A kolik to jezdí? To je jedna z otázek, které často slyšíme na různých výstavách nebo akcích pro sponzory, kde bývá vystavený buď přímo závodní monopost naší formule, nebo simulátor. Ten vznikl přestavbou formule, která závodila v roce 2015. A kolik to jezdí, byla možná otázka, kterou jsem položil klukům z formule já, když sem ji před rokem poprvé viděl.
Vždy na začátku semestru vystavuje tým TU Brno Racing svůj monopost, se kterým se o prázdninách zúčastnil závodů. Tato akce je brána jako počátek náboru nových členů týmu A letos jsem si na vše vzpomenul, když jsem tuto akci zažil i já, už jako aktivní člen týmu. Závodní auta mne odjakživa zajímala, především jejich aerodynamika. A tak, když sem přišel k formuli, hned se mě kluci zeptali, jestli bych měl zájem vstoupit do týmu a pozvali mě na náborovou prezentaci. Říkal jsem si, proč ne? Naberu nějaké zkušenosti a snad se i něco naučím.
Po náborové prezentaci proběhl čtyřtýdenní trainee program, během kterého byli nováčci postupně začleňováni do týmu díky plnění různých úkolů. Už při trainee programu se může člověk dostat k řešení zajímavých úkolů. Záleží jenom na něm, jestli chce začít jednodušími úkoly, nebo chce rovnou navrhovat díly na formuli. Já jsem si vybral druhou možnost.
Víte, na Formuli Student je skvělé to, že vy si díly nejenom navrhnete, ale potom si vyzkoušíte, jestli se dají na monopost vůbec namontovat a při testování a závodech musí samozřejmě vydržet. Jinak hrozí týmu diskvalifikace. Škola vám může sice do hlavy dostat hromadu teoretických znalostí, ale pokud si zároveň s nimi nepřičichnete k praxi, jsou vám k ničemu. Tento projekt vás donutí přemýšlet a tvořit tak, jako kdybyste byli součástí firmy, která se specializuje na výrobu sportovních vozidel, ba je dokonce prodávali nebo řídili.
Během podzimu navrhujete v počítači celý vůz, řešíte analýzy, počítáte simulace (například aerodynamiku). A protože je ta fiktivní firma, které jste součástí, poměrně malá, výrobu dílů řešíte z velké většiny externě. Takže to znamená komunikaci se sponzory, zadání dílů do výroby a tak dále. Dokud nemáte na dílně vše potřebné k tomu, aby se dalo auto postavit. Po slavnostním představení vozu testujete do té doby, než si nejste jisti stoprocentním stavem formule.
No a dál? Na závěr přijde ta největší odměna za celý ten rok snažení. Za ty noci, které strávíte na dílně laminováním, skládáním křídel nebo přípravou prezentačních materiálů. Pokud se totiž během roku snažíte, v létě se dostanete na závody. Tam na řadu, kromě samotného závodění, přijdou i statické disciplíny. Zde lidé, kteří pracují v celosvětově známých firmách, jako například Ferrari, Maserati, Mercedes nebo samotné Formuli 1, hodnotí vaše konstrukční a návrhové řešení jednotlivých částí vozu. Vy si toto řešení samozřejmě musíte obhájit. Je totiž jen na vás, co na formuli bude. Hlavní je vědět proč!
Minulá sezóna byla dosud naší nejlepší. V pohonu vozu jsme navázali na velice pokrokový přeplňovaný jednoválec, ale ostatní konstrukce prošla radikálním odlehčením. Nový monopost Dragon 6 byl o 25 kilogramů lehčí oproti svému předchůdci. Účastnili jsme se čtyř mezinárodních závodů po Evropě. Ve statických disciplínách se ukázalo, že víme co, proč a jak stavíme. V dynamických disciplínách jsme dosáhli také skvělých výsledků. Konkrétně tedy v Itálii vítězství za Design report, druhé místo za inženýrský návrh a třetí v akceleraci. V Maďarsku jsme byli druzí v akceleraci, kde nám první místo uniklo pouze o dvě tisíciny sekundy. A třetí v disciplíně skid pad. Nejvíce se nám dařilo na závodě v českém Mostu. Vyhráli jsme zde inženýrský návrh, business prezentaci, byli jsme druzí ve skid padu a spotřebě. Třetí v analýze nákladů výroby vozu a královské dynamické disciplíně Endurance. Celkově jsme v Mostu skončili druzí. První místo bylo opravdu blízko. Posledním závodem v této sezóně byl závod na německém Hockenheimringu. Toto je největší závod na světě. Letos jsme zde poprvé vystoupili na podium, a to hned na ten nejvyšší stupínek! Toto ocenění se jmenuje Opel Style Award a je to v podstatě cena za nejkrásnější auto na soutěži. Bonusem k této výhře je luxusní Opel Astra na rok pro náš tým. Příští sezónu jsou ambice ještě vyšší!
Já osobně si myslím, že Formule Student je ten nejlepší mimoškolní projekt, který můžete začít. Nikde jinde nezískáte takové propojení s praxí jako právě zde. Jedna sezóna vás může posunout naprosto neskutečně dopředu. Musíte tím ale žít.
A dál je cesta jednoduchá. Doděláte školu a potom si vás pod křídla uloví nějaká firma, která, když napíšete do životopisu „účast na formuli student“ bude vědět, že jste ten nejlepší kandidát na pozici, o kterou se ucházíte.
Tomáš Sabáček