Předposlední srpnový víkend se tým TU Brno Racing zúčastnil svého druhého letošního závodu, tedy Formula Student Hungary. Závod se odehrával v přístavišti lázeňského města Györ, kde se sešla konkurence 44 týmů (30 z nich závodilo ve spalovacích a 14 v elektrických formulích). Zajímavé ale je, že zde týmy takto nejsou klasifikovány, všechny vozy závodí v jedné kategorii. Další zvláštností je také to, že se zde jezdí na hladkém betonu, což znamená velkou přilnavost pneumatik. Tým z VUT v Brně se tohoto závodu zúčastnil již potřetí v řadě a v loňském roce zde slavil s Dragonem 4 svůj dosud nejlepší výsledek: celkové 7. místo.
První den se nesl ve znamení příprav na čtvrteční technickou přejímku, šlo tedy pouze o přípravu zázemí a vozu na další den. Poučili jsme se přitom z problému ze závodů v Německu a důkladně jsme vše testovali. Technickou přejímkou jsme prošli bez sebemenšího problému. Dragon 5 tak byl první formulí, která mohla jezdit po testovací ploše, kde bylo možné ladit poslední detaily před dynamickými disciplínami.
Hlavní náplní třetího dne byly statické disciplíny a zkouška vozu na testovací ploše. Celý rok jsme tvrdě pracovali, vyvíjeli a stavěli revoluční vůz. Výsledné 13. místo v Design prezentaci bylo proto pro všechny mírným zklamáním. V Cost prezentaci, kde se hodnotí cena dílů na voze, se tým umístil na 17. místě. Příjemným překvapením byl pro nás však výsledek z Business prezentace: 8. místo není vůbec špatné.
V sobotu již začaly opravdové závody, na programu byly tři dynamické disciplíny. Dopoledne se jel Skidpad a Akcelerace. Poté se trať přestavěla na Autocross, který je kvalifikací na nedělní vytrvalostní závod. Dopolední sekce byla opravdu časově náročná, musely se stihnout obě disciplíny se dvěma řidiči a na voze mezi těmito disciplínami měnit setup. Ve Skidpadu byl tým dlouhou dobu na stupních vítězů, nakonec se ale musel spokojit s 6. místem. Ovšem Akcelerace – to byl jiný příběh. I zde již od začátku Dragon 5 atakoval přední pozice. Každým dalším pokusem jsme ale čas vylepšovali, a to až na konečnou hodnotu 3,627 s. Takže pro představu, jak je Dragon 5 rychlý: vůz za tento čas ujede dráhu 75 m a cílovou čárou projíždí rychlostí 110 km/hod. To pro nás také znamenalo, že se tým poprvé v historii podívá na stupně vítězů. Lepší čas zajela pouze elektrická formule týmu KIT Karlsruhe. Odpolední Autocross vyšel také výborně, 6. místo znamenalo, že tým bude v neděli do Endurance startovat mezi nejlepšími týmy.
Závody Formula Student vždycky končí nedělním vytrvalostním závodem. V něm týmy nastupují podle předchozího umístění, finišuje vždy ten nejlepší. Na náš tým tedy došla řada až odpoledne, startovali jsme šestí od konce. Závod se vyvíjel velice dobře, první řidič dokonce chtěl svou jízdou bavit diváky, což vyústilo v hodiny, které naštěstí znamenaly pouze menší časovou ztrátu. Po střídání řidičů nedošlo k žádným změnám a tým se po roce opět v Maďarsku radoval ze skvělého výsledku v Endurance: ze 6. místa.
Celkové 6. místo a 2. místo v Akceleraci jsou zatím naše nejlepší výsledky, Dragon 5 byl v Maďarsku nejrychlejší spalovací formulí. Kromě toho se jednalo o jedno z nejlepších umístění formule s jednoválcovým motorem, jelikož Akcelerace je doménou spíše těch čtyřválcových. Následné zvýšení zájmu o naše know-how je jistě dobrým příslibem do budoucna.
Tímto zve tým TU Brno Racing všechny fanoušky a nadšence závodních vozů na následující závod, který se koná na domácí půdě. Jede se již 5. – 6. 9. na mosteckém Autodromu Formula Student Czech Republic. Vstupné je zdarma, takže o důvod víc, proč přijít fandit!
Za TU Brno Racing Pavel Rubíček