.

QubiCone umí pomocí 3D hravě vysvětlit, jak funguje produkt či služba | Autor: archiv QubiCone


A upřesňuje, co si vlastně zákazník pod jejich službami může představit: „Vytváříme například 3D ikonky, animace či interagující avatary, které firmy používají třeba v mobilních aplikacích. Dále nabízíme produktovou animaci, kdy si produkt vytvoříme v počítači a následně ho můžeme třeba fotit či animovat. V rámci animací či videí může firma například na webových stránkách vysvětlit, co za služby nabízí a jak fungují. A v neposlední řadě se snažíme dělat i vlastní věci. Což znamená, že vytváříme vlastní modely, které následně prodáváme na online 3D tržištích.” Nyní QubiCone dokonce přišel s celou vlastní kolekcí modelů, kterou si mohou firmy pořídit a následně ji použít například ve hrách, aplikacích či videích.

3D grafika pomůže firmám se odlišit. Zájem o ni roste

Ačkoliv od první placené zakázky uběhl pouze přibližně rok, QubiCone už se může pyšnit řadou zajímavých spoluprací. „Například pro slovenskou divizi společnosti Hörmann jsme vytvářeli 3D animace, ve kterých vysvětlujeme, jak správně měřit otvory dveří a garážových vrat. Zákazníci je totiž často špatně naměřili, následně objednali vrata či dveře, které zcela neseděly, a stěžovali si na samotný produkt. Ve kterém ale nebyl problém,” popisuje jednu ze zakázek Jan Štancl. Intenzivně nyní spolupracují také například na aplikaci VOS.health z dílny tuzemského vývojářského studia Qusion, která už na svůj rozvoj dostala od investorů desítky milionů korun a věří v úspěch na globálním trhu.

Podle Štancla je 3D něco, co může firmu odlišit od konkurence | Autor: archiv QubiCone


Podle Jana Štancla zatím 3D grafika není něco, co by poptávaly všechny firmy, zájem ale roste. „Ty odvážnější už do toho jdou, protože si uvědomují, že je to něco, čím se mohou od konkurence jednoduše odlišit,” říká. Samozřejmě vždy záleží na velikosti a náročnosti zakázky, podle Štancla se ale ty běžné pohybují v řádech desetitisíců korun a několika týdnů práce.

V letošním roce se samotný zakladatel společnosti plánuje trochu víc odpoutat od každodenní operativy a zaměřit se na samotný rozvoj firmy. „Chtěl bych určitě věnovat čas rozšiřování týmu, lepší organizaci práce. A budeme se také snažit získat více dlouhodobých spoluprací, které nám nabízí určitou stabilitu,” popisuje plány do budoucna Jan Štancl.

(zeh)

Témata

Související články:
Pavla Srbová umí odhadnout, zda je stavební firma ohrožena bankrotem. Za svůj výpočetní model získala 3. místo v soutěži FINDiplomka roku
Každá výzva nás posouvá dál, věří kandidátka na královnu Majálesu
Studentky z Fakulty podnikatelské zazářily v mezinárodní soutěži Euroweek s projektem zaměřeným na cirkulární ekonomiku
Majáles se po 2 letech vrací, královští kandidáti z VUT jsou připraveni bojovat
První žena v čele týmu formule má skvěle rozehráno