Lidé

9. března 2016

Tomáš Horáček: Pomáháme firmám dělat z jejich zaměstnanců headhuntery

Tomáš Horáček v JIC | Autor: map

Našli jste na Facebooku na zdi kamaráda nabídku na brigádu nebo pracovní místo? Je možné, že inzerát vytvořila služba Jobote, kterou vede absolvent Fakulty informačních technologií VUT Tomáš Horáček. Před třemi lety prošel jeho projekt akcelerátorem JIC STARCUBE a dnes pomáhá hledat zaměstnance firmám jako je Česká pojišťovna nebo FEI.

Tomáš si vybral FIT, protože ho lákalo praktičtěji zaměřené studium než na konkurenčních univerzitách. „Dodnes v práci zhruba pětinu času programuji,“ přiznává Horáček. Že ale není programátorem na plný úvazek, nelituje. „Být svým pánem a pracovat na vlastním projektu mi vyhovuje.“ Nápad na Jobote dostal ve své bývalé práci: „Často nám chodily od nadřízených e-maily s přiloženými soubory obsahujícími volné pracovní pozice ve firmě. Jedna z nich seděla mému kamarádovi ze střední školy. Chtěl jsem mu nabídku přeposlat, ale neměl jsem na něj aktuální e-mail, byl jsem s ním propojený pouze na Facebooku. Ten tehdy neumožňoval posílat soubory. Přemýšlel jsem tedy, jak to celé udělat jednodušší, a první verze Jobote byla na světě.“

Jobote.com je online nástroj, který využívá možností sociálních medií k šíření nabídek práce. Autor ho se svým týmem navrhl pro velké společnosti, které zavedly doporučovací program jako benefit pro zaměstnance. Každý ze zaměstnanců získává od Jobote svůj specifický link, přes který pak šíří nabídku, a díky kterému mají zaručeno, že získají bonus za doporučení vhodného kandidáta. Přijít si takto v případě úspěchu můžou až na několikatisícovou odměnu.

V roce 2013 prošel projekt Jobote akcelerátorem JIC STARCUBE, kde získal na závěrečné show cenu diváků. Tehdy se o ni dělil s dalším nadějným projektem absolventa VUT Vladimira Sedlaříka OrganizeTube. „V akcelerátoru jsme získali spoustu kontaktů. Přednášky i propojení s důležitými lidmi v byznysu nás nakoplo, bez těchto zkušeností bychom asi projekt nikdy nedotáhli,“ vzpomíná na spolupráci s Jihomoravským inovačním centrem Horáček. Krátce poté získal první investici. A nedávno do nich zainvestoval také lídr na trhu práce a vzdělávání LMC, čímž Jobote získalo strategického partnera.

Sociální sítě se od dob začátků Jobote proměnily, dobré zkušenosti s náborem nových zaměstnanců skrze ty stávající ale nikoliv. „Výzkumy uvádějí, že celá třetina zaměstnanců se na své pozice dostává skrze doporučení. Firmám se to vyplatí, ušetří tak až sedmdesát procent nákladů na nábor. Výrazně také zkracují dobu hledání. U doporučených zaměstnanců je téměř o polovinu vyšší šance, že ve firmě skutečně vydrží,“ popisuje mladý podnikatel.

Kromě jednoduchého systému obsazování nových pozic skrze sociální sítě stávajících zaměstnanců nabízí Jobote svým klientům i speciální náborové kampaně. „Třeba nedávno ve spolupráci s námi běžela kampaň Staň se Sherlockem Holmesem. Motivovala zaměstnance, aby se stali interními headhuntery, dávala jim body za každé sdílení pozice a nejaktivnější zaměstnance pak odměnila cenou spojenou se slavným literárním detektivem,“ uvádí Tomáš.

Na první pololetí chystá v Jobote řadu novinek, podrobnosti ale zatím nechce říci. Prozradí jen to, že rozšiřuje tým. Posilou se mu stanou další dva absolventi FIT VUT v Brně.

(map)

TémataFakulta informačních technologií Jihomoravské inovační centrum absolventi