Nápady a objevy

31. března 2020

Placení v restauracích považovali za zdlouhavé. S jejich aplikací Qerko mohou lidé zaplatit jednoduše přes mobil

Čekání na placení zhoršuje dojem a snižuje spropitné. Qerko umožňuje platit rychle přes telefon | Autor: pixabay
Pro řadu lidí je placení nejnepříjemnější část návštěvy restaurace. Čekat, až obsluha přinese účet, rozpočítávat, kdo co měl, řešit, zda podnik bere nebo nebere hotovost. Ve frontě na placení Lukáše Kovače napadlo, zda by celý tento proces nešel zjednodušit a urychlit. Nápad na aplikaci představil kolegům, se kterými pracoval tehdy v Seznamu. Byli mezi nimi i absolventi FIT VUT Jan Dorazil a Roman Kantor, kteří se rozhodli společně s Lukášem Kovačem a Miloslavem Mrvíkem založit společnost a vytvořit aplikaci Qerko. Dnes ji používá na 120 podniků po celé České republice a více než 15 000 zákazníků. Získala navíc přes 10 milionů korun na rozjezd od investiční skupiny Miton. Ambicí zakladatelů je počet restaurací i zákazníků během letoška několikrát znásobit.

Funguje to jednoduše. Každý stůl v restauraci je opatřen malým štítkem s QR kódem. V momentu, kdy jsou zákazníci připraveni platit, jednoduše zvolí, co snědli a vypili, případně připíšou spropitné a zaplatí přes mobil. Účtenka jim obratem přijde do e-mailu. „Nechtěli jsme, aby se z návštěvy podniků stal neosobní zážitek, kdy se zákazníci vůbec nepotkají s obsluhou. Zároveň jsme ale chtěli urychlit a zpříjemnit placení," vysvětlil Jan Dorazil, který se podílí na technickém vývoji aplikace.

Podle něj číšníka totiž člověk obvykle přestane zajímat v momentu, kdy ho obslouží. „Což je pochopitelné, protože má třeba dalších deset stolů, které teprve čekají na objednání. Lidé, kteří jsou najezení a už by potřebovali jít, ale musí vyčkat, až si jich někdo všimne, donese účet a podobně. Ukázalo se, že čekání na zaplacení zhoršuje celkový dojem a zákazníci pak dávají až o čtyřicet procent nižší spropitné," dodal Dorazil.

Qerko tento problém elegantně řeší pomocí moderních technologií. Kromě samotné aplikace nedávno nabídlo i integraci například s Apple Pay. Zákazníci tak nemusí zadávat údaje ze své platební karty do několika různých aplikací. Jednoduše v Qerku vyberou možnost placení tímto způsobem. Od ledna, kdy možnost nabídli, ji pravidelně využívá skoro třetina všech uživatelů.

Brzo by měl přibýt i další oblíbený způsob platby za jídlo v Česku – stravenky. „O možnost placení stravenkami si lidé hodně říkali. Jednáme s poskytovateli stravenek a je to jedna z funkcionalit, které nabídneme už velmi brzy," potvrdil další ze spoluzakladatelů Roman Kantor.

Aplikace umožňuje jednoduše a rychle platit v restauracích přes telefon | Autor: archiv společnosti Qerko
Dorazil s Kantorem se shodují, že nápadů a možných funkcionalit je hodně. Zatím se ale snaží dotáhnout k dokonalosti především možnost placení přes QR kód. „Určitě už nás napadlo i to, že by se dala aplikace využít jinde. Má přesah i do jiných oblastí podnikání. Zatím se ale soustředíme pouze na gastronomii. Máme stanovené priority a jdeme postupně. Kromě placení přes Apple Pay a stravenky jsme nyní pracovali také na věrnostním systému. Restaurace samy chtěly pravidelným zákazníkům nabídnout něco navíc," uvedl Roman Kantor. Uživatelé Qerka tak nejen urychlí své platby, ale za návštěvy v podnicích mohou získat slevy či odměny.

Ačkoliv už nyní využívá aplikaci přes sto podniků po republice, spoluzakladatelé Qerka mají ambicióznější plány. Cílem je do konce tohoto roku zapojit na 800 podniků. Jedinou technickou překážku představují pokladní systémy. „Potřebujeme zjistit, kdo si co objednal. A jediný, kdo to ví, je pokladna. Proto jsme nejprve museli naši aplikaci představit výrobcům pokladních systémů a uzavřít s nimi partnerství, aby přidali integraci rozhraní. S velkými pokladními systémy už se nám podařilo domluvit, ale některé podniky bohužel stále aplikaci používat nemohou. I když chtějí. Protože jejich pokladní systém to zatím neumožňuje," podotkl Jan Dorazil.

V plánu je postupně i rozšíření za hranice České republiky. „Nyní zvažujeme Slovensko, protože některé pokladní systémy fungují i tam, takže bychom měli snazší práci. Zároveň bychom si zkusili přechod na platby eurem, a potom bychom viděli, do kterých dalších států vstoupíme," nastínil Jan Dorazil.

S Romanem Kantorem se shodují, že ačkoliv jdou technologie velmi dopředu, tak se jim znalosti ze studia na FIT VUT dodnes hodí. „V době, kdy jsme studovali, tak iOS či Android vývojářství nebyl ani žádný předmět. Zároveň jsme se ale učili tolik jazyků, že teď se umíme poměrně snadno přeučit na jakýkoliv jiný programovací jazyk. Párkrát už se nám stalo i to, že jsme řešili problém a vzpomněli si, že jsme to ve škole brali. Díky tomu jsme dospěli k řešení. Což je fajn zjištění, že bylo studium smysluplně investovaným časem," uzavřel s úsměvem Roman Kantor.

(zep)

TémataFakulta informačních technologií absolventi

Související články:
Vyvinuli laboratorního robota, který nemá konkurenci. Snažíme se zefektivnit lidskou práci, říká Jakub Adámek z BioVendor Instruments
Stanislav Smatana vymýšlí software umožňující analýzu střevní mikroflóry. Za svůj výzkum získal podporu od Brna
Umělá inteligence od GreyCortexu umí pohlídat bezpečnost sítě
Chtěla jsem dělat vědu v praxi a hledala nejlepšího zaměstnavatele v oboru, říká Barbora Micenková z Googlu
Absolventi VUT vymysleli algoritmus, který dokáže najít startupy po celém světě. Zájem o něj mají i největší společnosti