Téma

27. dubna 2016

Miliony cestovatelů si pohodlněji plánují dovolenou díky absolventovi VUT

Aplikaci vytvořil absolvent FIT a FP Lukáš Nevosád | Autor: archiv Sygic Travel

Štvalo ho, že si dovolenou s přítelkyní ve Švýcarsku nemůže jednoduše naplánovat. Dnes už s aplikací Sygic Travel plánuje i pracovní cesty. Plánovač s užitečnými informacemi vyvinul absolvent VUT Lukáš Nevosád se svým týmem a dnes ho používá už více než milion uživatelů měsíčně.

Na počátku všeho byl ERASMUS ve Finsku. Tak dlouho hledal Lukáš letenku do městečka Jyväskylä, až našel kombinaci nízkonákladových aerolinií, která byla za téměř třetinovou cestu oproti nepohodlné a dlouhé cestě autobusem. Psal se tehdy rok 2005 a na trhu nebyl žádný Skypicker, ani další kombinovače letů od různých nízkonákladových aerolinek. „Nejdřív jsme s přítelkyní založili adresář nízkonákladových linek. Pak jsme k němu přidali vyhledávání. A po dalších zkušenostech z dovolených jsme se rozhodli k vyhledávači přidat i službu v podobě virtuálního průzkumníka místa s cestovním itinerářem Tripomatic," vzpomíná na své začátky Nevosád. Lukášově firmě se dařilo, uvědomil si ale, že by se měl zaměřit jen na jeden produkt. Vyhrála služba. Letenkovou divizi prodal Skypickeru a se svým týmem pořádně šlápl do vývoje online cestovní pomůcky.

Autor: archiv Lukáše Nevosáda

Sygic Travel (v dubnu letošního roku se firma s původním jménem Tripomatic stala součástí skupiny Sygic pod názvem Sygic Travel) je po zhruba pěti letech vývoje užitečným nástrojem pro individuální cestovatele. Umožňuje jim online naplánovat cestovní itinerář, navrhne jim památky k navštívení, umožní jim na pár kliků zamluvit hotel a spočítá čas na cestě od jednoho cíle k dalšímu. „Snažíme se cestovatelům zprostředkovat to, co by jinak museli objednávat přes cestovní kancelář,“ vysvětlil mladý podnikatel.

Virtuálně své cesty plánuje už okolo milionu lidí měsíčně, nejvíce jich pochází ze Spojených států a Spojeného království. Z neanglicky mluvících zemí pak z Brazílie a Ruska. „Z dat víme, že jsou to nejčastěji vysokoškolsky vzdělané bezdětné páry, které už pracují, a můžou si tak dovolit určité pohodlí. Zároveň jim vyhovuje, že si můžou cestu ušít na míru,“ doplnil Nevosád. K jednotlivým památkám dodává jeho aplikace krátké a výstižné popisky tak, aby bylo plánování rychlé a pohodlné. Do budoucna plánuje možnosti, které aplikace nabízí, přizpůsobovat i dalším tipům cestovatelů – rodinám s dětmi nebo baťůžkářům.

Když jedna škola nestačí

Lukášův typický zákazník odpovídá jemu samotnému. Lukáš je vysokoškolsky vzdělaný, na cesty vyrážel se svou ženou (která se s ním mimochodem stará nejen o společnou firmu, ale teď už i o společnou rodinu). Titulů by ostatně Lukáš Nevosád mohl používat hned několik. Vystudoval totiž Fakultu informačních technologií, poté si přidal další inženýrské studium na Fakultě podnikatelské a pak ještě nastoupil na další studium věnované e-commerce do Švédska.

Na začátku projektu bylo plánování dovolené s přítelkyní | Autor: archiv Sygic Travel

Zvláště přesun z informatiky mezi budoucí podnikatele pro něj byl příjemný. „Bavilo mě tam chodit, protože tam byla oproti informatice spousta holek,“ směje se absolvent. Chytla ho ale také náplň přednášek. V rámci zahraniční studijní stáže se mu podařilo vyjet na kvalitní finskou univerzitu, kde se v intenzivních kurech dozvěděl spoustu o byznysu. „Měl jsem nasbírat asi deset kreditů, vrátil jsem se ale s pětatřiceti,“ počítá Lukáš. Do toho všeho ale zvládal družit se s dalšími studenty i objevovat krásy severské přírody. Možná proto ještě se svou nynější ženou vyrazil po absolutoriu na další studium k polárnímu kruhu. Všechny poznatky ale podle svých slov využívá. „Doteď ze všech svých studií čerpám, ať už vedu vývojáře ve své firmě nebo řeším její strategii.“ Tři tituly si ale na vizitku nepíše.

Zcestovalý podnikatel nakonec zakotvil ne příliš daleko od své alma mater. S týmem čítajícím přes dvacet spolupracovníků (a tým by rád rozšířil ještě o další šikovné vývojáře) sídlí v prostorách Jihomoravského inovačního centra. Je to podle něj dobrá adresa: „Jsme primárně technologická firma, zakládáme si na inovacích a do prostředí JICu tak výborně zapadáme. JIC nám se spoustou věcí pomáhá, například i s hledáním nových vývojářů,“ dodal Nevosád. Vyhovuje mu také, že on i jeho zaměstnanci můžou chodit na různé semináře, přednášky a networkingové akce, které se tam pořádají. „Stačí jen sejít v papučích o pár pater níž,“ dodal se smíchem Lukáš.

(map)

TémataFakulta podnikatelská Fakulta informačních technologií absolventi