Na FEKT VUT vyvinuli tříkolku, která mapuje trasy pro chodce
Naplánovat si nejschůdnější trasu pro jízdu s kočárkem či na vozíku nebo si najít zajímavou pěší túru. To už brzy bude možné díky mapovací tříkolce z dílny Ústavu radioelektroniky FEKT VUT pod vedením Tomáše Götthanse. Unikátní zařízení totiž sbírá data z chodníků a stezek, kam se nedostanou mapovací auta. Umí navíc zaměřit a rozpoznat i patník či hrubost povrchu. Díky tomu budou moct zájemci při hledání cesty třeba do obchodu či na úřad najít tu nejvhodnější variantu s ohledem na svá omezení.
Myšlenka na mapovací vozítko, které se dostane tam, kam auto ne, přišla ze společnosti CEDA Maps. Ta se zabývá tvorbou mapových podkladů pro společnosti jako Google či pro vlastní aplikace. Na Ústav radioeletroniky FEKT VUT se obrátila s požadavkem na zařízení, které by zvládlo zmapovat pěší plochy. „Doteď se tyto trasy mapovaly ručně. Což je samozřejmě přesnější, ale velmi neefektivní. Navíc to dává větší prostor pro lidskou chybu,“ podotkl Tomáš Götthans z FEKT VUT, který měl tříletý TAČR projekt končící v prosinci letošního roku na starost.
Zvolit ideální koncept nebylo podle něj vůbec jednoduché. „Na začátku jsme zvažovali i dron či automatizované vozítko. Nakonec jsme ale vybrali elektrickou tříkolku s obsluhou. Zejména proto, že se pohybuje mezi lidmi a autonomní zařízení by mohlo být nebezpečné,“ vysvětlil.
Tříkolka je elektrická kvůli většímu dojezdu. Nyní s ní operátor dokáže za jeden den zmapovat čtyřicet až sedmdesát kilometrů tras. „Mohlo by se to zdát hodně, ale když si vezmete, jak je chodníková síť hustá a spletitá, tak je to stále zlomek. Zároveň je to ale mnohem víc, než zmapuje člověk ručně,“ dodal Götthans. Vysvětlil i to, proč zvolili zrovna tvar tříkolky. „Je to z toho důvodu, že jsme potřebovali měřit příčný i podélný sklon ploch. V tom případě se tříkolka jevila jako nejvhodnější řešení,“ uvedl Götthans.
Kromě sklonu umí vozítko snímat okolí a umožnit takzvaný street view, díky kterému si člověk může prohlédnout trasu v 3D. Dále dokáže klasifikovat objekty. Tedy zda je na snímku chodník, obrubník, zeď nebo třeba dopravní značka. Umí změřit šířku chodníku i výšku obrubníku a určit hrubost povrchu. „I to je pro člověka důležitá informace. Na dlažebních kostkách se mu totiž pojede hůř než na rovné hladké ploše,“ objasnil Tomáš Götthans.
Veškerá data se za jízdy ukládají do minipočítače, který je uložen ve tříkolce. „Vymysleli jsme to tak, aby bylo možné mapovat i v místech, kde není dobrý signál. Původně jsme plánovali mapovat například i lesní cesty,“ dodal Götthans.
Zatím je zařízení v testovacím provozu a autoři stále vylepšují algoritmy i drobné konstrukční detaily. V rámci testování pak mapují okolí VUT. „Je možné, že se do budoucna spolupráce rozšíří. Nejprve jsme ale chtěli dotáhnout jedno zařízení do konce, než začneme jednat o případných dalších objednávkách,“ podotkl Tomáš Götthans.
Data z tříkolky pak společnost CEDA podle Götthanse využije do vlastních aplikací a map. „Záměrem je nabídnout mapy, které umožní plánovat trasy s ohledem na různá omezení a hendikepy. Nabídnutá trasa se pak přizpůsobí jejich potřebám. Pokud si tak člověk zadá, že pojede na vozíku, nepovede ho to přes obrubníky, úzkými cestami, kde neprojede a podobně,“ uzavřel Tomáš Götthans.