Lidé

28. února 2017

Karel Tlusťák: K úspěchu je potřeba mít za sebou dobrý tým lidí

Absolvent FIT Karel Tlusťák | Autor: archiv ROI Hunter

Během sedmi let vybudoval úspěšnou firmu, která má nyní několik poboček po celém světě. Velkým úspěchem bylo, když vyhrál facebookový akcelerátor a firma se tak zařadila mezi padesát společností, které spolupracují s největší sociální sítí. Řeč je o Karlu Tlusťákovi, absolventovi Fakulty informačních technologií, který stojí v čele společnosti ROI Hunter.

Studoval jste na VUT informační technologie. Proč jste si vybral zrovna tento obor?
V oblasti informačních technologií jsem viděl příležitost něco dokázat, proto jsem se rozhodl pro informatiku na VUT, kde jsem získal všeobecný přehled a určité dovednosti, které jsem využil i po škole.

Po studiích na VUT jste založil první firmu, později ROI Hunter. Čemu se věnuje?
Naše technologie ROI Hunter pomáhá online marketérům. Pracují u nás i lidé, kteří mají na starost kampaně pro klienty, a díky tomu máme možnost si testovat různé hypotézy, ale není to naše primární činnost. Soustředíme se především na vývoj softwaru.

Jaké byly začátky?
Už během studia jsem v roce 2009 se společníkem založil agenturu Business Factory. Tehdy jsme zjistili, že bychom potřebovali nějaký software, který by nám usnadnil práci a zákazníkům zvýšil ROI (return on investments, pozn. red.). Takže jsme začali vyvíjet vlastní software a postupně z toho vznikla technologie ROI Hunter, kterou jsme odštěpili do vlastní společnosti. Na začátku jsme byli lokální česká agentura operující s malými klienty převážně v Brně, což není nic výjimečného. Ale já jsem vždy tlačil na to, abychom se něčím odlišili a měli technologie, a tak jsme začali inzerovat na Facebooku v době, kdy ještě nebyl propracovaný a klienti na něm nedosahovali takových výsledků jako dnes. Díky tomu, že jsme měli vlastní software, tak jsme byli schopní zákazníkům dodat lepší výsledky než ostatní. A právě toho si všimli nejen klienti, ale i společnost Facebook.

ROI Hunter se zařadil mezi 50 marketingových partnerů Facebooku, ve střední Evropě jste jediní. Jak k tomu došlo a díky čemu jste se na seznamu ocitli?
Podařilo se nám vytvořit produkt, který se líbil Facebooku, a na základě toho nám zavolali a pozvali do jejich akcelerátoru. Do výběru se dostalo asi šedesát firem z celého světa, které měly za úkol prezentovat svoji technologii. Původně se mi do Londýna nechtělo jet a někomu prezentovat náš produkt, ale nakonec jsem si řekl, že to zkusím. Přestože jsem byl oproti ostatním poměrně nepřipravený, tak je moje prezentace oslovila a postoupili jsme do užšího finále mezi jedenáct nejlepších. S nimi pak Facebook intenzivně spolupracoval půl roku. Nakonec se nám podařilo vyhrát. Bylo to hlavně díky tomu, že to, co jsme vyvíjeli, jim dávalo smysl. Na konci roku 2014 jsme se tak stali oficiálním partnerem Facebooku.

Co to pro firmu znamená?
Už jen to, že jsme se dostali mezi pár vybraných firem, řádově padesát až šedesát, je pro nás významné. Ve střední a východní Evropě jsme jediní ze zemí bývalého východního bloku. Prakticky to pro nás znamená to, že jsme se jako partneři Facebooku dostali k jeho největším inzerentům, což nám umožnilo expanzi do celého světa a nabrat více lidí do týmu. Máme možnost naši technologii neustále vylepšovat. Díky tomu, že jsme posbírali zkušenosti od facebookových programátorů a dbáme na to, abychom byli na špičce, mají naši vývojáři možnost pracovat s top technologiemi. Když je nějaký nový software od Facebooku, zkoušíme ho mezi prvními. Přes jejich platformu projdou miliony eur, takže na technologickou vyspělost musíme hodně dbát, protože by to jinak mohlo našim klientům uškodit. Ve chvíli, kdy je vše otestované námi, jejich partnery, tak teprve potom Facebook danou technologii vypustí do světa.

Zaměstnanci ROI Hunter jsou většinou stejně staří | Autor: archiv ROI Hunter

Máte od Facebooku ještě nějakou další podporu?
Získáváme díky nim další klienty. Lidé z Facebooku ví, že když nás doporučí klientům, tak díky naší propracované technologii u nich klienti utratí více peněz za reklamy, které jim přinesou zisk. Nyní začínáme postupně integrovat také Google, takže podobná spolupráce se rýsuje i zde. Od nich bychom měli mít dokonce i určitou finanční podporu.

Musíte splňovat nějaké podmínky, abyste zůstali partnery Facebooku?
Zjednodušeně se dá říct, že jim musíme přinášet zisk. Toho dosahujeme díky technologii ROI Hunter, která přináší zisky zákazníkům, což se pak odrazí na tom, že investují více peněz na Facebooku.

Měl jste možnost podívat se do sídla společnosti Facebook?
Ano, jezdíme tam několikrát do roka do různých poboček po světě. Dokonce dva jejich bývalí zaměstnanci u nás pracují.

Kdo je nejčastěji Vaším zákazníkem?
Nejčastěji pracujeme s e-shopy, kde zpracováváme obrovské množství dat z produktových katalogů. To děláme třeba pro polské Allegro, které má odhadem dvacet miliónů produktů. Z nich je potřeba vybrat ten správný, který se uživateli Facebooku zobrazí, a reklama ho nebude obtěžovat.

ROI Hunter už má pět poboček po celém světě. Jak se řídí firma na dálku?
Spoustu věcí řešíme přes videokonference a emaily. Pobočky máme v různých částech světa hlavně kvůli velkým klientům. Tam je pak dobré být v osobním kontaktu. A také kvůli časovým zónám.

Jak jste si vybírali města pro své pobočky?
To nebylo zas tak těžké, protože lidé z Facebooku nám vytipovali místa, kde by naše služby byly potřebné. Mají totiž zmapovaný trh a ví, kde jsou příležitosti a zákazníci.

Firemní kulturu firma částečně převzala od Facebooku | Autor: archiv ROI Hunter

Kolik lidí zaměstnáváte?
Nyní je to už více než sto, jenom v Brně máme přes šedesát zaměstnanců.

Podle čeho si je vybíráte?
Důležité je, aby ke své práci nepřistupovali jako k zaměstnání, ale jako k povolání, aby měli svoji práci rádi a chtěli něco dokázat. Naši zaměstnanci totiž ovlivňují směr a vizi celé firmy. Poměrně hodně postupů a firemní kultury jsme převzali z Facebooku. Snažíme se vyhovět individuálním potřebám zaměstnance. V tom se hodně odlišujeme od korporátního prostředí, kde je vše dané. Co se týká kariérního postupu a ohodnocení, tak u nás je to ovlivněné především schopnostmi daného člověka. Také jsme jiní v tom, že jakmile dosáhneme nějakého milníku, tak se skokově zvýší platy celého jednoho oddělení. Takto postupně dojde na všechny.

Chodí k Vám do firmy na stáže studenti?
Snažíme se o to, protože si tak vytipujeme dobré lidi, kteří pak pro nás pracují. Necháváme je pracovat s našimi technologiemi a dáváme jim volnost v tom, jak je použijí. Je nám jedno, jak co udělají, jde nám o to, aby se dosáhlo cíle. Mají tedy možnost si ledacos vyzkoušet.

Jak jste se naučil podnikat a řídit lidi? Šlo to samo, nebo jste se učil chybami?
Když jsme zakládali Business Factory, tak jsme žádné zkušenosti neměli. Inspirovali jsme se jinými byznysmeny a nebáli jsme se nechat si poradit. Je důležité vnímat různé signály, jak a co komu funguje, a aplikovat to. Samozřejmě jsme udělali hodně chyb. Zkoušíme i nějaké menší projekty, kde si můžeme ledacos otestovat, a pak to využít jinde, kde je už potřeba mít vše propracované a spolehlivé.

Kdyby za Vámi přišel někdo pro radu, jak začít podnikat, co byste mu řekl?
Z vlastní zkušenosti můžu říct, že v dnešním světě je poměrně těžké něčeho dosáhnout sám. Takže základ vidím v dobrém týmu, aby bylo možné uspět i za hranicemi. A to je i druhá věc, která je hodně důležitá – neohlížet se na lokální trh, protože ten český je opravdu malý. Nemá cenu na něj cílit, pokud chce někdo dosáhnout něčeho na mezinárodní úrovni. Dobré je si v Česku zkusit nějaký projekt a otestovat ho, jestli je pro klientelu zajímavý. Pokud se ujme zde, tak je pravděpodobné, že to bude podobné i v jiných zemích.

Stíháte vůbec při svém pracovním vytížení relaxovat?
Relaxaci mám spojenou s prací, kdy čas od času uděláme nějaký teambuilding. Například v létě jsme v Chorvatsku zřídili tzv. summer office nebo společně jezdíme na hory lyžovat. Cestování mám rád, ale bohužel v poslední době znám spíše letiště a konferenční sály. Většinou nemám čas v daném místě navštívit místní památky a více si pobyt užít.

Neformální prostředí je pro firmu absolventa VUT základ | Autor: archiv ROI Hunter

(kah)

Témataabsolventi Fakulta informačních technologií Software