Nápady a objevy

9. listopadu 2020

Zákazník nakoupí přes internet, e-shop podpoří dobrou věc. Student FP VUT založil Podpořit a vybral na neziskovky přes 100 tisíc

Tým Podpořit dnes čítá okolo jedenácti lidí, kteří práci dělají zdarma a ve volném čase | Autor: archiv Podpořit
Nakoupit přes e-shop a část peněz ze zisku obchodu věnovat na dobrou věc. To je nápad, který studentovi Fakulty podnikatelské VUT Radimovi Oulehlovi nedal spát. Založil proto projekt Podpořit, vytvořil kolem sebe desetičlenný tým a za jeden rok fungování se domluvili s více než tisícem e-shopů. Tím pomohli vybraným neziskovým projektům částkou více než sto tisíc korun.

Radim Oulehla se už nějakou dobu pohybuje ve světě internetového prodeje. „Měl jsem dva e-shopy a díky tomu jsem se trochu orientoval v oblasti e-commerce,“ potvrdil student Fakulty podnikatelské VUT. Právě proto mu ale nedalo spát, že jen v roce 2018 Češi za nákupy přes internet utratili 135 miliard korun, přičemž u internetové kasy nestála pomyslná kasička, kde by mohli přihodit peníze na dobrou věc. „Právě díky provozování e-shopů jsem si uvědomil, jak snadné je z nákupu ukrojit část peněz na dobrou věc,“ dodal Oulehla.

Nešel však za samotnými zákazníky, ale přímo za prodejci. Oslovil internetové obchody s myšlenkou, zda by část z každé transakce zprostředkované jeho projektem Podpořit nevěnovaly na dobrou věc. A za pouhý jeden rok se mu podařilo přesvědčit takových e-shopů více než tisíc. „Obchodníci nám dávají procenta ze své marže. U velkých prodejců je to co položka, to jiná marže. Protože oni sami mají například na elektronice zisk minimální. Naopak u služeb či zážitků dostáváme až 25 % zisku,“ vysvětluje Radim Oulehla. Dříve museli zájemci nejprve na jejich stránku, přes kterou si e-shop našli. Nyní si ale mohou jednoduše stáhnout doplněk do internetového prohlížeč a rovnou nakupovat. Pokud daný e-shop s Podpořit spolupracuje, doplněk je na možnost přispět upozorní. Do budoucna by pak měla přibýt i mobilní aplikace.

Podpořit už přispělo více než 100 tisíci korunami na konkrétní neziskové projekty | Autor: archiv Podpořit


Obchody ale nebyly jediné, které nápad Radima Oulehly zaujal. Myšlenka se zalíbila i Ondřeji Machačovi, který se do projektu zapojil jako první Oulehlův kolega. Postupně se přidalo několik dalších kamarádů a lidí, kterým nápad přišel smysluplný. Dnes tak celý tým čítá okolo jedenácti studentů, kteří však práci dělají zcela zadarmo. Na některé položky dokonce sami připlácejí z jiných brigád. „Ačkoliv jsme internetovým obchodům doposud přinesli obrat jeden milion korun, všechny vybrané peníze šly přímo na neziskové projekty. Jakékoliv náklady na provoz tak financujeme z vlastního. Což je ale dlouhodobě neudržitelné,“ upozornil Ondřej Machač.

Jelikož jakýkoliv příspěvek z nákupu ihned zveřejňují, stávalo se jim například doposud, že museli doplácet ze svého. „Zákazník má na vrácení zboží čtrnáct dní a stalo se nám několikrát, že nákup vrátil. Obchodník tak strhl naši provizi a my jsme museli částku doplatit sami,“ popsal Machač. Navíc upozornil, že veškeré peníze, které od e-shopů získají, jsou definovány zákonem jako příjem. „Musíme je proto jako příjem danit, na což se společně skládáme,“ dodal Ondřej Machač.

Do budoucna proto plánují udržitelnější fungování projektu. „Chceme například zavést platební bránu na stránkách. Lidé tak budou moci přímo opakovaně podpořit konkrétní neziskový projekt nebo naše fungování. Také jsme zjistili, že řada neziskových organizací má problém sehnat někoho na online marketing. Protože na pár hodin týdně to nikdo dělat nepůjde. Chceme proto nabídnout naše odborníky a něco málo si přivydělat i tímto způsobem,“ popsal některé z plánovaných změn Radim Oulehla.

Že by ale s Podpořit přestali, nikoho z nich nenapadlo. Radim Oulehla a Ondřej Machač se jednoznačně shodují, že jim projekt dává obrovský smysl i dobrý pocit. „Není to tak, že bychom jen někam převedli peníze a tím to skončilo. Vždycky nás zajímá konkrétní příběh. Vybíráme peníze na konkrétní věci, jako bylo naslouchátko, canisterapie. A vybranou částku pak jedeme osobně předat, takže máme možnost se zaměstnanci i klienty konkrétních neziskových organizací mluvit. A potkávat se, povykládat a moci pomoct je k nezaplacení,“ potvrdil Machač. Radim Oulehla pak ještě dodává, že zkušenosti a znalosti, které už za rok fungování získali, by jim nabídlo jen málokteré studium či zaměstnání. Doufají tak, že v budoucnu budou mít díky tomu oproti vrstevníkům na trhu práce výhodu a náskok.

(zeh)

Témata

Související články:
Jako osvětu pro sebe i vrstevníky vymýšlí studenti VUT marketingové kampaně Národního divadla Brno nebo hospicu
Stupka: Tanečníci dnes trénují jako vrcholoví atleti. V Česku jsme ale zaspali dobu
Na ironmana se ještě necítím, říká triatlonista Jiří Kalus
Studenti VUT a MUNI pracují s geneticky upravenými bakteriemi. Projekt přihlásili do prestižní mezinárodní soutěže
Každá výzva nás posouvá dál, věří kandidátka na královnu Majálesu